Citat:
Ursprungligen postat av kalleada
Jo men... Alla som kan grundskolefysik vet att det är så, men en sak slog mig häromdan: Hur gör man med klippblockets gravitation? Intuitivt tänkt borde den adderas till gravitationen hos kroppen den faller mot, och något som är tyngre faller lite snabbare trots allt. Eller...?
Skulle tro att du har gjort ett litet tankefel här, men i slutändan blir det nog ändå rätt.
Sant är att klippblockets gravitation kommer påverka jorden, men detta kommer inte göra att blocket faller snabbare mot jorden, utan det kommer att göra att jorden faller snabbare mot klippblocket (Räknar man från jordens yta kommer man "tro" att klippblocket faller snabbare, men det är egentligen jorden som flyttar sig).
Men eftersom att jorden flyttar sig mot klippblocket kommer avståndet mellan kropparnas tyngdpunkter att närma sig snabbare, detta gör att kraften från jordens gravitationsfält ökar (proportionell mot /avståndet), vilket leder till något högre acceleration. Och således ökad hastighet.
Kanske har gjort nått tankefel, någon får gärna rätta mig.
Edit: missade att Datasjon skrivit något som påminner om det jag försökte förklara. Aja, kanske är rätt isåfall.