2009-08-04, 15:17
Medlem
Sparvinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evisamel
När kommer det vara normen för människor som faktiskt ska prestera på planen att få den lön för det arbete dom faktiskt gör?

Det har man redan till viss del då de har en mängd bonusar i sina kontrakt.

Citat:
Hur många spelare idag spelar inte ens 1 minut på en hel säsong och tjänar på ett år 20 gånger mer än en vanligt människa.

Inte många.
Citera
2009-08-04, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sparvinho
Det har man redan till viss del då de har en mängd bonusar i sina kontrakt.

Javisst, på en redan hög nivå som klubbarna tvingas hålla så skall det komma bonusar.. Nå, spelarna ska väl bara vara glada att dom får såpass mycket numera.

Citat:
Inte många.

Fler än du tror skulle jag gissa på.
Citera
2009-08-04, 15:28
Medlem
Sparvinhos avatar
Citat:
Prince Ipke ekong sitter på 150 kakor i månaden, det ger väl en utgift på kanske 320k för Djurgården i månaden totalt. Detta för en spelare som inte har bidragit en enda sekund till sitt lag, ändå skall han ha en kunglig lön i Allsvenskan. Varför ska han bry sig om att prestera och göra sitt bästa för att bli den bästa han kan vara? Han kommer ändå få sina pengar varje månad och hans kontrakt sträcker sig antagligen till dess att han kan pensionera sig.

Om han inte tänkte pensionera sig väldigt snart så betvivlar jag detta. Maxlängd på kontrakt är fem år. Jag betvivlar också att det är så att hans misslyckande beror på att han inte försöker (skall dock erkänna att jag inte är så insatt)

Citat:
Det är normen som eftersträvas, varför det inte är normen att dom större pengarna tjänas genom prestationer. Säg en allsvensk spelare som tjänar bra som inte gör ett piss i sitt lag, varför ska han plocka in rediga summor varje månad?

Jag tror du gör en kraftig överskattning över allsvenska reservlagspelarnas medianlöner.

Problemet om man sedan en alltför stror del av lönen skulle vara prestationsbaserad, är ju att det skulle vara väldigt svårt för klubbarna att locka till sig duktiga backupspelare. Inte så hett att vara andramålvakt i ett sånt läge
Citera
2009-08-04, 15:29
Medlem
Sparvinhos avatar
Citat:
Javisst, på en redan hög nivå som klubbarna tvingas hålla så skall det komma bonusar.. Nå, spelarna ska väl bara vara glada att dom får såpass mycket numera.

Fler än du tror skulle jag gissa på.

Så vad du egentligen klagar över är att de tjänar för mycket?
Citera
2009-08-04, 15:31
Bannlyst
Citat:
Så vad du egentligen klagar över är att de tjänar för mycket?

I förhållande till sin prestation ja, dom får gärna tjäna mer än idag om dom gör allt rätt och ser till att vara en rejäl tillgång för laget.
Citera
2009-08-04, 15:33
Bannlyst
Citat:
O

Jag tror du gör en kraftig överskattning över allsvenska reservlagspelarnas medianlöner.

Problemet om man sedan en alltför stror del av lönen skulle vara prestationsbaserad, är ju att det skulle vara väldigt svårt för klubbarna att locka till sig duktiga backupspelare. Inte så hett att vara andramålvakt i ett sånt läge

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/article2382292.ab

61.000 i snitt för en A-lags spelare i AS, nåja..
Citera
2009-08-04, 15:43
Medlem
Sparvinhos avatar
Citat:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/article2382292.ab

61.000 i snitt för en A-lags spelare i AS, nåja..

Vilket lär vara betydligt lägre bland bänkade spelare
(undantaget Prince och någon till superflopp)

Borde man inte kunna få tillbaka pengar som man köpt spelaren för om du visar sig vara kassa (alternativt tillgodokvitto)
Citera
2009-08-04, 15:52
Bannlyst
2007 omsatte de allsvenska klubbarna för första gången över en miljard kronor (1 015 miljoner kronor). Därför ligger spelarlönernas andel av driftskostnaderna kvar på cirka 30 procent, precis som under nästan hela 2000-talet.

Sammantaget gjorde de allsvenska klubbarna en vinst på nästan hundra miljoner kronor (99,6), men utan spelarförsäljningar till utlandet hade allsvenskan gått minus.

Jag tycker att det bara är att köra på, HÖJ lönerna.
Citera
2009-08-04, 16:12
Medlem
Nokias avatar
Jag förstår vad du är ute efter, men du tycks ha en rätt hög nivå av aggressivitet i din retorik, vilket inte gör det så trivsamt att diskutera med dig.

