Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-31, 13:40
Medlem
Snusets avatar
Det är helt sjukt elakt att leverera en sån här dator med Vista förinstallerat. Iallafall så verkar det vara rätt enkelt att nedgradera till XP.
Alla drivrutiner hittar vi här: http://support.packardbell.com/se/item/index.php?pn=PB77Q08091&g=2000 och såvitt jag kan se så finns det Xp-alternativ som verkar täcka allt.

Så kör på, ladda ner drivisarna och formatera om hårddisken och säg hejdå till Vista för all framtid.

Sen så är det en bra idé med lite mer arbetsminne, släng i två Gb och det kommer att bli ett litet fartmonster.

Det är ett hästjobb, men värt besväret i slutändan.

Lycka till!
Citera
2009-07-31, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuset
Det är helt sjukt elakt att leverera en sån här dator med Vista förinstallerat. Iallafall så verkar det vara rätt enkelt att nedgradera till XP.
Alla drivrutiner hittar vi här: http://support.packardbell.com/se/item/index.php?pn=PB77Q08091&g=2000 och såvitt jag kan se så finns det Xp-alternativ som verkar täcka allt.

Så kör på, ladda ner drivisarna och formatera om hårddisken och säg hejdå till Vista för all framtid.

Sen så är det en bra idé med lite mer arbetsminne, släng i två Gb och det kommer att bli ett litet fartmonster.

Det är ett hästjobb, men värt besväret i slutändan.

Lycka till!

Tack snälla för tips, råd och länk.
Citera
2009-08-01, 10:30
Medlem
Snusets avatar
Citat:
Tack snälla för tips, råd och länk.

Får du ihop det?
Citera
2009-08-01, 11:40
Medlem
hasenfrasens avatar
Största "prestandavinsten" är att slå av tjänsten "Windows Search" samt avaktivera "Windows Defender" samt ta bort den automatiskt schemalagda Defragmenteringen. Kör man en Defrag en enda gång om året funkar det precis lika bra.
Citera
2009-08-01, 11:44
Medlem
Citat:
Får du ihop det?

Har laddat ner alla drivisar nu så idag ska det ske. Skall medges att jag är lite nervös. Men det ska säkert gå bra med dina instruktioner.
Citera
2009-08-01, 12:54
Medlem
Snusets avatar
Citat:
Har laddat ner alla drivisar nu så idag ska det ske. Skall medges att jag är lite nervös. Men det ska säkert gå bra med dina instruktioner.

Ja, var inte feg för att fråga om du stöter på patrull. Skönt att du har något att göra förutom att springa vind för våg i det fina vädret va?
Citera
2009-08-01, 19:23
Medlem
Citat:
Ja, var inte feg för att fråga om du stöter på patrull. Skönt att du har något att göra förutom att springa vind för våg i det fina vädret va?

Tack...det gick så bra så. Jo det hade ju varit förfärligt om jag tvingats vara ute nu när det äntligen är fint väder igen. Jag har snott mig små stunder av sol mellan installationerna så jag känner mig ganska nöjd. Nu återstår bara att köpa ett lite större ramminne så kommer dottens laptop vara snabbare än min.

Tack ännu en gång för all hjälp!
Citera
2009-08-01, 20:09
Medlem
kanulas avatar
Tänkte bara tipsa om att datorer som säljs med Vista efter första juli i år kan gratis uppgraderas till Windows 7 när det släpps i oktober. Windows 7 ska flyta på betydligt bättre än Vista (typ XP) men de har ungefär samma systemkrav, så 512MB räcker inte till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in