2009-08-07, 18:31
Medlem
allakans avatar
tjena, har en cykel i garaget som jag satte en bit silvertejp på för ca 2 år sedan, för att inte broms vajern skulle nöta på lacken när man svänger. Hur som helst så tog jag bort bromsen och så klart silvertejpen, då var det en massa lim eller klister kvar från tejpen så först försökte jag pilla bort det hände inget, prova med lacknafta funkade lite lite, tog aceton hände inget, tog ammoniak hände inget . Så nu undrar jag vad jag ska använda för att få bort det här klistret, och gärna veta vart man kan köpa det också. tack på förhand, hoppas ni förstod
Senast redigerad av allakan 2009-08-07 kl. 18:35.
Citera
2009-08-07, 18:36
Medlem
Arch_Angels avatar
- slippapper
- lacknafta å nå att skrubba med
- värmepistol
Citera
2009-08-07, 18:39
Medlem
allakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
- slippapper
- lacknafta å nå att skrubba med
- värmepistol
kan ju testa med slippapper men vill inte ha sönder lacken heller.
Citera
2009-08-07, 18:40
Medlem
raggarsvins avatar
silvertejp är det snyggaste jag vet, sätt tillbaks det!
Citera
2009-08-07, 18:41
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
silvertejp är det snyggaste jag vet, sätt tillbaks det!

ellr nån annan tejp i samma färg som cykeln vilket måste vara d lättaste. finns även eldflames klistermärken på jula ifall du vill vara häftig & cykla fort
Citera
2009-08-07, 18:44
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Gå till någon affär och köp en flaska 'Kemiskt Ren Bensin'. De finns såväl i färghandlar som i de flesta mataffärer. Kostar ca 20pix. Det löser den typen av lim väldigt bra. Möjligen behöver du göra ett litet bandage fuktat med KRB av toapapper, som sedan får sitta på plats 10 minuter eller så.
Citera
2009-08-07, 18:45
Medlem
GalFisks avatar
Lacknafta+skrubba tror jag funkar bäst också (klistra över är fusk men givetvis en lösning ändå). Se efter så det inte tar lacken med bara.
Citera
2009-08-07, 18:48
Medlem
allakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
ellr nån annan tejp i samma färg som cykeln vilket måste vara d lättaste. finns även eldflames klistermärken på jula ifall du vill vara häftig & cykla fort
jo eldflames är ju de snyggaste
Citera
2009-08-07, 19:08
Medlem
Tur-Buddas avatar
Troligen rockar helt vanlig limtvätt i det här sammanhanget.
http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Casco%20Limtv%C3%A4tt.pdf
Citera
2009-08-07, 19:15
Medlem
Egna försök

Fotogen eller lacknafta. Men, det ska få sitta på länge!

Så, dränk in området i rikligt med valt lösningsmedel. När detta börjar torka in (rättare sagt avdunsta, vilket sker någorlunda långsamt) så lägger man på ny omgång lösningsmedel. Upprepa sedan hela proceduren (med väntetiderna) några gånger, ev skrubba med papper mellan gångerna.

Efter ett tag kan du vara säker på att det lossnar. Närmare bestämt att det hårt intorkade limmet börjar lösas upp, mjukna och kan gnidas bort med papper.

Om det ändå blir kladdiga limrester kvar, på med mera lösningsmedel och kör ännu ett varv.

Eftersom lösningsmedlet ska sitta på länge (lixom själva knepet), så är bensin, eter, aceton etc mindre lämpliga. Synnerligen lättflyktiga, avdunstar omgående.
Senast redigerad av GaussBonnet 2009-08-07 kl. 19:18.
Citera
2009-08-07, 19:35
Bannlyst
Du skulle hålla en tändare mot tejpen innan du tog bort den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in