2012-04-27, 10:11
Medlem
Neverdancessobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikapaj
jag odlar i en klädkammare men har dörren öppen alltid. så plantorna är i princip öppen i lägenheten. Har fläkt mot dom, ibland har jag fläkten mot en blöt handduk. kanske bättre att ha mot plantorna hela tiden?

Lampan är nästan en och en halvmeter från plantorna. Ljustimmarna var först 24/0 men jag sänkte till 6/18 för några dagar sen. Har även satt en halvtimme på timern att det ska vara släkt när jag går till och från bostaden eftersom ingen ska misstänka det starka ljuset, så där är det lite ojämna ljustimmar.

Jag har blandat två sorter. Den ena står blomjord på och den andra P-jord av Hasselfors.

Boven i dramat verkar vara att du planterat dom i p jord, därav näringsbrännan om du använder såjord från frö till ca 3 veckor och sen transplanterar dom i P jord/blomjord i större kruka så slipper du detta i framtiden.

men plantan verkar ha anpassat sig så vi får hoppas på det bästa. jag försökte som du i början höja luftfuktigheten men diverse metoder men med så få plantor behöver du inte oroa dig för rh´t om du bara är hobbyodlare blir ingen direkt märkbar skillnad.

dock kommer det vara mer viktigt när dom är i bloom att hålla koll på rh´s pga mögel.

fläkten jag refererade till var när dom går i bloom så kan det vara bra med en utsugs fläkt/passivt insug och ev ett kolfilter pga lukt.

lycka till Mvh
Citera
2012-04-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummidildo
min planta har 2 vita fläckar längst ut på 2 blad varför? den växer fortfarande de började nyligen växa buds på den

Mina gissningar:

1) Mögel
2) Bleach:ad (om plantan är för nära ljuset, prova och ta din hand och lägg över plantans topp, om det blir för varmt för din hand så är det för varmt för din planta)
3) Du använder folie eller liknande runtom på väggarna som skickar runt ljuset .. .
Senast redigerad av ring0. 2012-04-27 kl. 13:47. Anledning: grammatik
Citera
2012-04-27, 14:26
Medlem
Neverdancessobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummidildo
min planta har 2 vita fläckar längst ut på 2 blad varför? den växer fortfarande de började nyligen växa buds på den
använd tabel på följande länk
http://www.weedfarmer.com/cannabis/tables_guide.php
enligt den så har du brist på
MAGNESIUM (Mg)
Lower leaves yellow and may even turn white while veins remain dark green. Blades die and curl upward.
alt eller båda
ZINC (Zn)
White areas form at leaf tips and between veins. Occurs in alkaline soils. Zn deficiency can be treated by burying galvanized nails in the soil. Chemical fertilizer containing Zn can also be used.

låter dock som din har brist på ZINC
Senast redigerad av Neverdancessober 2012-04-27 kl. 14:40.
Citera
2012-04-27, 20:02
Medlem
suspectrums avatar
Köpte 10st northern lights frön häromveckan, har nu planterat samtliga och 8 står för tillfället i ett fuktigt miniväxthus utan direkt solljus och de 2 resterande står under en 400w MH lampa.
De 2 jag ställde under lampan var de första 2 som kom över jorden, sedan jag ställt de där har de inte växt särskilt mycket i höjden och har blivit lite mörkbruna på toppen (växterna är fortfarande knappt 3-5cm och har bara börjat få sina första blad än). Har lampan ungefär 60cm ifrån toppen på växterna och har ganska bra luftdrag, har även vattnat med spray flaska ganska aktivt och hällt vatten när jorden blivit torr.
Mitt problem är så att de i miniväxthuset ser friskare ut än de under lampan trots att de kom senare. Bör jag ta bort de 2 som är under lampan och placera de i växthuset tills de växt på sig lite, eller ska jag låta de stå under lampan tills vidare?
Citera
2012-04-27, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverdancessober
Boven i dramat verkar vara att du planterat dom i p jord, därav näringsbrännan om du använder såjord från frö till ca 3 veckor och sen transplanterar dom i P jord/blomjord i större kruka så slipper du detta i framtiden.

men plantan verkar ha anpassat sig så vi får hoppas på det bästa. jag försökte som du i början höja luftfuktigheten men diverse metoder men med så få plantor behöver du inte oroa dig för rh´t om du bara är hobbyodlare blir ingen direkt märkbar skillnad.

dock kommer det vara mer viktigt när dom är i bloom att hålla koll på rh´s pga mögel.

fläkten jag refererade till var när dom går i bloom så kan det vara bra med en utsugs fläkt/passivt insug och ev ett kolfilter pga lukt.

lycka till Mvh

Jag planterade om till större krukor igår. Min kompis tipsade om samma sak som du gjorde. Jag märkte att det var brist på rotutrymme. Kan inte riktigt bedöma ännu om det har hjälpt, har bara gått ett dygn.

