2012-05-12, 16:01
Medlem
sauruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Utan att ens kolla på bilden så kan jag lugna dig med att säga det kan ta en jävla tid, läst lite och vissa påstår att näringsvärdet i jorden kan spela in så man ska börja ge dem fosfor samtidigt som man slår över (eller tom någon dag innan).

..och nu har jag kollat! Du slog över rätt tidigt/snabbt va? den var nog inte riktigt redo för blom men det kommer så kör på.

Tack för svaret! Det är en del fosfor i den näring ja ger (NPK-567) och den näringen började jag med efter jag slog om. Det kan mycket väl vara så att den har svårt att "fatta galoppen" då jag slog om rätt tidigt men jag var så illa tvungen, den växte som en jävla raket i veg och jag har extrem platsbrist. Har ju kört lite LST för att kompensera för detta.
Citera
2012-05-12, 18:33
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saurus
Tack för svaret! Det är en del fosfor i den näring ja ger (NPK-567) och den näringen började jag med efter jag slog om. Det kan mycket väl vara så att den har svårt att "fatta galoppen" då jag slog om rätt tidigt men jag var så illa tvungen, den växte som en jävla raket i veg och jag har extrem platsbrist. Har ju kört lite LST för att kompensera för detta.
Då är det bara att ta på sig tålamods-byxorna, det kommer tids nog.
Citera
2012-05-12, 18:58
Medlem
Neverdancessobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saurus
Hej alla, det här är min första odling och mitt problem eller snarare problemet med min planta är att det enligt mig går riktigt segt med blomningen. Den har varit i veg i 3 veckor och 2 dagar och nu var det 2 veckor och 3 dagar sedan jag flippade över till 12/12 och detta är det enda jag fått!! Så min fråga är ju vad jag ska göra åt saken eller om det är helt normalt.

http://imageshack.us/photo/my-images/406/wkopiap.jpg/

Substrat: Jord
Näring: Orkidénäring och Hasselfors brustabletter för blomning
Vattning: När det behövs :P nämen typ var 5-6e dag och då blire 1,5-2l
Belysning: 200w LE + 40w LE
Strain: NL5xHaze

Testa vattna mindre vid fler tillfällen
Citera
2012-05-12, 19:25
Medlem
sauruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverdancessober
Testa vattna mindre vid fler tillfällen

Det kan ja ju alltid testa men varför skulle det funka?? Är det något som funkar för dig? själv har jag hört att det är bättre att vattna mycket och sedan låta jorden torka för att rötterna ska få syre.
Citera
2012-05-15, 13:04
Medlem
Jag håller med Neverdancesober: låter ju inte så bra att vattna var 5-6dag ..dels för att då blir dom ju dränkta och får arbeta med för hög vattenmängd, sen får dom stå i torka och sakna vatten, låter lite fjolligt, men men det kanske funkar för vissa har själv aldrig vattnat på detta vis då det aldrig känts naturligt/rätt för min egen del.

Kör vattning med 2-3dagars mellanrum, men minska, på så vis ger man plantan regelbundet upptag av vatten, utan att "dränka" den, den får jobba på i jämn takt och detta borde väl rimligtvis ge en planta som kan fokusera mer livskraft på att växa i stadig takt utan att behöva balansera extremiteter av torka och övervattning.
Citera
2012-05-16, 20:16
Medlem
sauruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunlightsweden
Jag håller med Neverdancesober: låter ju inte så bra att vattna var 5-6dag ..dels för att då blir dom ju dränkta och får arbeta med för hög vattenmängd, sen får dom stå i torka och sakna vatten, låter lite fjolligt, men men det kanske funkar för vissa har själv aldrig vattnat på detta vis då det aldrig känts naturligt/rätt för min egen del.

