2011-05-20, 16:54
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niwuan
Det ska vara två stycken midikontroller kopplade till varsin dator som i sin tur ska kunna gå ut genom samma högtalare på ett studentflak.

Har du möjligtvis en "line-in"-ingång på någon av datorerna?
Då är det ju bara att koppla utgången från den ena datorn till ingången på den andra och använda datorns inbyggda mixer.
Citera
2011-05-20, 17:18
Medlem
Båda datorerna är av samma modell och det finns enbart mic och ljudutgång. Standardfärger röd och grön om jag inte misstar mig

Edit: Jag kan troligtvis låna en cd-mixer att kunna ha emellan om det skulle kunna gå, vet att man kan koppla in 3.5mm's ingångar på båda sidor men sedan ut ifrån mixern vet jag inte. Känns dock lite overkill.
http://www.binbin.net/photos/numark/dua/dual-cd-player-with-mixer-numark-cd-mix-1-.jpg
Senast redigerad av Niwuan 2011-05-20 kl. 17:21.
Citera
2011-05-20, 17:42
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Jag kan troligtvis låna en cd-mixer att kunna ha emellan om det skulle kunna gå, vet att man kan koppla in 3.5mm's ingångar på båda sidor men sedan ut ifrån mixern vet jag inte. Känns dock lite overkill.
http://www.binbin.net/photos/numark/dua/dual-cd-player-with-mixer-numark-cd-mix-1-.jpg

Den mixern verkar inte ha några ingångar du kan använda (gick inte att ladda ner manualen från deras hemsida). Den har två inbyggda cd-spelare, och ingångar för skivspelare (phono) vilket är en helt annan typ av signal jämfört med den du vill ha. Ut får du både på RCA och XLR.

Men som sagt, du kan inte använda den, (om inte RCA-ingångarna är för LINE-level).

Sorry.
Citera
2011-05-20, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Den mixern verkar inte ha några ingångar du kan använda (gick inte att ladda ner manualen från deras hemsida). Den har två inbyggda cd-spelare, och ingångar för skivspelare (phono) vilket är en helt annan typ av signal jämfört med den du vill ha. Ut får du både på RCA och XLR.

Men som sagt, du kan inte använda den, (om inte RCA-ingångarna är för LINE-level).

Sorry.

Ah tackar.

Vad tror du om idén att köra ett externt ljudkort till en dator med line-in på? Sådana går ju att få tag på relativt billigt.

Edit: bakom cd mix 1 mixern ska det fungera som line-in på ch. 1 och 2 och sen ändra över till phono line på mixern. Men utgångarna är andra än det jag är ute efter så det spelar ingen roll :/
Senast redigerad av Niwuan 2011-05-20 kl. 18:02.
Citera
2011-05-20, 21:50
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Vad tror du om idén att köra ett externt ljudkort till en dator med line-in på? Sådana går ju att få tag på relativt billigt.

Borde fungera alldeles utmärkt.

Citat:
Edit: bakom cd mix 1 mixern ska det fungera som line-in på ch. 1 och 2 och sen ändra över till phono line på mixern. Men utgångarna är andra än det jag är ute efter så det spelar ingen roll :/

Eftersom jag inte kunde ladda ner manualen från deras sida (om jag inte registrerade mig, och det kände jag inte för att göra) så får jag gissa. Eftersom det står "phono" bör det vara en mycket svag signal som den förväntar sig att få in. Hade det däremot står line 1 / 2 så hade saken varit biff.

Utgången kan du antigen få på XLR-kontakterna (ballanserade signaler) eller på RCA utgången "master".
Citera
2011-05-21, 13:17
Medlem
Jag får ta en närmare titt på ljudkort och testa mig fram helt enkelt.

Tack får all hjälp xituno, det har varit till stor nytta!
Citera
2011-05-21, 14:36
Medlem
xitunos avatar
Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto