2013-05-14, 18:46
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Det är väl fullständigt onödigt att spekulera om när till och med vittnet inser att det inte är Linda hon sett.
Och häromdagen postade Pethrus ett inlägg där han ju själv kom fram till att det inte
kunde ha varit Linda som iakttagits den gången:
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Dessutom vet vi nu att Linda, till skillnad från den vitklädda kvinnan på Gruvgatan, inte var festklädd på lördagskvällen (hon bar ju - naturligtvis - de kläder hon hade på sig då kroppen återfanns, dvs de kläder som hon bär på bilderna från CityGross). Därför menar jag att det helt enkelt inte kan ha varit henne vittnet såg.

https://www.flashback.org/sp43337587

Att fortsättningsvis beröra saken ytterligare är bara att betrakta som slöseri med tid
och utrymme enligt min personliga mening.

Viktigare bitar i fallet att diskutera finns det onekligen.
Citera
2013-05-14, 18:52
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Men herregud Pethrus, att hon gick på fel sida av vägen är väl bara ett av alla möjliga argument för att påvisa att det faktiskt inte var Linda.

Dessa saker säger att det inte var Linda:

* Kläderna, framför allt skorna
* Vittnet säger själv att det inte var Linda
* Tiden stämmer inte med när hon enligt uppgift ska ha lämnat hemmet
* Fel sida av vägen om man ska någonstans från där Linda bodde

Dessa 4 saker tillsammans antyder att det inte kan ha varit Linda, man kan inte bara rycka saker ur sitt kontext och börja analysera småbitar. Det är du väldigt duktig på Pethrus.

Vill du spekulera mer i vittnet så gör det men jag tycker det finns betydligt viktigare saker att titta vidare på.
Det är de små bitarna som bildar helheten.

Fel sida av vägen är alltså inget som visar att det inte var Linda (hon kan ha varit på väg till ett avtalat möte någon annanstans än till centrum eller TC).

Tiden är inte heller något som visar att det inte var Linda (om man utgår från Mats uppgift "mellan 9 och 10" eller "vid 10-tiden" stämmer den tvärtom väldigt väl).

Inte heller kläderna visar att det inte var Linda (de skiljer sig inte så mycket från de kläder Linda bar då hon påträffades, om man bortser från diademet, skorna med glitter, koftan och handväskan som skulle kunna ha försvunnit efter mordet).

Slutligen återstår då bara en liten bit, nämligen vittnets kommentar när hon får se CityGross-bilden av Linda och konstaterar att Linda är kraftigare/rundare än kvinnan hon såg. Och då måste man ställa sig frågan om övervakningsfilmen, som är tagen snett uppifrån och följaktligen "trycker ihop" Linda så att hon ser bredare ut än hon gör på några andra bilder, är rättvisande.

Du får ursäkta mitt intresse för detaljer, men jag menar att även små och till synes oviktiga detaljer ibland vara helt avgörande och därför ska analyseras. Också i fråga om det här vittnesmålet - även om jag själv inte tror att det var Linda vittnet såg. Jag kan ju ha fel!
Senast redigerad av Pethrus 2013-05-14 kl. 19:01.
Citera
2013-05-14, 19:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det är de små bitarna som bildar helheten.

Fel sida av vägen är alltså inget som visar att det inte var Linda (hon kan ha varit på väg till ett avtalat möte någon annanstans än till centrum eller TC).
!
Hur ska du ha det egentligen Pethrus? Man blir inte klok på dig alltså...
Jämför med vad du skrev häromdagen:
https://www.flashback.org/sp43337587
Citera
2013-05-14, 19:59
Medlem
Joels-bitars avatar
Nu tycker jag att vi struntar i Pethrus och Lagros lallande om vittnet som misstagit sig

Åter till det viktiga =)

Hur lång tid kan det ta för Cold case gruppen att ta upp fallet igen?
Var finner jag tilläggsprotokollet till fup:en?

Söker runt lite på facebook och kollar runt lite på släktet alm
och dom har alla ett speciellt sär utseende kan detta bero på kusin+kusin skaffar barn syndrom??
Citera
2013-05-14, 20:03
Medlem
Grandiosos avatar
Leif GW Persson uttalar sig idag med anledning av att man kan vara på väg att lösa
ett gammalt mord i Lund på en ung kille:

Citat:
Enligt Leif GW Persson finns det stora möjligheter att lösa många gamla mord.