Men jag har, som sagt varit inne på samma linje som dig. Hade jag varit ägare (eller vilken position som nu bestämmer lönderna) för ett lag hade jag också gärna sett att kontrakten var prestationsbaserade, förutsatt att detta fortfarande kunde attrahera skickliga spelare för att få en sådan konkurrenskraftig trupp som möjligt. Men nu är inte jag ägare för något lag då jag inte har några pengar.

Det jag vill komma till är att detta är min personliga åsikt om hur jag skulle spenderat mina pengar. Det är upp till ägaren själv hur han spenderar sina pengar, och då han vill locka så bra spelare som möjligt, och merparten av dessa vill ha en fast (och därmed säker) lön, så får ägaren helt enkelt acceptera att detta är på det sättet marknaden fungerar.

Så som svar till topic, så tror jag aldrig att prestationsbaserade kontrakt kommer bli den dominerande kontraktsformen. Enda möjligheten till detta scenario är väl om UEFA eller liknande utformar någon form av "kontrakts-praxis" som samtliga klubbar skall drivas efter. Och detta känns ju rätt avlägset.

OT: Om TS sympatiserar med DIF kan jag förstå att detta är ett större problem, och en viktigare fråga, för honom än för mig, som sympatiserar med Elfsborg. Är en ytterliggare aspekt som grundar sig i hur klubbarna har valt att använda sina pengar, snarare än att spelarna skulle vara omotiverade.
Citera
2009-08-04, 16:49
Medlem
Jag förstår din grundtanke, speciellt med tanke på hur det ser ut i Dif nu för tiden.
Men det finns ju några parametrar till du kan dra in i ekvationen.
Nästan alla fotbollsspelare vill ju givetvis både fortsätta spela fotboll och i nästan alla fall ta sig ytterligare en nivå uppåt. Då är ju ditt nästa kontrakt moroten, om än inte enbart ekonomiskt. Zlatan har gått från FC Balkan till Mff, vidare till Ajax, till Juventus, Inter och nu senast Barcelona. Man får förutsätta att han inte enbart gör det för pengarna (då hade han ju kunnat sitta av sitt 5 års kontrakt i Inter) utan för att han vill vinna, han vill bli bättre.
Och även för en hyfsat begränsad spelare i allsvenskan så för man ju förutsätta att de flesta som tagit sig till den nivån inte är sjukt nöjda med att ha tagit sig in på bänken i ett allsvenskt lag för att sedan sluta vid 26 års ålder. De spelar kanske för att gå till ett topplag, kanske till Norge, om inte annat känner de press att prestera då de vill ha ett nytt kontrakt när deras nuvarande går ut.

Att göra som bogarede som kände att han gärna sitter ut sin lön i chelsea, visst det händer, men ärligt, hur ofta är det så?
Citera
2009-08-04, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsmattias
Jag förstår din grundtanke, speciellt med tanke på hur det ser ut i Dif nu för tiden.
Men det finns ju några parametrar till du kan dra in i ekvationen.
Nästan alla fotbollsspelare vill ju givetvis både fortsätta spela fotboll och i nästan alla fall ta sig ytterligare en nivå uppåt. Då är ju ditt nästa kontrakt moroten, om än inte enbart ekonomiskt. Zlatan har gått från FC Balkan till Mff, vidare till Ajax, till Juventus, Inter och nu senast Barcelona. Man får förutsätta att han inte enbart gör det för pengarna (då hade han ju kunnat sitta av sitt 5 års kontrakt i Inter) utan för att han vill vinna, han vill bli bättre.
Och även för en hyfsat begränsad spelare i allsvenskan så för man ju förutsätta att de flesta som tagit sig till den nivån inte är sjukt nöjda med att ha tagit sig in på bänken i ett allsvenskt lag för att sedan sluta vid 26 års ålder. De spelar kanske för att gå till ett topplag, kanske till Norge, om inte annat känner de press att prestera då de vill ha ett nytt kontrakt när deras nuvarande går ut.

Att göra som bogarede som kände att han gärna sitter ut sin lön i chelsea, visst det händer, men ärligt, hur ofta är det så?

Väl talat. Att vinna är nog en minst lika stor del som pengarna hos många spelare.

Som exemepl i hockeyn stannar många i NHL trots bättre erbjudande ifrån KHL. Varför? Man vill självklart spela i världens bästa liga och slås med de största.
Citera
2009-08-04, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.M
Väl talat. Att vinna är nog en minst lika stor del som pengarna hos många spelare.

Som exemepl i hockeyn stannar många i NHL trots bättre erbjudande ifrån KHL. Varför? Man vill självklart spela i världens bästa liga och slås med de största.

Har du något konkret exempel, + vem fan vill gå till Ryssland när hälften av lagen håller inne med lönen då och då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in