2009-08-02, 20:18
Bannlyst
GMM (global marijuana march) hade en tresiffrig budget. De fick poliseskort och marscherade genom Stockholm. Dock ingen marknadsföring och inga vakter... Men att pröjsa 12 miljoner på några affischer och vakter låter inte helt rätt.

Om det verkligen är 12 miljoner kronor som går till Pride-festivalen så tycker jag det är värt en liten utredning. Varför skulle det inte sitta någon elitbög högst upp och använda Pridepengar till smink och rosa kläder?
Citera
2009-08-03, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yone
GMM (global marijuana march) hade en tresiffrig budget. De fick poliseskort och marscherade genom Stockholm. Dock ingen marknadsföring och inga vakter... Men att pröjsa 12 miljoner på några affischer och vakter låter inte helt rätt.

Om det verkligen är 12 miljoner kronor som går till Pride-festivalen så tycker jag det är värt en liten utredning. Varför skulle det inte sitta någon elitbög högst upp och använda Pridepengar till smink och rosa kläder?

men är du verkligen så efterbliven att du inte vet att pridefestivalen är så mycket mer än bara marschen?
Citera
2009-08-03, 19:00
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöflingor
Föredrar min kollektivtrafik politiskt obunden, oavsett om det handlar om RFSU/RFSL, Motståndsrörelsen eller Antifascistisk aktion.

Detta kan bli lite svårt då SLs styrelse är politiskt tillsatt och speglar maktfördelningen i Stadshuset. Angående flaggorna är det SL själva som bekostat dessa efter, får man förmoda, ett beslut av dess styrelse.
Citera
2009-08-04, 18:18
Medlem
Jag tycker inte 12miljoner låter som en speciellt stor summa... som jämförelse kostar "kultur-kalaset" i gbg 18miljoner årligen, GBG-kalaset som var namnet innan kostade 22miljoner.

Det är mer än man tror som ska betalas.
Har jobbat på flertal events så som EM i friidrott, Volvo ocean race stockholm stopover (budget över 50miljoner enligt rykte) Way out west samt Dreamhack en hel del andra "småhacks". Pengarna trillar iväg snabbt

Exempel
Webbhyra, webbutveckling etc
Markhyra, markunderhåll, markåterställning.
Reklam i alla dess former.
Hyra av all utrustning, så som staket, scener, ljud utrustning, ljus utrustning, scentekniker med mera.
Inköp av band, västar, kläder(t-shirts tror jag de har på pride va?)
Mat till alla volontärer under bumpin, live och bumpout. 650st pers per mål.
Ni verkar tro att många artister skulle spela gratis, låter extremt konstigt i mina ögon men vad vet jag... De extremt fåtals gånger vi har haft gratis artister har vi ändå alltid stått för hotell, mat, transport till och från hotell med mera.
Sen de icke gratis artisterna är dyra.
bevakning av hela området (känns som hög riskprofil dessutom...)
med mera, listan är lång och är egentligen bra mycket längre

Sen ni som "dissar" festivalen för att den betalas av skattepengar
ni nämnde att det var 12miljoner det handlade om varav 8miljoner var biljettintäkter, sen tror jag nog att de har någon mer ickestatlig inkomst än biljettintäkter men skit it. Max 4miljoner är det statliga "bidraget" och hur mycket tror ni staden/staten får in på ett ökande turistantal med mera.

Dn skriver iaf "Besökande turister under Europride 2008 bidrog med 100 miljoner kronor i ökad omsättning för hotell, restauranger och butiker, enligt Stockholm Visitors Board."
Så bara där har ni 25års 4miljoners bidrag.
Citera
2009-08-05, 10:52
Medlem
Riff-Ralfs avatar
Med tanke på hur det brukar se ut efter festivaler kan jag tänka mig att bara uppröjning/städning kan kosta en bra slant...
Citera
2009-08-05, 20:18
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Nej, det tror jag inte men seriöst; pride omsätter minst 12 miljoner

och jag ser inte hur deras kostnader kan vara så höga. Hyra av tanto är typ

gratis och som sagt alla jobbar gratis. En fet hund är begraven här

Gräv, gräv alla som vet nåt ut med språket

Jag har ingen erfarenhet av vad en festival kostar att lägga upp. Men en gammal bekant satte upp en festival i sin hemkommun för ringa 200 000 tusen (finasierat av hemkommunen då ) och festivalen var storleksmässigt väldigt liten.

