2009-08-07, 10:15
Medlem
Hej,

Jag vann precis en auktion på eBay där en kille i US säljer sin telefon, ny i låda.
Nu vill jag ha hit det på billigaste och bästa sätt utan att behöva betala annat än frakt.

Hur bär jag mig åt? Om vi bortser från att han ska märka varan med "gift", vilket han inte gör. Finns det något sätt att packa om den eller någon fraktfirma man kan använda sig av?

Tack på förhand
Citera
2009-08-07, 12:18
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haihai
Hej,

Jag vann precis en auktion på eBay där en kille i US säljer sin telefon, ny i låda.
Nu vill jag ha hit det på billigaste och bästa sätt utan att behöva betala annat än frakt.

Hur bär jag mig åt? Om vi bortser från att han ska märka varan med "gift", vilket han inte gör. Finns det något sätt att packa om den eller någon fraktfirma man kan använda sig av?

Tack på förhand

Har du tur är tullen överhopad med viktigare saker som stoppa knark och vapen så ditt paket slinker igenom utan åtgärd. Det är som sagt om du har tur.. vilket man sällan har. Säljaren bör kryssa i "gift" rutan om det är en privatperson och uppge ringa värde på varan. Vägrar han så hota med negativt omdöme... Är det företag du köpt av kan det dock bli svårt.
Citera
2009-08-07, 18:32
Medlem
mogs avatar
Ett annat sätt är att han skriver ett lägre värde på varan som skickas. Kolla på Tullens hemsida för vilket belopp man får importera elektronikvaror och be han sätta under det beloppet.

Citera
2009-08-07, 19:20
Medlem
distanss avatar
Vara + fraktkostnad får inte överstiga 500 kr. Då får du tull och moms på hela totalbeloppet. Jag skulle tro att skicka det genom vanliga posten (US Postal Services) har minst chans att kontrolleras (av egen erfarenhet).

Ett sätt som fungerade ganska tillfredsställande innan var att man angav att det skulle skickas till en företagsadress med Fedex/UPS då dom ibland antar att man själv sköter införtullningen.

Tänk på att skulle det hända något med paketet på vägen så täcker inte försäkringen mer än värdet som står angivet på tulletiketten.
Citera
2009-08-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Vara + fraktkostnad får inte överstiga 500 kr. Då får du tull och moms på hela totalbeloppet. Jag skulle tro att skicka det genom vanliga posten (US Postal Services) har minst chans att kontrolleras (av egen erfarenhet).

Ett sätt som fungerade ganska tillfredsställande innan var att man angav att det skulle skickas till en företagsadress med Fedex/UPS då dom ibland antar att man själv sköter införtullningen.

Tänk på att skulle det hända något med paketet på vägen så täcker inte försäkringen mer än värdet som står angivet på tulletiketten.
Okej, tack för alla svar!
Så jag antar att det bästa vore om jag skickar via UPS (vilket jag funderade på att göra från början) och skriver ett lägre tullvärde än 500 kr och mark as gift?
Citera
2009-08-07, 22:36
Medlem
distanss avatar
Citat:
Så jag antar att det bästa vore om jag skickar via UPS (vilket jag funderade på att göra från början) och skriver ett lägre tullvärde än 500 kr och mark as gift?

Det är ju ett lotteri..
Citera
2009-08-07, 23:43
Medlem
Citat:

Under 200kr är det väl? Har jag alltid gått efter. Fick iaf tull på mina linser som kostade 243kr...
Citera
2009-08-07, 23:50
Medlem
mrcleans avatar
Jag brukar få alla mina upplåsningskablar, boxar osv som "gift" eller till ett värde av max 30$. Det brukar alltid fungera.
Citera
2009-08-08, 01:13
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wullen
Under 200kr är det väl? Har jag alltid gått efter. Fick iaf tull på mina linser som kostade 243kr...

Möjligtvis tull, men inte moms? Men det är 500 på gåvor, kollade tullverket innan (hade höjts från 400).

Tullverket.se för dom som inte är lata
Citera
2009-08-08, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Möjligtvis tull, men inte moms? Men det är 500 på gåvor, kollade tullverket innan (hade höjts från 400).

Tullverket.se för dom som inte är lata

Jo, men det paketet var inte "gift" märkt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in