2015-10-16, 19:19
  #2005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niighaagen
Ojdå tänkte inte alls på det
Tackar! kommer inte ihåg namnet men det var nå "proffsjord" tydligen,
och skulle innehålla massor av näring redan.
Ska ta en titt på det!
Så lite så. Ett nyttigt tips bara som gör att du sover lugnare. För visst bryr jag mig tydligen lite om dig ändå, att du inte ska åka fast. Älskar när folk drar igång sin egen grow och pekar finger till både polis och äckliga överpris kranar!

Kan det vara Hasselfors P-jord? U-jord?

Ta du en titt med mikroskop, om du nu menade det, du ångrar dig inte om du köper en. Blir så mycket lättare att se när varje planta är redo för skörd. Sen kan du även kontrollera ruset lite genom att skörda tidigare/senare, vilket du ser med luppen.

Edit: Exif är även något du ska rensa om du tar bilderna med mobilen. Finns program, googla "exif eraser" och du finner. Annars kan de som vill ta fram gps koordinater från bilden och se var den är tagen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Exchangeable_image_file_format
__________________
Senast redigerad av Jr.Gong 2015-10-16 kl. 19:35.
Citera
2015-10-25, 22:55
  #2006
Medlem
Hej

Jag har ett DWC system på 60 liter (murbruksbalja) där i har jag 8 st plantor. De är inne i sin andra vecka i blommningsfasen. (1 vecka veg) Såg idag när jag lyfte på locket att delar av rötterna börjat mörkna nästan blivit svarta. Skulle upskatta att det kommit på 10% av rötterna på varje planta. Jag bytte vatten för 2 dagar sedan och då var allt ok. Kan detta vara rotröta? vad kan jag göra åt detta problem i så fall?

Lite Info:

60L
Gold Label näring (doserat efter schemat)
PH: 5.6-5.9
EC: 1.3
Temp: 20 - 21.5 C
Luftfuktighet: 63 - 40 % (Mörkt - Ljus)
Syrepump: 480 L/Tim

Edit:

Har inte möjlighet att ta bild men det liknar dessa rötter. http://www.420magazine.com/gallery/data/500/IMG_01126.JPG
__________________
Senast redigerad av ctuner 2015-10-25 kl. 23:53.
Citera
2015-11-07, 18:43
  #2007
Bannlyst
Har 4st små plantor på 20cm vardera som precis börjat blomma. Dessa står i en garderob, i samma kruka och under en 125w lågenergilampa utan reflektor. Enormt simpel setup alltså.

Jag har kört denna setup några gånger tidigare och det har aldrig varit några som helst problem.
Men nu så är det major problem. Dessa små växter efter bara ett par-tre timmar under lampan slokar och bladen skrynklar sig på alla möjliga konstiga sätt. Alltså själva stammen längst upp hänger neråt..

Efter att ha sökt och sökt på nätet så gissar jag på värmestress. Eftersom jag aldrig stött på problem tidigare så är jag inte så beläst om sådant här kan man säga. Jäkligt konstigt om det skulle vara så eftersom jag har haft betydligt större växter med exakt samma setup flera gånger tidigare utan några som helst komplikationer och med lyckat resultat.
Jag har inget insug/utblås eller fläkt, utan öppnar bara garderobsdörren några gånger om dagen.

Får de stå utan lampan tänd under en natt så är de tillbaka krya och utan minsta slokande, sen tänder man lampan och efter några timmar så slokar hela skiten. Är detta värmestress tror ni? Vad kan jag ta till för nödåtgärder redan ikväll?
Jag kan tyvärr inte mixtra med garderoben så att fixa ventilation går bara inte. Skulle en liten fläkt kunna hjälpa? Handdukar dränkta med kallt vatten?
All hjälp uppskattas enormt!
Citera
2015-11-08, 10:22
  #2008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raptor-
Har 4st små plantor på 20cm vardera som precis börjat blomma. Dessa står i en garderob, i samma kruka och under en 125w lågenergilampa utan reflektor. Enormt simpel setup alltså.

Jag har kört denna setup några gånger tidigare och det har aldrig varit några som helst problem.
Men nu så är det major problem. Dessa små växter efter bara ett par-tre timmar under lampan slokar och bladen skrynklar sig på alla möjliga konstiga sätt. Alltså själva stammen längst upp hänger neråt..

