2003-12-03, 08:41
Medlem
Capones avatar
Visste inte riktigt om jag skulle ta detta på vetenskap eller på bil-forumet, men jag testar här.

Slipstreaming innebär som bekant att man drar nytta av luftströmmen från den som ligger före i t.ex racing eller skidåkning. Om man ligger tillräckligt nära kan man få lite hjälp av suget som bildas, och på så sätt spara energi.

Min fråga är följande: Blir det trögre för den som ligger före när någon ligger efter och slipstreamar? Eller märks det ingen skillnad för den som blir "utnyttjad"?

Säg till om ni inte förstår frågan, så ska jag försöka förklara lite mer utförligt.
Citera
2003-12-03, 16:53
Medlem
sceptics avatar
Nu är inte jag nån expert på flödesmekanik, men det lilla jag har läst säger mig att killen längst bak inte påverkar den som ligger och "drar". Det blir bara mindre luftmotstånd för han som ligger bakom, troligtvis beroende på att luftflödet bakom den första killen blir turbulent, vilket leder till ett lägre lufttryck än det laminära flöde han själv får i ansiktet.
Citera
2003-12-03, 18:40
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Nu är inte jag nån expert på flödesmekanik, men det lilla jag har läst säger mig att killen längst bak inte påverkar den som ligger och "drar". Det blir bara mindre luftmotstånd för han som ligger bakom, troligtvis beroende på att luftflödet bakom den första killen blir turbulent, vilket leder till ett lägre lufttryck än det laminära flöde han själv får i ansiktet.

Ja, det är min slutsats också. Var lite osäker så jag ville inte vara först in och posta det svaret. Det ska väl sägas att eftersom luftflödet är turbulent är det ett helvete att räkna detaljerat på, vilket leder till att det kan uppstå en del mysko effekter som inte kan beräknas för hand.
Citera
2003-12-03, 21:19
Medlem
Anarkogossens avatar
Utan att ha nån som helst hänvisning eller motivering kan jag säga följande:
Jag läste i nån populärvetenskaplig tidning (troligtvis Illustrerad Vetenskap) att det framförvarande objektet kommer att få en kraft riktad bakåt.

Man kan ju göra nån slags analogi med elledningar. Om det går en högspänningsledning kan du sätta en enorm jävla spole under så kan du fånga upp energi. Det kommer dras från elledningen.
Citera
2003-12-03, 21:21
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarkogossen
Utan att ha nån som helst hänvisning eller motivering kan jag säga följande:
Jag läste i nån populärvetenskaplig tidning (troligtvis Illustrerad Vetenskap) att det framförvarande objektet kommer att få en kraft riktad bakåt.

Man kan ju göra nån slags analogi med elledningar. Om det går en högspänningsledning kan du sätta en enorm jävla spole under så kan du fånga upp energi. Det kommer dras från elledningen.

Jag tänkte ungefär så jag också, att det borde ta kraft från det framförvarande objektet på något sätt. Skulle vara kul att veta om kraften som drar det framförvarande objektet bakåt är lika stor som den kraft som drar det bakomvarande objektet framåt.

Men som redan sagts i tråden så är det ett helvete att räkna på!
Citera
2003-12-03, 21:40
Medlem
Först så ska jag säga att mina kunskaper inom flödeslära är begränsade och jag tänker inte göra några beräkningar eller simuleringar.

Mina tankar om slipstreaming är att första bilen har "stillastående" (laminärt flöde) luft som den skall passera genom och att det uppstår vakuum bakom bilen är nog alla med på. När omkringliggande luft dras in i vakuumet så uppstår det turbulens bakom bilen (omkringliggande luft dras ju omedelbart in bakom bilen så att i praktiken så blir det "bara" turbulens). Det innebär att bilen bakom måste få ett lägre luftmotstånd än bilen framför och det resulterar i att bakomvarande bil kan få en högre topphastighet. Sedan så är luften i rörelse, frågan är hur mycket det påverkar i praktiken. Jag har inte en aning men om om man ser på rally alternativt banracing i regn så ser man damm och vattenmoln långt bakom bilarna som fortfarande utvidgar sig och är i turbulent strömning. Dessa sträcker sig långt bakom gränsen för där slipstreaming är aktuell, bakomvarande bil måste vara ganska nära för att det skall fungera. Troligen så är det en kombination av ovanstående faktorer. Men att det är ett lägre lufttryck bakom den främre bilen torde vara helt klart då bakomvarande bil har betydligt lägre downforce och att motorn kan få problem med kylningen om den ligger för nära för länge.