Jag antar att när det går i blom så ska det vara så låg RH som möjligt? inga problem, det är ALLTID 0 % (enligt mätaren står det -.- när värdet går under 10 %)

jag kommer inte ta in någon i lägenheten. jag stänger dörren till klädkammaren(blir ju varmare förstås) och antar att det inte luktar ut? har väldigt låg budget. Tack för hjälpen!
Citera
2012-04-28, 00:02
Medlem
tjenare, en polare har några typhoons några ser ut så här:

http://img831.imageshack.us/img831/4383/imag0142w.jpg

Och nån ser ut så här:

http://img217.imageshack.us/img217/628/denebrun.jpg

Den första är väll på grund av för mycket näring? Går det att rädda? Den andra vet jag inte vad det är, typ brun fläck, är det farligt?

Uppskattar alla svar jag kan få, tack på förhand!"
Citera
2012-04-28, 09:48
Medlem
samcrohap: ser ut som att din..polare..har givit för mycket näring. Behövs ju inte ens ges näring när dom är så unga, finns tillräckligt i jorden. Bara chilla med näringen o vattna rent 1-2veckor. Minska näringen också tills dom växt till sig.
Citera
2012-04-28, 17:39
Medlem
sunlightsweden hur ska jag minska näringen, det är ko gödsel som är blandat i jorden, jag ger rent vatten hela tiden?
Citera
2012-04-28, 17:45
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samcrohap
sunlightsweden hur ska jag minska näringen, det är ko gödsel som är blandat i jorden, jag ger rent vatten hela tiden?
Såg inte så farligt ut så det är bara att köra på, snart nog vill plantan ha näringen..
Citera
2012-04-28, 17:47
Medlem
Jaså du har lagt en massa koskit i jorden...jo, jag har haft samma situation. Det är för mycket kväve o kanske för mye av annat också (vet inte). Tipset kan vara att

1. dels vattna ordentligt med vatten så det sköljer igenom och rinner ut på botten och för med sig en del av näringen/giftet...

2.Annan lösning är att försöka pilla lossa plantorna försiktigt och byta jorden till vanlig plantjord..

3. Byta jord OCH vattna igenom - men vattna inte samma dag du har flyttat dom, då är dom extra känsliga mot övervattning (iaf om plantorna är lite större, när dom e små klarar dom förflyttningar bättre (byte av jord)

4. Vänta, det kanske inte blir värre än så...få inte panik, dom brukar klara av både det ena och det andra.

5. Egen ide?

Gör det du tycker verkar bäst. Någon annan kanske kan fylla i här men tror nog jag fick med det du kan välja på att göra. Mvh
Citera
2012-04-29, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunlightsweden
Jaså du har lagt en massa koskit i jorden...jo, jag har haft samma situation. Det är för mycket kväve o kanske för mye av annat också (vet inte). Tipset kan vara att

1. dels vattna ordentligt med vatten så det sköljer igenom och rinner ut på botten och för med sig en del av näringen/giftet...

2.Annan lösning är att försöka pilla lossa plantorna försiktigt och byta jorden till vanlig plantjord..

3. Byta jord OCH vattna igenom - men vattna inte samma dag du har flyttat dom, då är dom extra känsliga mot övervattning (iaf om plantorna är lite större, när dom e små klarar dom förflyttningar bättre (byte av jord)

4. Vänta, det kanske inte blir värre än så...få inte panik, dom brukar klara av både det ena och det andra.

5. Egen ide?

Gör det du tycker verkar bäst. Någon annan kanske kan fylla i här men tror nog jag fick med det du kan välja på att göra. Mvh

Tack så mycket! Jag kör med rent vatten som jag låtit stå några dagar och väntar för det verkar inte bli värre iaf, tack för hjälpen sunlightsweden
Citera
2012-05-02, 21:30
Medlem
faye93s avatar
Tja första inlägget här och kanske något av en noobfråga.
jag har fått upp två fina plantor men en av dem har bladen börjat sjunka ner på och undrar då om det är övervattning eller för lite?
Vattnar varannan dag med en 200w lampa 17 tim per dag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in