Efter att ha sökt och sökt på nätet så gissar jag på värmestress. Eftersom jag aldrig stött på problem tidigare så är jag inte så beläst om sådant här kan man säga. Jäkligt konstigt om det skulle vara så eftersom jag har haft betydligt större växter med exakt samma setup flera gånger tidigare utan några som helst komplikationer och med lyckat resultat.
Jag har inget insug/utblås eller fläkt, utan öppnar bara garderobsdörren några gånger om dagen.

Får de stå utan lampan tänd under en natt så är de tillbaka krya och utan minsta slokande, sen tänder man lampan och efter några timmar så slokar hela skiten. Är detta värmestress tror ni? Vad kan jag ta till för nödåtgärder redan ikväll?
Jag kan tyvärr inte mixtra med garderoben så att fixa ventilation går bara inte. Skulle en liten fläkt kunna hjälpa? Handdukar dränkta med kallt vatten?
All hjälp uppskattas enormt!

Kan du inte få in en liten datorfläkt eller höja lampan lite kanske?
Citera
2015-11-12, 08:21
  #2009
Medlem
http://imgur.com/a/qeZVF





Sådde några frön utomhus i maj/juni och nu såg jag att ett par st hade klarat det svenska vädret!
Av tre hela plantor så är det endast en som är hona. Denna har inga buds men iaf knoppar längst upp som ser ut att ha potential. Men kan ej ta hand om denna skönhet, och tänkte att den kommer nog inte klara sig tills nästa gång jag kan återvända. Därför är det kanske lika bra att plocka med sig lite och kanske prova röka? Är det värt eller blir det som att röka basilika??
Jag har ingen erfarenhet av odling så fråga gärna i lekmannatermer om ni undrar nåt.
Vad säger ni trollkarlar??
Citera
2015-11-12, 09:31
  #2010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mista.mista
http://imgur.com/a/qeZVF





Sådde några frön utomhus i maj/juni och nu såg jag att ett par st hade klarat det svenska vädret!
Av tre hela plantor så är det endast en som är hona. Denna har inga buds men iaf knoppar längst upp som ser ut att ha potential. Men kan ej ta hand om denna skönhet, och tänkte att den kommer nog inte klara sig tills nästa gång jag kan återvända. Därför är det kanske lika bra att plocka med sig lite och kanske prova röka? Är det värt eller blir det som att röka basilika??
Jag har ingen erfarenhet av odling så fråga gärna i lekmannatermer om ni undrar nåt.
Vad säger ni trollkarlar??
Ojojoj det första ordet som kommer in i huvudet när jag ser den där är scrawny. Men vafan, är väl bara att testa vad har du att förlora?
Citera
2015-11-13, 18:37
  #2011
Medlem
Hej jag odlar I en garderob jag lollypopade mina plantor för att börja sätta dom I blomm för 2 dagar sedan och I samband med det så sköljde jag igenom jorden och gav dem en näring som bestod av blomsterlandet medelhavs näring med NPK 8,2,6 ca 5ml och en blomnäring från Biltema med NPK 6,8,8 ca 7,5ml till 1,5 liter vatten och ph ner vattnet till 6,0.
2 av plantorna av strain Nordic jack ser ut att må jätte bra men sedan har jag 3 plantor av okänd strain och en utav dom har liksom börjat att sloka det är topparna på typ halva plantan som slokar. I samband med att jag lollypopade så ändrade jag ljuset från att ha belyst med 45W CFL 6500K till 65W CFL 2700K jag ändrade även ljuscykeln från 18/6 till 12/12.
Jag vart förvånad när jag såg detta idag dom ser jätte fina ut I färgen och Inga andra synliga närings brister eller brända blad.
jag har tittat runt på olika sidor och här på FB och även på youtube men hittar inget som beskriver detta. Kan det vara så att jag klippte den här plantan för mycket??? jag klippte bort ca 1 tredjedel och så tog jag bort dem flesta stora paraplylöv (fanleafs) den plantan som jag har problem med veggade jag I ca 2 mån innan detta.
Citera
2015-11-26, 21:27
  #2012
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11237930
Hej jag odlar I en garderob jag lollypopade mina plantor för att börja sätta dom I blomm för 2 dagar sedan och I samband med det så sköljde jag igenom jorden och gav dem en näring som bestod av blomsterlandet medelhavs näring med NPK 8,2,6 ca 5ml och en blomnäring från Biltema med NPK 6,8,8 ca 7,5ml till 1,5 liter vatten och ph ner vattnet till 6,0.
2 av plantorna av strain Nordic jack ser ut att må jätte bra men sedan har jag 3 plantor av okänd strain och en utav dom har liksom börjat att sloka det är topparna på typ halva plantan som slokar. I samband med att jag lollypopade så ändrade jag ljuset från att ha belyst med 45W CFL 6500K till 65W CFL 2700K jag ändrade även ljuscykeln från 18/6 till 12/12.
Jag vart förvånad när jag såg detta idag dom ser jätte fina ut I färgen och Inga andra synliga närings brister eller brända blad.
jag har tittat runt på olika sidor och här på FB och även på youtube men hittar inget som beskriver detta. Kan det vara så att jag klippte den här plantan för mycket??? jag klippte bort ca 1 tredjedel och så tog jag bort dem flesta stora paraplylöv (fanleafs) den plantan som jag har problem med veggade jag I ca 2 mån innan detta.

