2013-02-18, 22:26
Medlem
fuggedaboutits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrauliker
Om du kanske har råkat missa att Expressen nyss gjorde en grej på Mats Alm så har du en länk till ett fascinerande filmreportage här:

http://www.expressen.se/tv/nyheter/mats-alms-nya-liv/

Det är synd att de klipper precis när pappa Lars kastar sig ur bilen. Jag skulle vilja höra vad han hade att säga...

Har han samma mössa som på den där berömda "mössbilden"?

Jag tror inte att Mats Alm mördade Linda Chen för ekonomisk vinning. Jag tror att polis och åklagare har använt pengamotivet för att stärka sitt åtal mot honom. Målat upp en falsk motivbild för att kunna arbeta vidare.

Till skillnad från Lagro och Pethrus tror jag däremot att Mats Alm har bragt Linda Chen om livet. Jag är, som många av er, helt övertygad om det. Men jag ser helt enkelt inte Mats Alm som en iskall mördare. Jag tvivlar starkt på att han vaknade den morgonen med vetskap om att "idag ska hon dö".

Någonting måste ha gått fruktansvärt fel under den där bilturen. Det kan vara så att Alm själv inte har några minnen av det hela. Han kan ha förträngt det. Han vet naturligtvis att han har gjort det men han kommer nog inte ihåg hela händelseförloppet. Det slog slint helt enkelt och när han vaknade till igen hade han en död fästmö framför sig.

Jag tror också att avsaknaden av minnesbilder från själva gärningen gör det lättare för honom att komma med sin uppdiktade historia. Han har inga inre bilder som stör. Det är i alla fall min teori. Men klart är att grabben är 100% skyldig till Linda Chen's död. Det kan omöjligt finnas några tvivel om det. När, var, hur och framför allt varför kan vi bara spekulera i.
Citera
2013-02-18, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Däremot är uppenbarligen skengiften något som den kriminella organisation som brukar kallas "vietnamesiska maffian" arbetar med. Så kopplingen finns onekligen där, vilket givetvis inte behöver innebära att den har någon relevans i det här fallet. Å andra sidan menar jag att det var fel att avfärda det här "ekonomiska spåret" enbart därför att Mats "visade var liket fanns".

"Svenska myndigheter blundar för att tusentals utlänningar får uppehållstillstånd i Sverige via skengiften. Det hävdar polisintendent Marianne Paulsson i Halmstad, som driver ett maratonmål om köpta äktenskap.

För polisen är vietnamesernas kriminella struktur ny och de famlar ofta i mörker.
– Det här handlar om etableringen av en för oss relativt okänd kriminell organisation med ett eget rättssystem och mycket våldsamma inslag. De sysslar med ren terrorverksamhet och den är i sin fulla blomning nu, säger polismästare Peter Tjäder, rikskriminalens nationella samordnare mot organiserad brottslighet."

(Källa: Focus, maj 2007)

Vad är detta för trams, Pethrus? Det är ACE, Ulmus och Du som håller en maffia för sannolik. Linda var väl för i helvete inte ens i närheten av skengifte, hon hade ju varit ihop med en man många år före hon träffade Mats och var t.om mamma. Kan du ge en vettig förklaring till varför mordet på Linda skulle vara relaterat till skengifte&människosmuggling?

Sitter Du här och insunierar att Linda ägnat sig åt skengiften och på så vis retat upp någon?
Citera
2013-02-18, 22:35
Medlem
Grandiosos avatar
Det är ju lätt att räkna ut vilka gökar vi har att göra med.
Eftersom jag helst vill undvika att göra mig skyldig till ett mindre roligt regelbrott så
ska jag inte närmare uppehålla mig därvid.

Det kommer antagligen att pågå här ett bra tag till. Sedan drar man sannolikt till
forumet Svenska Mord igen och håller på där tills man blir mosade i vanlig ordning.
Varpå man oförskräckt återvänder hit och så kan det hålla på i en evighet...

Det finns onekligen mycket list och en stor, otäck ONDSKA i det här infernaliska
spelet som bedrivs för en viss sjuk sak.

Låt er inte luras...
Senast redigerad av Grandioso 2013-02-18 kl. 22:51.
Citera
2013-02-18, 22:37
Medlem
[quote=Pethrus]Ja, jag har faktiskt fått höra många gånger i olika sammanhang att jag "är en klippa"

[BJa , jag har faktiskt fått höra många gånger i olika sammanhang att jag "är en klipa" /B]

Tror du att du är en klippa

Du föll från klippa och mår skit ! det går inte att kommentera !

