2009-07-25, 18:17
Medlem
raisedfist78s avatar
Ska göra en sås till en kaka, ska vara farinsocker i, har bara vanligt socker. Tror ni det går lika bra det med?
Citera
2009-07-25, 18:26
Medlem
Fooulzs avatar
Jadå. Det funkar
Citera
2009-07-25, 18:33
Medlem
raisedfist78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fooulz
Jadå. Det funkar

Tack!

Du har räddat min kväll, ska laga dessert till 25 pers. Var rädd att det skulle gå åt helvete. Kan inte köra till affären för jag har druckit starka drycker.

Då vet jag att det kommer att gå bra.

Tack igen, och ha en trevlig kväll!!
Citera
2009-07-25, 19:00
Medlem
dePauls avatar
Farinsocker har en speciell smak när det ingår i kakor. Kakorna får en liksom kolaaktig smak. Du kan dock kringgå det här om du fixar en ersättare.

Den enklaste ersättningen är karamelliserat socker. Smaken blir avsevärt bättre än om du använder vanligt socker.

~Paul~
Citera
2009-07-25, 20:53
Medlem
zepofans avatar
Hur funkar folk egentligen? Kollar man inte att alla ingredienser finns tillgängliga innan man börjar supa på eller laga mat? Framförallt om det då är en större festlighet som det skall lagas mat till.
Citera
2009-07-26, 00:00
Medlem
meepers avatar
Vad är det egentligen för skillnad mellan farinsocker, råsocker och muskovadosocker? Alla är bruna och alla smakar lite knäckigt eller karamelliserat.

Har hört olika förklaringar från olika håll, men ingen jag frågat tycks ha verklig koll.
Citera
2009-07-26, 00:22
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Vad är det egentligen för skillnad mellan farinsocker, råsocker och muskovadosocker? Alla är bruna och alla smakar lite knäckigt eller karamelliserat.

Har hört olika förklaringar från olika håll, men ingen jag frågat tycks ha verklig koll.

Det handlar om renhetsgraden helt enkelt. Desto mer du bearbetar/renar saften från sockerrören ju mindre smak stannar kvar. Muscavadosockret, som är minst bearbetat, smakar därför mest. Växtsaft från sockerrör -> Muscavadosocker -> Farinsocker -> Råsocker -> Strösocker.
Citera
2009-07-26, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Det handlar om renhetsgraden helt enkelt. .

Och hur föreligger skillnaden mellan sockerbetor och sockerrör, professor?
Citera
2009-07-26, 12:37
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Och hur föreligger skillnaden mellan sockerbetor och sockerrör, professor?

Äkta farinsocker görs på sockerrör liksom muscavado och äkta råsocker. "Vanligt socker" görs både på sockerrör och sockerbeta. Sockerbetan saknar den klassiska sockersmaken, tänk mörk rom osv.

/Professorn
Citera
2009-07-26, 13:13
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Det handlar om renhetsgraden helt enkelt. Desto mer du bearbetar/renar saften från sockerrören ju mindre smak stannar kvar. Muscavadosockret, som är minst bearbetat, smakar därför mest. Växtsaft från sockerrör -> Muscavadosocker -> Farinsocker -> Råsocker -> Strösocker.

Tack för svar! Då var den saken utredd.
Citera
2015-01-04, 11:26
Medlem
Synnerligen informativ tråd, tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in