2009-07-28, 15:56
Medlem
MrOaikis avatar
När jag besökte USA första gången blev jag inte bara imponerad av det extremt stora urvalet av mat. Allt från vanliga matvarubutiker med hundratals olika flingor, till jättestora "organic food" stores med enbart ekologiska varor. Även här enormt utbud!

Nog om USA-peppen. När jag var där första gången åt jag bakelser och bröd, och förvånades över hur färskt allt smakade. En muffin i något snabbköp smakade nybakad. En vanlig formfranska var mjuk som smör. Mina öron skakade av lycka när jag mumsade på maten och blev fetare och fetare. Men plötsligt insåg jag... Det är ju såklart konserveringsmedel som gör det. Jag läste på förpackngarna och mjölk var nästan den vara det fanns minst av i bakverken.

Väl tillbaka i Sverige övertalade jag mig själv att man minsann ska äta naturligt och utan konserveringsmedel. Jag går ner och köper fantastiskt surdegsbröd hos den franske bagaren på Kungsholmen. Men tiden går, och jag saknar mer och mer de amerikanska bakverken. Så jag bakar minsann egna amerikanska muffins och kakor, och de smakar jättebra... Dag ett. Därefter går det utför, och det tar inte lång tid innan de känns torra och tråkiga.

Så, med världens längsta inlägg kommer jag nu till poängen: kan jag stoppa i tunga konserveringsmedel/fuktbevarande kemiska ingredienser när jag bakar? Vad i så fall? Var köper jag det och hur doserar man det? Jag vill att mina hembakade bullar och muffins ska smaka pinfärskt efter en hel vecka under solen!
Citera
2009-08-03, 01:24
Medlem
mattias_rs avatar
Bröd konservering är väl inte min bästa sida men har en länk till E-nummer som är "godkända i EU".

E200 till E297 är konserveringsmedel.

http://www.aktavara.org/upl/files/7124.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in