2009-08-07, 15:07
Medlem
bjornebarns avatar
Jag lade en enkrona på en stenplatta utomhus, varefter jag tog några fontänliknande tomtebloss som jag tände på och höll mot myntet. Utöver den självklara beläggningen på myntet, så deformerades det något lite på båda sidorna, som om det var på väg att börja smälta.

När jag tog upp myntet och sedan släppte det från någon centimeters höjd så kom ett konstant, väldigt högfrekvent pip, som blev högre (frekvensen) och högre, samtidigt som det blev tystare och tystare.

Vad var det som orsakade pipet?
Citera
2009-08-08, 14:06
Medlem
jolindbes avatar
Jag tror att denna fråga är ställd för att minska inflationen - du försöker locka hela landets befolkning att testa detta och på så sätt sabba en massa enkronor.
Jag tror inte att du kommer att lyckas.
Citera
2009-08-08, 14:10
Medlem
klasklätters avatar
Just typiskt att man inte har några tomteblos..

För att vara ärlig har jag ingen aning vad som händer, men vill veta - så denna hamnar i bokmärket!
Citera
2009-08-08, 16:17
Medlem
Jag vet svaret för jag är bäst. Enkronans egenfrekvens höjdes medans den svalnade och det var egenfrekvensen du hörde
Citera
2009-08-09, 10:07
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Jag vet svaret för jag är bäst. Enkronans egenfrekvens höjdes medans den svalnade och det var egenfrekvensen du hörde

Du får gärna utveckla lite mer... om du nu är seriös...

Annars, tack för bumpningarna
Citera
2009-08-09, 10:25
Medlem
AsDaylightDiess avatar
hörde ett typ vibrerande pip när jag droppade smält plast en gång

weird
Citera
2009-08-09, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Du får gärna utveckla lite mer... om du nu är seriös...

Annars, tack för bumpningarna

Haha nej jag vet ju inte egentligen men allt har väl en egenfrekvens i vilken de vibrerar och det jag menade var att den kanske vibrerade med 15000hz till en början och ökade sedan tills frekvensen gick över de hörbara 20khz men det var bara min dåliga teori
Citera
2009-08-09, 12:48
Medlem
bjornebarns avatar
Jo, det var ju vad jag beskrev hände, att det började som ett högt pip, som blev högre och högre...

Det jag undrar är varför den pep då, och varför inte samma sak händer när enkronan är rumstempererad.
Citera
2009-08-10, 23:02
Medlem
wääuus avatar
Antingen fungerade den som en stämgaffel, som någon försökte förklara genom att använda ordet egenfrekvens. När den svalnade ändrade den sig något i hårdhet etc. och därmed vilken frekvens den vibrerade i. Eller så var det fukt i underlaget som dunstade bort kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in