Löven kan sloka om du övervattnar eller om det blivit mycket varmare med lampbytet kanske?
Citera
2015-11-28, 08:58
  #2013
Medlem
Dom har säkert återhämta dig nu dom plantorna, men bästa gång du ska lollypoppa, gör inte allt i ett svep, först lollypoppa sen efter ett par dagar kan du ändra ljus. Blir för mycket på en gång, ljuscykel lampa klippning.
Citera
2015-12-02, 21:36
  #2014
Medlem
Tjena, höll på scroga lite och märkte efter att en av mina plantor har brutits av på stammen, finns det chans att toppen överlever?

Den är 4 veckor gammal och är ganska stor då dom har gått in i blom. Den är inte helt av utan det såg ut som ett jack på ena sidan av stammen, typ som om man skulle böja något runt så blir det som ett litet jack på ena sidan. Idag då jag kollade så var det ett brunt streck på "såret" på stammen.

Om inte toppen överlever kommer plantan att återhämta sig och fortsätta blomma med övriga grenar?

(ja jag vet, man ska vara försiktig )

Glömde att tillägga att plantan har massor med blad och ganska så tjock stam.
Citera
2015-12-04, 09:42
  #2015
Medlem
Anser ni att man bör tillsätta närning när man har 3v~ kvar i blom?
"använd inte näring sista tiden för de kommer sätta sig i smaken" är dilemmat som ekar i skallen...


Det rör sig om 5st Pinapple Sativa som jag trodde var autos, så därför veggades 18/6 i 8 veckor(!)
Nu är dom inne i blom vecka 6. Vecka 14 totalt alltså och planeringen ser ut som sådan att dom skall stå i 3v~ till.

Plantorna står i Hasselfors Pjord med Leka som är bytt 2ggr under hela processes (innan blom.) och har _enbart_ haft den näringen. Nu börjar dom alltså visa små tecken på näringsbrist (inte helt otippat kanske.)
__________________
Senast redigerad av mzy 2015-12-04 kl. 09:57.
Citera
2015-12-04, 12:45
  #2016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzy
Anser ni att man bör tillsätta närning när man har 3v~ kvar i blom?
"använd inte näring sista tiden för de kommer sätta sig i smaken" är dilemmat som ekar i skallen...


Det rör sig om 5st Pinapple Sativa som jag trodde var autos, så därför veggades 18/6 i 8 veckor(!)
Nu är dom inne i blom vecka 6. Vecka 14 totalt alltså och planeringen ser ut som sådan att dom skall stå i 3v~ till.

Plantorna står i Hasselfors Pjord med Leka som är bytt 2ggr under hela processes (innan blom.) och har _enbart_ haft den näringen. Nu börjar dom alltså visa små tecken på näringsbrist (inte helt otippat kanske.)
Låt den blomma så länge som möjligt efter att du har givit näring, medans du flushar. Behöver de verkligen näring? Hur lång är blomtiden? Det är ju sativas så de kan nog blomma ganska så länge, jag skulle nog ge de näring om de behöver det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in