– Vi har redan klarat upp mer än tio. Och av de ytterligare cirka 100 fall som går att jobba med så kanske det går att lösa 25,
säger han.

Ny tekniken i form av förfinade möjligheter att använda DNA är naturligtvis en stor anledning till att fall öppnas upp på nytt. Men ibland kan det vara så enkelt som att utredarna har missat något.

http://www.expressen.se/kvp/leif-gw-persson-25-mord-kan-losas/

Kanske också "vårat" speciella fall här till slut kan få en tillfredsställande lösning
och boven i dramat hamnar där han hör hemma...
Citera
2013-05-14, 20:11
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joels-bitar
Nu tycker jag att vi struntar i Pethrus och Lagros lallande om vittnet som misstagit sig

Åter till det viktiga =)

Söker runt lite på facebook och kollar runt lite på släktet alm
och dom har alla ett speciellt sär utseende kan detta bero på kusin+kusin skaffar barn syndrom??

På tal om cold case-grupp, läste nyligen någonstans (virrig som jag är kommer jag så klart inte ihåg var) att LGWP håller på med något nytt program som kommer där man tar upp ouppklarade fall och att just detta case skulle vara med i programmet. Någon annan som vet något mer?

Det finns ett antal tilläggsprotokoll och nyligen har, tror jag, FUP-12 lagt in länkar till de flesta.
Prova och sök på tilläggsprotokoll enbart i den här tråden så hittar du nog.

Försökte kolla om det fanns något bevis på att de var kusiner men det är svårt när vi pratar om levande människor.

För övrigt angående debatten om inavel som var när jag var borta så vill jag tillägga att självklart är de sk dåliga generna betydligt mer förekommande i en som har föräldrar som är kusiner kontra inavel på ex 1800-talet. Det behöver man ju knappast vara genforskare för att förstå att ens arvsanlag då är uppblandat ett antal gånger.

Med dåliga gener menar jag anlag för diverse ärftliga sjukdomar etc.
Citera
2013-05-14, 20:22
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Åter till det viktiga =)
Det lär nog dröja eftersom de i första hand tar upp riktigt gamla fall, från tiden innan man kunde göra avancerade dna-analyser.
Citat:
Det finns tre tilläggsprotokoll.
http://minfil.org/QcE4bab8bb/MATS_ALM_TILL_GGSPROTOKOLL.pdf
http://minfil.org/N5E4b5b2b8/MATS_ALM_TILL_GGSPROTOKOLL_2.pdf
http://minfil.org/OcEfb9b6b3/MATS_ALM_TILL_GGSPROTOKOLL_3.pdf
Citat:
Söker runt lite på facebook och kollar runt lite på släktet alm och dom har alla ett speciellt sär utseende kan detta bero på kusin+kusin skaffar barn syndrom??
Ja, deras utseende är ju naturligtvis det allra viktigaste i det här fallet...
Citera
2013-05-14, 20:27
Medlem
Joels-bitars avatar
Citat:
Det lär nog dröja eftersom de i första hand tar upp riktigt gamla fall, från tiden innan man kunde göra avancerade dna-analyser.

Det finns tre tilläggsprotokoll.
http://minfil.org/QcE4bab8bb/MATS_ALM_TILL_GGSPROTOKOLL.pdf
http://minfil.org/N5E4b5b2b8/MATS_ALM_TILL_GGSPROTOKOLL_2.pdf
http://minfil.org/OcEfb9b6b3/MATS_ALM_TILL_GGSPROTOKOLL_3.pdf

tack för dom

Ja, deras utseende är ju naturligtvis det allra viktigaste i det här fallet...

det där är ungefär lika viktigt som vittnet som insåg att hon misstog sig å trott att hon hade sett linda men hajade att det ej va linda hon hade fått syn på ,hänger du med???
Citera
2013-05-14, 20:39
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
det där är ungefär lika viktigt som vittnet som insåg att hon misstog sig å trott att hon hade sett linda men hajade att det ej va linda hon hade fått syn på ,hänger du med???
Det var jag som redogjorde för osäkerheten i det vittnesmålet i ett långt inlägg häromdagen. Hängde du inte med?
Citera
2013-05-14, 20:58
Medlem
Citat:
Det var även vad Linda sa...

