2009-09-10, 17:07
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Hur går det till när man är så PMS:ig att man måste in till sjukan?

Menar du kanske mensen, att den gjorde ont? PMS är veckan innan mens och de hormonrubbningar som sker. Det skulle vara sinnessjukhus då...

Ett råd läs på lite om PMS det finn otrolig mycket info att tillgå om det i stället för att bara gå på det som "syns och hörs mest".

PMS är mycket mer än enbart dessa berömda humörsvägningarna, som delvis är relaterat till hormonrubbnuingarna, som gör att vissa kvinnor blir extremat bitchiga.

PMS ger även en rad fysiska problem som migrän, illamående, ryggont, ömma bröst etc..

Vissa kvinnor får både psykiska och fysiska PMS besvär..
Andra kvinnor får antigen bara fysiska PMS besvär eller psykiska PMS besvär.

Min vännina när hon hade mens kröp ned i ett släkt sovrum med en hink bredvid sig.. Hon fick extrem svår migrän med kräkningar som följd.
Citera
2009-09-10, 21:45
Medlem
Kan hon inte testa minipiller då?? Ut med p-staven. Kanske dags att skaffa barn?? Testa göra saker som du vet att hon gillar, när hon har sin vecka? Köp blommor?? choklad? eller något annat som du vet att hon gillar. Nu skrev jag utifrån mig själv. =) Men jag blir dock aldrig sur men jag kan bli ledsen vissa veckor..
Citera
2009-09-11, 09:29
Medlem
Nu har jag inte läst varenda inlägg i tråden..
Men är du säker på att det var veckan innan mens? Det värsta som tjej är när man blir lack och folk säger "hon har pms". Som tjej blir man också lack ibland, även om det inte är pms/mens.
Hon kanske hade haft en dålig dag på jobbet?

Om det nu var pms så tycker jag att du ska prata med henne någon dag när allt känns bra, berätta att hon inte kan bete sig hur som helst och att du faktiskt inte kan ta hur mycket skit som helst..

Men ja, oftast är tjejer kanske inte medvetna om att det är just pms som är orsaken till raseriutbrotten,oftast tror vi att det är ert fel..
Citera
2009-09-11, 22:29
Medlem
Medicin

Inte ett enda inlägg har nämnt att det finns medicin. Har en kvinna så svår pms att relationen går åt skogen är det klockrent läge att medicinera. Det man gör då är att gå till gynekologen och berätta hur pms:en är (ledsen, arg, ev självmordstankar, ev fysiska symptom som migrän osv osv) och be att få SSRI (antidepp) Sertralin (fd Zoloft) är vanligast och fungerar bra. Det brukar räcka fint med att äta dom i lågdos endast 2 veckor/månad, mellan ägglossning och mens. Humöret stabiliseras och man blir inte lika ledsen, arg och trött. Får man för mkt biverkningar av att börja och sluta varje månad kan man äta dom heltid.
Jag går själv på denna medicinering och den har sannolikt räddat äktenskapet. Jag räknade länge åren till klimakteriet och önskade att jag var död, men nu är livet tillbaks. <(pms anses bero på att man är överkänslig mot de restprodukter som bildas i kroppen när ägglossningshormonerna bryts ner.)

Men för Guds skull, prata med henne om detta när hon INTE har pms.
Citera
2009-09-12, 14:14
Medlem
köpr henne nån skit tidning som veckorevyn, choklad och sätt henne i köket o måla naglarna eller nåt
Citera
2009-09-18, 21:37
Medlem
Mitt råd är att ta alla ev diskussioner EFTER hennes pms-period, för att förbättra oddsen för ett bra resultat. Vad som än händer, prata med henne när den kritiska perioden passerat.

Baserar detta på hur mig själv o hur min stackars ex-sambo fick stå ut med hur jag var då. Tillfällig, övergående sinnessjukdom kanske man kan kalla det? Men hursomhelst, kör en defensiv taktik .
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in