Enligt ÖU:s hemsida:
Citat:
Studenter som har läst programmet förväntas få arbeten som exempelvis projektledare, talskrivare, internationella projektkoordinatorer, förändrings*agenter och opinionsrådgivare.
Om vi tar dem var för sig.
Projektledare
Tror jag knappast att någon blir utan relevant ämneskunskap. Iaf inte i min bransch (energi). Men det kanske skiljer sig mellan företag.
Talskrivare
Kan väl tänkas, men jag undrar verkligen hur stor efterfrågan det är på sådana. Har inga politiker eller andra offentliga personer i min bekantskapskrets.
Internationella projektkoordinatorer
Vad den titeln avser har jag inte riktigt klart för mig. Jag är själv något av en koordinator (tillochmed lite internationell), inom min egen nisch. I övrigt gäller nog samma sak som för projektledare.
Förändrings*agent
Jag är inte helt säker på vad som avses med den titeln, men här kan jag väl helt klart se en fördel av att vara utbildad retoriker.
Opinionsrådgivare
Samma som föregående.
Jag sökte på "retorik" i platsbanken och fick följande svar.
- Universitetslektor i retorik (2009-06-10, Örebro universitet, Örebro)
- Talskrivare och föreläsare (2009-07-05, Svenska Retoriksällskapet, Uppsala, Stockholm, Malmö, Göteborg, Umeå)
Den första är en lektorstjänst för undervisning i det program du ska börja på nu i höst (kräver doktorsexamen eller motsvarande kunskapsnivå). Den andra är nog det du letar efter, men har följande krav:
Citat:
gedigna yrkeserfarenheter som professionell talskrivare åt politiker, diplomater, kungligheter eller andra offentliga personer. Alternativt är du en offentlig och rikskänd person som skriver dina egna tal.
Så, visst kan man göra karriär som retoriker, men räkna med att det blir tufft.