Pride Park och Pride house är liiite större än så visst har de folk som slavararbetar för gratis inträde (vid en ev. ledighet) osv. men sen är festivalen väldigt stor. Det kostar nog som någon annan sa, en hel del för att få ha festivalen där, sen är det scenen och löner till folk som bygger och håller igång alla festligheter. Vet inte om artisterna får betalt. Kanske.

Men tja, hemsidan, reklam, vatten, el, lokaler, löner osv osv. Kan nog komma upp i stora siffror, även fast Pride har en hel del stora sponsorer.
Citera
2009-08-05, 20:20
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolbot
Jag tycker inte 12miljoner låter som en speciellt stor summa... som jämförelse kostar "kultur-kalaset" i gbg 18miljoner årligen, GBG-kalaset som var namnet innan kostade 22miljoner.

Det är mer än man tror som ska betalas.
Har jobbat på flertal events så som EM i friidrott, Volvo ocean race stockholm stopover (budget över 50miljoner enligt rykte) Way out west samt Dreamhack en hel del andra "småhacks". Pengarna trillar iväg snabbt

Exempel
Webbhyra, webbutveckling etc
Markhyra, markunderhåll, markåterställning.
Reklam i alla dess former.
Hyra av all utrustning, så som staket, scener, ljud utrustning, ljus utrustning, scentekniker med mera.
Inköp av band, västar, kläder(t-shirts tror jag de har på pride va?)
Mat till alla volontärer under bumpin, live och bumpout. 650st pers per mål.
Ni verkar tro att många artister skulle spela gratis, låter extremt konstigt i mina ögon men vad vet jag... De extremt fåtals gånger vi har haft gratis artister har vi ändå alltid stått för hotell, mat, transport till och från hotell med mera.
Sen de icke gratis artisterna är dyra.
bevakning av hela området (känns som hög riskprofil dessutom...)
med mera, listan är lång och är egentligen bra mycket längre

Sen ni som "dissar" festivalen för att den betalas av skattepengar
ni nämnde att det var 12miljoner det handlade om varav 8miljoner var biljettintäkter, sen tror jag nog att de har någon mer ickestatlig inkomst än biljettintäkter men skit it. Max 4miljoner är det statliga "bidraget" och hur mycket tror ni staden/staten får in på ett ökande turistantal med mera.

Dn skriver iaf "Besökande turister under Europride 2008 bidrog med 100 miljoner kronor i ökad omsättning för hotell, restauranger och butiker, enligt Stockholm Visitors Board."

WOOOOOOOOOOOOORD
Citera
2009-08-07, 19:31
Medlem
Sanzets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolbot

Det är väl inte hotellen, restaurangerna och butikerna som ensamma betalar ut de 4 miljonerna i bidrag dock? Det gör skattebetalarna, och jag ser då ingen extra inkomst för min del som följd av ökad turism.
Citera
2009-08-07, 21:04
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanzet
Det är väl inte hotellen, restaurangerna och butikerna som ensamma betalar ut de 4 miljonerna i bidrag dock? Det gör skattebetalarna, och jag ser då ingen extra inkomst för min del som följd av ökad turism.

Så du menar att det inte är positivt för landet med en lönsam turismnäring?
Citera
2009-08-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Så du menar att det inte är positivt för landet med en lönsam turismnäring?

Hur många turister respektive Stockholmare går på Pride?
Många som kommer utifrån är ungdomar med lite cash
till dylika arrangemang. Så jag tror inte på 100 miljoner.
Citera
2009-08-07, 21:46
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goriot
Hur många turister respektive Stockholmare går på Pride?
Många som kommer utifrån är ungdomar med lite cash
till dylika arrangemang. Så jag tror inte på 100 miljoner.

Det var Europride som åsyftades längre upp och det var väl ett större evenemang än de vanliga pride. Det var heller ingen siffra togs från luften utan från Stockholm Visitors Board.
Citera
2010-07-26, 20:58
Bannlyst
Bumpar ämnet och frågar igen; var är pengarna?

Pride gjorde en förlust på 2,4 miljoner kronor förra året. Ingen kan svara på var pengarna tagit vägen. Nu är festivalen hotad, skriver Svenska Dagbladet.

http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=275193&rlt=1&pid=211566__Arti clePageProvider
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in