... till M*ria (Mats syster):
"När de kommer ut från babyproffsen pekar Linda mot Ica butiken som ligger mittemot och säger att där har vi beställt maten till bröllopet." (sid 1381)

Och till sin arbetskamrat B*saba sa Linda även att det var hon som gjort beställningen:
"Det hon sa var att maten var beställd och att allt var klart. Hon frågade också om Busaba skulle komma på bröllopet, vilket hon skulle. Maten hade Linda beställt på Ica i centrala Falun." (sid 933)

Det sa hon också till Mats kusin J*ns och hans hustru M*linda:
"Jens vet till hundra procent att det var Linda som beställt maten. Linda satt i vårt kök och berättade att hon beställt maten innan de åkte till Kina." (sid 1468)
"Linda hade beställt maten före Kinaresan. Detta har Melinda hört Linda säga när hon satt vid Melindas köksbord." (sid 1474)

OK en sista gång till då endast för dig Pethrus, eftersom du inte verkar vilja förstå / fatta / inse att maten ALDRIG var beställd.

SAXAT FRÅN FU.

Mimmi kan inte komma på något nytt. Mimmi tillfrågades om någon annan en Mats Alm
varit inne i på ICA Supermarket och gjort en beställning på bröllopsmat till den 8 augusti och
om inte Linda Chen skulle kunna gjort en beställning.
Mimmi uppger att hon har huvudansvaret för all cateringmat på ICA och att hon inte tagit
emot någon beställning från någon annan och hon har aldrig sett eller träffat Linda Chen.
Ingen annan anställd på Ica Supermarket skulle kunnat ha tagit upp en cateringbeställning
eftersom alla beställningar går via Mimmi. Mimmi tillägger att ingen notering gjorts i något
papper heller eftersom ingen beställning någonsin gjorts.

Linda kan i godtrogenhet sagt att maten var beställd iom att Mats sagt detta till henne.

Maten var aldrig beställd. PUNK-jävla-T!

/ Förbannad.....
Senast redigerad av sidhan 2013-05-14 kl. 21:03.
Citera
2013-05-14, 21:07
Medlem
Citat:
Eftersom detta, att den vitklädda kvinnan gick på "fel sida" av vägen, används som argument för att hävda att det inte kan ha varit Linda (eftersom hon utan grund har antagits vara på väg till staden eller T*ny Chen), så är det inte alls onödigt.

Iom vittnet när hon fått förklarat för sig hur Linda såg ut, inte alls tyckte (inte heller polisen....) att denna iaktagelse hade med Lindas försvinnande att göra, så lades detta till handlingarna... Den vitklädda asiatiska kvinnan får ha gått på vilken j-vla sida av vägen hon ville, det var ju inte Linda.
Senast redigerad av sidhan 2013-05-14 kl. 21:50.
Citera
2013-05-14, 21:55
Medlem
Grandiosos avatar
"Ondska är brist på godhet. Ondska är frånvaro av godhet. Det är människor som står bakom att välja bort godheten, att avstå från att göra det goda. Då återstår tomhet som vi kallar ondska. Så blir det lättare att förstå varför en del inte tycks lida av osanningar och lögner. Så kan man förstå hur en del bara kan välja bort sanningen och likt en ettåring skratta åt att det roliga, fina eller goda är borta. Det blir en lek där inget återstår när någon vuxen ljuger, för sanningen antar vi vara god.

En vuxen som tittar på ett självporträtt och säger som Mats Alm att "Konstigt han är lik mig — och varför mössa?" till andra vuxna, tar öppet avstånd från det vi kallar sanning och som vi anser är av godo. En god värld kan det inte bli fråga om när någon så öppet avstår från sanningen och formligen driver med alla andra seende och "smarta" människor. Det är totalt respektlöst och en fullständig brist på respekt för andra människor. Alm tar sig här ensidigt rätten att välja bort det goda (Sanningen) och i dess ställe införa det onda (brist på sanning). Där tycker jag att han demonstrerat vilket liv han vill leva.

Så låt honom göra det då! Vad han inte tänkte på och antagligen inte tänkt på senare heller är att ingen annan på denna jord är förpliktigad att respektera hans värderingar och hantering av det sociala livet. Ingen behöver finna sig i att lyssna till lögner. Det är det goda. Vi kan alla avstå från att tro på lögner och välja att streta vidare för sanningen, som i och för sig kan producera en del lidande. Men aldrig på den nivån som lögnen driver fram tomhet i brist på godhet. "

Av signaturen Alfa på SM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in