2009-07-28, 20:06
Medlem
Kochichis avatar
God kväll, jag och en polare satt och diskuterade "annorlunda kött". Diskussionen slog knut efter att vi kom in på kött från elefanter, noshörningar och andra tjockhudingar.

Frågan lyder alltså, har någon en aning om elefantkött är ätbart? Kanske har nån härinne smakat elefantkött eller kan hänvisa till dokumenterad fakta av folk i modern tid som käkat elefanter.

OBS! Mammutar gills inte.
Citera
2009-07-28, 20:13
Medlem
hönsmammas avatar
Visst finns det folk i modern tid som käkar elefanter! Läs bara om dom stackars soldaterna i Zimbabwe: http://www.redorbit.com/news/science/1620955/soldiers_in_zimbabwe_eat_elephant_meat/

Citat:
The meat was a Dark Redish/ Purple running thru it. For lack of a better description, it looked like blood-bruised meat, but VERY lean with little fat.

he meat was first smoked over green wood for several hours, then cooked in strips over an open fire....To everyones disasppointment it DIDN'T taste like Chicken...lol The closest thing I can compare it to is "stringy" Moose or Elk meat or even Buffalo..It tasted somewhat "gamey" but it wasn't repulsive.
Från Yahoo questions.
Citera
2009-07-28, 20:15
Medlem
AntiSociaL.s avatar
Såklart att det går att äta Om man kokar det tills det blir lite som gelé Jag tror inte att det är gott
Citera
2009-07-28, 21:08
Medlem
Elefantöra kan man oftast köpa i köttdisken. Prova!
Citera
2009-07-28, 21:13
Medlem
dePauls avatar
Det man har läst om elefantkött så smakar det som ett mellanting mellan buffelkött och älgkött. Mycket magert. Ganska framträdande viltsmak.

~Paul~
Citera
2009-07-28, 21:48
Medlem
ugglapugglas avatar
Såg på ett tv-program för en massa år sedan om tjuvjakt att man brukade göra konserver på elefantkött. Men de sa inte hur det smakade.
Citera
2009-07-28, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kochichi
God kväll, jag och en polare satt och diskuterade "annorlunda kött". Diskussionen slog knut efter att vi kom in på kött från elefanter, noshörningar och andra tjockhudingar.

Frågan lyder alltså, har någon en aning om elefantkött är ätbart? Kanske har nån härinne smakat elefantkött eller kan hänvisa till dokumenterad fakta av folk i modern tid som käkat elefanter.

OBS! Mammutar gills inte.

Under min tid i suncity, när jag bodde i sydafrika.. åt jag faktsisk elefant!

Möraste delen är örat!
Citera
2009-07-29, 00:55
Medlem
Kochichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Elefantöra kan man oftast köpa i köttdisken. Prova!

Intressant! Och frågan går över till - vid vilken köttdisk kan man fråga efter elefantöron? Skulle förvåna mig om ICA-butiken inne i stan har elefantöron på lager.

Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Under min tid i suncity, när jag bodde i sydafrika.. åt jag faktsisk elefant!

Möraste delen är örat!

Jag trodde helt ärligt inte det fanns folk som faktiskt har smakat elefant . Får jag fråga hur köttet tillagades?
Citera
2009-07-29, 12:16
Medlem
blåljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kochichi
Intressant! Och frågan går över till - vid vilken köttdisk kan man fråga efter elefantöron? Skulle förvåna mig om ICA-butiken inne i stan har elefantöron på lager.

Tror han skojjar lite med dig och menar lövbiff, som ibland marknadsförs som elefantöron.
Citera
2009-07-30, 00:04
Medlem
Mandingos avatar
Min farfar berättade när han levde om sin tid i afrika, där åt han allt högvilt han kunde få tag i... bla elefant, giraffhals och noshörning... gubben var dock rätt kalkad så han kan ju ha dragit en lögn också...

själv har jag aldrig smakat...
Citera
2017-11-20, 22:26
Medlem
Är i Afrika och åt elefant igår va jävöa gott MVH Simon Zakaria Lbou
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in