Han oroar sig att sanningen kommer fram , att Lagro och Pethrus hjälpte till . eller hur ?
annars var ifrån den information har Lagro och Pethrus ?
Citera
2013-02-18, 22:42
Medlem
Citat:
Jag kan inte se något rimligt skäl till att Mats skulle försöka bränna upp kroppen. Enligt åklagaren var ju Mats motiv att få ut livförsäkringen efter Linda, och isåfall måste det ju vara helt meningslöst att försvåra identifieringen med hjälp av eld.

Nämen va fan Du är förvisso mer vältalig, men är du medveten om att Du rent argumentationsmässigt håller på att sjunka till Lagro-nivå, Pethrus? Vad i helvete har hänt? Här är man borta ifrån tråden ett par veckor och så är Du Lagros ivrigaste påhejare när man kommer tillbaka. Skrämmande.

Tror knappast Du är så enbarmeligt korkad att Du på detta vis måste ge stöd åt Lagros tragglande om att Mats inte försökte bränna kroppen och inte aaaaaaaaaaaaalls kan haft något skäl till det. Det finns som Du vet, flera skäl att tutta på kroppen och panik må vara ett dumt skäl, men Mats Alm är om så är fallet, inte den förste människan som försökt bränna upp spår efter sig.
Citera
2013-02-18, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Å fan, det finns alltså tre personer i Sverige som tror på kidnappningsstoryn. Vi har Lagro, vi har Lars Alm och så har Pethrus tydligen klivit ut ur garderoben En udda trio må jag säga....

Jaha Du Pethrus. Där ser man. Mats Alm är t.om oskyldig till likskändande säger du. Åhå. Ja, det innebär ju att du ger kidnappningsteorin ditt stöd, för hur skulle Mats annars kunna råka hamna brevid Lindas förruttnade kvarlevor och veta om att det var hon...?

Nej, Pethrus har uttryckligen sagt att han inte tror på Mats Alms kidnappningsfalsarium, Faktum är att Pethrus har varit aktiv i tråden och bl.a. hjälpt till att spräcka falsariet. Det är bl.a. detta som gör att Pethrus blir ett mycket svårare mysterium att förstå sig på när det kommer till att bedöma vari han anser att det finns rimligt tvivel kring Mats Alms inblandning i Lindas dödsfall.

Just frågan om gränsdragningen mellan rimligt och orimligt tvivel är ju central för forumdeltagarna, och man kan med fog hävda att ju fler förståndiga personer med sunt förnuft som tvivlar på bevisningen desto större skäl att tro att Mats Alm är oskyldig, och tvärtom, ju flera som på goda grunder inte tvivlar desto säkrare att Mats Alm är skyldig.

Pethrus roll i det hela kan vara att han genom att helt enkelt bara säger sig tro att Mats Alm är oskyldig, tror sig kunna skapa tvivel utan att ens behöva argumentera för det. Men där bedrar han sig gruvligt.
Citera
2013-02-18, 22:52
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Fast kritiken som Pethrus riktat mot förundersökningen är ju att han anser att den uteslutande fokuserade på Mats Alm.

Men så enkelt är det inte. Klarsyn har gjort gällande att polisen kontrollerat alibin för t.ex. alla Lindas anhöriga. Klarsyn har också förklarat på ett trovärdigt sätt Lindas ekonomi och gjort gällande att Linda inte var skyldig någon några pengar, bortsett från sin mamma.

(Här strider Pethrus tro mot Klarsyns kunskaper.)

TACK GwSn ---Du har huvudet på skaft, som vanligt!

ALLA -- som Mats, Lars, Lagro eller Pethrus anklagar för att ha orsakat Lindas död -- hade ALIBI.

MEN INTE MATS --- han hade inget heltäckande alibi!!!!!

Några bevis, spår, vittnesuppgifter eller ens indicier finns -- när det gäller viktiga datum t.ex. var Mats befann sig efter Citygross den 1 augusti eller att kunna bevisa sin kidnappning.

INGEN SÅG MATS enligt Lagro själv. Lagro m.fl. misstror alla vittnesuppgifterna i FUP:en. Mats syntes inte --- varken ensam eller med något Asiatgäng.

Tråkigt för er som tror på Mats! Ni kan inte bevisa ett dugg av det ni tror. Nämligen att Mats Alm är oskyldig. Jag utmanar alla i Mats fanclub ---Försök att omvända mig!!!!

Jag VET vad jag tror. Mats Alm dödade Linda Chen och är för feg för att erkänna det.
Senast redigerad av Klarsyn 2013-02-18 kl. 22:56.
Citera
2013-02-18, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Nej, Pethrus har uttryckligen sagt att han inte tror på Mats Alms kidnappningsfalsarium, Faktum är att Pethrus har varit aktiv i tråden och bl.a. hjälpt till att spräcka falsariet. Det är bl.a. detta som gör att Pethrus blir ett mycket svårare mysterium att förstå sig på när det kommer till att bedöma vari han anser att det finns rimligt tvivel kring Mats Alms inblandning i Lindas dödsfall.

Just frågan om gränsdragningen mellan rimligt och orimligt tvivel är ju central för forumdeltagarna, och man kan med fog hävda att ju fler förståndiga personer med sunt förnuft som tvivlar på bevisningen desto större skäl att tro att Mats Alm är oskyldig, och tvärtom, ju flera som på goda grunder inte tvivlar desto säkrare att Mats Alm är skyldig.

Pethrus roll i det hela kan vara att han genom att helt enkelt bara säger sig tro att Mats Alm är oskyldig, tror sig kunna skapa tvivel utan att ens behöva argumentera för det. Men där bedrar han sig gruvligt.

Ja, det är mycket märkligt det här. Det minst sannolika är att Lagro faktiskt har lyckats omvända och övertyga en enda människa på denna jord, Pethrus. Men lika osannolikt är det att Pethrus som tidigare själv varit väldigt noga med källor för sina påståenden plötsligt börjar slarva själv på den punkten och plötsligt kommer farande med diffusa idéer om tvivel på Mats skuld och tror att folk här inte ska mangla honom och kräva fakta...? Eller var den ursprungliga planen att Pethrus först skulle bygga upp ett förtroende genom att framstå som väldans hyvens, för att senare smygande introducera och inplantera nya idéer utan bärighet i verkligheten?
Citera
2013-02-18, 23:14
Medlem
Mr.Swedens avatar
Det senare ledet i ditt resonemang är det rätta. Att det sedan gick för fort för Pethrus att flytta fram positionerna att det uppmärksammades beror på att han tappade koncepten när han fick mothugg, och blev exalterad. Därmed förvandlades även den mer sofistikerade försvararen till enkel testuggare av Lagro modell. Uppdraget bortchabblat.
Citera
2013-02-18, 23:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Det senare ledet i ditt resonemang är det rätta. Att det sedan gick för fort för Pethrus att flytta fram positionerna att det uppmärksammades beror på att han tappade koncepten när han fick mothugg, och blev exalterad. Därmed förvandlades även den mer sofistikerade försvararen till enkel testuggare av Lagro modell. Uppdraget bortchabblat.

Jag tror att det bästa är att ignorera Pethrus försök att skademinimera, vi ska koncentrera oss på Lagro i stället.

I ett inlägg som nu är borttaget så kom beskedet om hur Linda dog igen, hon blev strypt i baksätet i en bil, det är lite väl ofta som Lagro drar upp det så jag tror faktiskt att det är sanningen, tramset om osynliga mördare kan vi lämna därhän, mördaren eller om ni så vill dråparen var Mats Alm och om vi bara pumpar Lagro så kan det komma fler detaljer.

En bra lögn ligger sanningen nära.
Citera
2013-02-19, 00:16
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det är övertydligt att starta ett sök så nära den plats där offret senare hittas med tanke på all den skog det finns att välja på. Varför tror du att Lars ville att Linda skulle hittas i ett så tidigt skede?

Mats kunde givetvis inte ha en föreställning om hur illa åtgången Lindas kropp verkligen var när han återvände till platsen. Många mördare eldar ju kroppen just för att eliminera alla spår. Undrar vad det var för spår Mats trodde att de skulle finna? Han kan ju tex ha tappat något nära Linda när de gjorde det första "söket".

Som jag minns så sade Chris att han och Mats hade varit nära den plats där Linda hittades. Jag tror att det var meningen att Chris skulle hitta kroppen och på så vis bli misstänkt för hennes död precis som Mats blev när han "hittade" kroppen.

En sådan sak skulle troligen inte Mats ha klurat ut men han skulle kunna vara behjälplig som "vägvisare".
Citera
2013-02-19, 00:26
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Där har vi alltså den förste som vill kväva en förutsättningslös diskussion i dess linda med exakt den typen av argumentering jag syftar på...
Den diskussionen har förts på hundratals sidor här på FB och finns i en gedigen polisutredning.
Det enda lilla lilla problemet för Mördar-Mats och en alternativ teori är att han redan sänkt allt vad en sådan heter genom sitt uppträdande och sinnsesjuka fantasier som bevisligen inte stämmer.

Eller ska vi fundera på om det var utomjordningar som mördade Linda och genom ett holografi fick Mördar- Mats att dyka upp på bild i Stockholm eller åkandes buss till södra Norrland?
Senast redigerad av Svithjod 2013-02-19 kl. 00:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in