Hur det påverkar bilen som blir slipstreamad vet jag inte riktigt, men det borde vara så marginellt att det är försumbart. Att det skulle bli "trögare" har jag svårt att se. Jag kan inte komma hur en bakomvarande kropp kan öka luftmotståndet för en framförvarande. Det jag kan tänka mig är att den främsta bilen får en marginell hastighetsökning då det finns en bil i "vakuumet" (i turbulensen bakom) vilket gör att turbulensen möjligen skulle minska något för den frästa bilen (om det finns en fast kropp i turbulensen bakom så borde retardationen pga turbulensen minska något). Det här är bara en (galen?) teori, men om framförvarande bil påverkas, så bör det vara i positiv riktning. Det förutsätter också att bakomvarande bil är mycket nära framförvarande, så att i praktiken så har bakomvarande bil redan påbörjat omkörningen.

Annars så finns ju gravitationen och bilarna attraheras av varandra, så att bakomvarande bil får en hastighetsökning och bilen framför utsätts för en retaderande kraft, men dessa är försummbara om något!

Att bilen bakom "tar kraft" från bilen framför kan man ju se så att den främsta bilen får pressa undan luften och att bilen bakom då får ett lägre luftmotstånd och på så sätt så "ger" bilen framför kraft åt bilen bakom, eftersom den bakre bilen helt plötsligt inte behöver knuffa undan lika mycket luft. Med andra ord, båda bilarna knuffar undan lika mycket luft, fram tills det att bakomvarande bil kommer ikapp och börjar slipstreama och på så sätt får ett lägre luftmotstånd. Då utnyttjar ju bilen bakom kraften i bilen framför och kan få en högre hastighet. Detta måste då innebära att den främsta bilen har en konstant hastighet medan bilen bakom ökar i hastighet.
Citera
2003-12-03, 21:56
Medlem
Anarkogossens avatar
Så där var det, tog fel. Men det är inte riktigt rätt att den främsta kommer åka med samma.

Sanningen är faktiskt att grejen framför kommer att öka sin hastighet också.

Om ni har sett på filmer eller sånt där det hoppar delfiner framför båtar så är det av samma skäl. Har absolut ingen kunskap inom strömningslära, men man kunde väl mycket förenklat se det som att det bildar en större kropp, vilken som helhet får bättre aerodynamisk form.
Citera
2003-12-03, 23:20
Medlem
RIP-Polariss avatar
Båda bilarna kommer att få högre hastighet, har jag läst nån stans.
Har för mig att det beror på att dom fungerar tillsammans som en enhet så att båda får lägre luftmotstånd iom att det blir bättre luftflöde runt längre föremål på nåt vänster.
Citera
2003-12-04, 07:22
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokOlle
Först så ska jag säga att mina kunskaper inom flödeslära är begränsade och jag tänker inte göra några beräkningar eller simuleringar.