Kör vattning med 2-3dagars mellanrum, men minska, på så vis ger man plantan regelbundet upptag av vatten, utan att "dränka" den, den får jobba på i jämn takt och detta borde väl rimligtvis ge en planta som kan fokusera mer livskraft på att växa i stadig takt utan att behöva balansera extremiteter av torka och övervattning.
Ja nu har ju blommorna börjat komma lite här och var så det var nog bara jag som hade dåligt tålamod, men visst låter det du skriver rimligt. Som sagt så är detta min första odling och man blir lite kluven när man läser olika råd på olika ställen. Har läst om väldigt många som endast vattnar en gång i veckan när plantan är i blom men jag ska nog ändå börja vattna lite oftare.
En sak ja tänkte på är ju hur det blir med syre för rötterna, om man vattnar var annan dag så hinner ju inte jorden torka ut?
Citera
2012-05-17, 07:58
Medlem
saurus: Okej i hear you, men om du vattnar oftare kanske du kan ta lite mindre mängd vatten?! Sen ska inte jorden vara helt uttorkad. Det handlar om att YTLAGRET, alltså jorden överst ska vara "halvtorrt/hyfsat torrt", kanske de översta 2-3 cm, det för att minska risken för mögel, men också för att låta jorden fukta av sig/andas, men inte ens det lagret behöver vara snustorrt..men gräver du djupare än så bör inte jorden vara torr som en öken där heller..där är det bra om det finns en viss fukt (snackar inte om lervälling nu, men you get the picture)

Trial and error = learning
Citera
2012-05-17, 13:02
Medlem
sauruss avatar
Citat:

Trial and error = learning

Exakt, kändes lite så Kör på med vattning var 3e dag nu. En sista fråga; flusha ska man ju göra för att få bort kalk å skit så som jag förstått det, hur ofta ska man göra detta?
Citera
2012-05-17, 13:58
Medlem
Saurus: du ska inte hålla på o flusha. Man flushar om det tex blivit väldigt mycket näringsämnen i jorden, så att man är rädd plantan ska dö/ta riktigt illa skada, för vattnet för med sig jordens näring när det rinner ut genom bottenhålen i krukan/hinken.

Flushar man är det ju samtidigt negativt i övriga fall att bli av med näringen. Så med all vattning du haft kanske du redan utarmat jorden. Det är inte hela världen för man har ju näringstillsättning, men du kan oxå försiktigt försöka byta jord, gräva ut och lägga in ny..eventuellt. Flusha aldrig bara för sakens skull.

Flushar gör man också de 1-2 sista veckorna av blomningen för att rökat ska innehålla mindre näringsämnen/gifter och smaka godare/vara hälsosammare.. Det är att man låter bli att ge näring de sista 1-2 veckorna också och bara vattnar med rent vatten!
Citera
2012-05-17, 14:04
Medlem
Tuvtramps avatar
Massa snack i tråden nu, vattna gör man när krukan är lätt (= torr jord) inte efter dagar/tid för plantor dricker olika mycket även om det är samma strain och "törsten" skiljer sig under olika faser så att gå efter tidaspekter är enbart KORKAT.
Vet inte hur många plantor som hämmas i sin tillväxt pga övervattning och som sen får följdskador (bristsjukdomar) vilket den otåliga odlaren försöker kompensera med mer vatten + näring.
Senast redigerad av Tuvtramp 2012-05-17 kl. 14:45.
Citera
2012-05-17, 14:38
Medlem
Tuvtramp, såklart det du säger, det är ju så uppenbart att jag måste göra en:

Du HAR inte läst i tråden så ja du har missat poänger. Det är självklart en individuell fråga för varje odlare, det är ändå bra det du säger för de nya som stirrar sig blinda på siffror etc! Absolut en viktig poäng, man måste kunna vara flexibel och lyhörd, MEN:

Har man X mängd vatten så kan man räkna ut (och erfara) ungefär hur många dagar den mängden vatten räcker innan man måste fylla på med nytt.

- och nu handlade detta om Saurus behov och hans speciella situation (och inte för hela världens odlare). Däremot tre dagar inomhus är relativt normalt för vattenbehov.
Senast redigerad av Sunlightsweden 2012-05-17 kl. 14:46.
Citera
2012-05-17, 22:01
Medlem
sauruss avatar
Citat:
Flushar man är det ju samtidigt negativt i övriga fall att bli av med näringen. Så med all vattning du haft kanske du redan utarmat jorden.
Tack för infon! jag har ju iofs inte direkt flushat tidigare, bara vattnat lite för mycket kanske, bara ca 0.7 liter mer än vad ja vattnar nu och jag tror inte att de är näringsbrist då det nästan är lite bränna på vissa blad så jag har kört näringsfritt de senaste 3 gångerna.

Lite OT kanske men nu har det börjat komma en hel den blommor lite överallt och om detta är på grund utav de faktum att jag ändrat vattningen så tackar ja er som givit den feedbacken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in