2009-07-31, 12:38
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Det är bara 20 år sedan (ganska exakt) man tog bort möjligheten att omyndigförklara folk.....

OK sorry men förvaltarskap torde få ungefär samma resultat.
Citera
2009-07-31, 14:02
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Jag har sökt och kollat i lite andra trådar som hade liknande problem, men som alla vet är alla fall unika. Därför väljer jag att starta en ny tråd för att få ett exakt svar på vad det är som gäller.

Jag besökte en läkare för ca en månad sen. Då bodde jag hemma hos min mor, och det var hon som ordnade med läkare och tid. Jag gick dit och fick beskedet att jag kanske hade ett ovanligt syndrom. Han skulle ringa vid besked om ny tid hos en ny läkare. Någon vecka efter besöket flyttade jag till min lägenhet. Idag, en månad senare, fick jag reda på att läkaren jag besökt ringt min mor, berättat för henne om att journalen skickats vidare till en annan läkare. När min mor sedan frågade varför så började denne läkaren berätta om syndromet och symptomen osv.

Jag valde att inte berätta för min mor eller far förrens efter jag varit hos den andra läkaren, pga. jag vill inte att det ska bli liv om det hela. Jag anser att detta inte är en sån stor grej förrens något blivit fastställt.

Men nu till min fråga, bröt läkaren sin tystnadsplikt när han berättade detta för min mor?
Frågan om du är myndig eller inte spelar en viss roll, dock så utgår jag ifrån att du är myndig då du registrerat ditt konto på Flashback 2006, så om du inte var 15 då så borde du vara minst 18 idag.

Generellt så har vårdnadshavare rätt att ta del av uppgifter
Barnets rätt till sekretess:
Citat:
Normalt har vårdnadshavare rätt att ta del av sekretesskyddade uppgifter (t.ex. en patientjournal) som rör hans eller hennes underåriga barn. Under vissa förutsättningar, vilka anges i 14 kap. 4 § andra stycket sekretesslagen, bortfaller denna rätt. Sekretess för uppgift till skydd för en underårig gäller även i förhållande till vårdnadshavaren, och får inte efterges av denne, om det kan antas att den underårige lider betydande men om uppgiften röjs för vårdnadshavaren. De situationer som framför allt avses är de där barn och vårdnadshavare står i motsatsförhållande till varandra och där det oavsett barnets ålder är till skada för barnet att sekretesskyddade uppgifter lämnas till vårdnadshavaren. Det ska röra sig om särskilt integritetskänsliga uppgifter eller andra uppgifter som kan missbrukas av vårdnadshavaren på ett sätt som allvarligt skadar den underårige. Denna bestämmelse är endast tillämplig i de fall där vårdnadshavaren i princip har dispositionsrätt över den unges sekretesskydd. I de fall där den underårige uppnått sådan ålder och mognad att den unge självständigt förfogar över sekretessen, skall sekretessprövningen i stället göras som om vårdnadshavaren är en utomstående, dvs. enligt 7 kap. 1 § respektive 4 § sekretesslagen.

Unantaget till sekretess finns i 7 kap §1c i sekretesslagen: "...om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till den enskilde lider men...."

Som jag läser ditt inlägg så har läkaren brutit mot sekretesslagen, vilket ses ganska allvarligt på, det du kan göra är att dels göra en polisanmälan, samt en anmälan till HSAN, jag skulle satsa på polisanmälan i första taget.

Mer läsning:
https://courses.ki.se/sekretess_infor_studiebesok_t1.pdf?node=177377

Citat:
Ursprungligen postat av StrongBad
Kolla med socialstyrelsen?
Till samma ställa som man anmäler andra brott, Farbror blå, bängen, aina etc. kärt barn har mång namn
Senast redigerad av Dr.Diego 2009-07-31 kl. 14:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in