Mina tankar om slipstreaming är att första bilen har "stillastående" (laminärt flöde) luft som den skall passera genom och att det uppstår vakuum bakom bilen är nog alla med på. När omkringliggande luft dras in i vakuumet så uppstår det turbulens bakom bilen (omkringliggande luft dras ju omedelbart in bakom bilen så att i praktiken så blir det "bara" turbulens). Det innebär att bilen bakom måste få ett lägre luftmotstånd än bilen framför och det resulterar i att bakomvarande bil kan få en högre topphastighet. Sedan så är luften i rörelse, frågan är hur mycket det påverkar i praktiken. Jag har inte en aning men om om man ser på rally alternativt banracing i regn så ser man damm och vattenmoln långt bakom bilarna som fortfarande utvidgar sig och är i turbulent strömning. Dessa sträcker sig långt bakom gränsen för där slipstreaming är aktuell, bakomvarande bil måste vara ganska nära för att det skall fungera. Troligen så är det en kombination av ovanstående faktorer. Men att det är ett lägre lufttryck bakom den främre bilen torde vara helt klart då bakomvarande bil har betydligt lägre downforce och att motorn kan få problem med kylningen om den ligger för nära för länge.

Hur det påverkar bilen som blir slipstreamad vet jag inte riktigt, men det borde vara så marginellt att det är försumbart. Att det skulle bli "trögare" har jag svårt att se. Jag kan inte komma hur en bakomvarande kropp kan öka luftmotståndet för en framförvarande. Det jag kan tänka mig är att den främsta bilen får en marginell hastighetsökning då det finns en bil i "vakuumet" (i turbulensen bakom) vilket gör att turbulensen möjligen skulle minska något för den frästa bilen (om det finns en fast kropp i turbulensen bakom så borde retardationen pga turbulensen minska något). Det här är bara en (galen?) teori, men om framförvarande bil påverkas, så bör det vara i positiv riktning. Det förutsätter också att bakomvarande bil är mycket nära framförvarande, så att i praktiken så har bakomvarande bil redan påbörjat omkörningen.

Annars så finns ju gravitationen och bilarna attraheras av varandra, så att bakomvarande bil får en hastighetsökning och bilen framför utsätts för en retaderande kraft, men dessa är försummbara om något!

Att bilen bakom "tar kraft" från bilen framför kan man ju se så att den främsta bilen får pressa undan luften och att bilen bakom då får ett lägre luftmotstånd och på så sätt så "ger" bilen framför kraft åt bilen bakom, eftersom den bakre bilen helt plötsligt inte behöver knuffa undan lika mycket luft. Med andra ord, båda bilarna knuffar undan lika mycket luft, fram tills det att bakomvarande bil kommer ikapp och börjar slipstreama och på så sätt får ett lägre luftmotstånd. Då utnyttjar ju bilen bakom kraften i bilen framför och kan få en högre hastighet. Detta måste då innebära att den främsta bilen har en konstant hastighet medan bilen bakom ökar i hastighet.

Intressant. Det där kan nog stämma.

Och du har rätt i att man måste ligga väldigt nära för att slipstreama, ligger man några meter efter eller mer så får man sämre och mindre luft till motorn. Däremot har jag inte hört att downforcen skulle försämras, men det låter ju rimligt.
Citera
2003-12-04, 18:42
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIP-Polaris
Båda bilarna kommer att få högre hastighet, har jag läst nån stans.
Har för mig att det beror på att dom fungerar tillsammans som en enhet så att båda får lägre luftmotstånd iom att det blir bättre luftflöde runt längre föremål på nåt vänster.

Det där stötte jag på när jag körde Le Mans 24-timmars.
Nej jag skojar förstås, men jag såg ett program om när de byggde bilarna och då sade en konstruktör just detta. Om jag inte minns helt fel så hade det att göra med turbulensen bakom bil 1, om det ligger en bil bakom,bil 2, så kommer den att på något vis minska turbulensen bakom bil 1. Detta gör att bil 1:s hastighet ökar pga minskad turbulens och bil 2:s hastighet öka pga slipstream. Vete fan om det stämmer, men han borde ju veta vad han pratar om. Kan ju var en orsak till att de ligger så förbannat nära varandra. Bägge tjänar på det.
Citera
2003-12-08, 02:41
Medlem
För att svara på den ursprungliga frågan:

Nej, framförvarande bil kommer inte bromsas upp av den bakomvarande utan snarare tvärtom (vilket personer ovanför redan har förklarat varför, minskad turbulens).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in