Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Men herregud Pethrus, att hon gick på fel sida av vägen är väl bara ett av alla möjliga argument för att påvisa att det faktiskt inte var Linda.
Dessa saker säger att det inte var Linda:
* Kläderna, framför allt skorna
* Vittnet säger själv att det inte var Linda
* Tiden stämmer inte med när hon enligt uppgift ska ha lämnat hemmet
* Fel sida av vägen om man ska någonstans från där Linda bodde
Dessa 4 saker tillsammans antyder att det inte kan ha varit Linda, man kan inte bara rycka saker ur sitt kontext och börja analysera småbitar. Det är du väldigt duktig på Pethrus.
Vill du spekulera mer i vittnet så gör det men jag tycker det finns betydligt viktigare saker att titta vidare på.
Det är de små bitarna som bildar helheten.
Fel sida av vägen är alltså inget som visar att det inte var Linda (hon kan ha varit på väg till ett avtalat möte någon annanstans än till centrum eller TC).
Tiden är inte heller något som visar att det inte var Linda (om man utgår från Mats uppgift "mellan 9 och 10" eller "vid 10-tiden" stämmer den tvärtom väldigt väl).
Inte heller kläderna visar att det inte var Linda (de skiljer sig inte så mycket från de kläder Linda bar då hon påträffades, om man bortser från diademet, skorna med glitter, koftan och handväskan som skulle kunna ha försvunnit efter mordet).
Slutligen återstår då bara en liten bit, nämligen vittnets kommentar när hon får se CityGross-bilden av Linda och konstaterar att Linda är kraftigare/rundare än kvinnan hon såg. Och då måste man ställa sig frågan om övervakningsfilmen, som är tagen snett uppifrån och följaktligen "trycker ihop" Linda så att hon ser bredare ut än hon gör på några andra bilder, är rättvisande.
Du får ursäkta mitt intresse för detaljer, men jag menar att även små och till synes oviktiga detaljer ibland vara helt avgörande och därför ska analyseras. Också i fråga om det här vittnesmålet - även om jag själv inte tror att det var Linda vittnet såg. Jag kan ju ha fel!