2011-01-19, 21:12
Medlem
ShogunAssasins avatar
Hjälp flashback! Hjäääälp! Jag har köpt ett par levis 511 för ett litet tag, köpte en storlek för stor då jag trodde att dom skulle krympa lite i tvätten, det är mina första levis på jättelänge så jag visste inte riktigt hur dom fungerade. Använde jeansen lite, dom töjde sig ganska mycket, tvättade dom och dom krympte nästan ingenting, använde lite till och dom töjde sig och är helt klart lite större än vad jag vill ha, tror ni jag kan tvätta dom 60-70 grader så dom krymper utan att dom tar för mycket stryk?
Citera
2011-01-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Hjälp flashback! Hjäääälp! Jag har köpt ett par levis 511 för ett litet tag, köpte en storlek för stor då jag trodde att dom skulle krympa lite i tvätten, det är mina första levis på jättelänge så jag visste inte riktigt hur dom fungerade. Använde jeansen lite, dom töjde sig ganska mycket, tvättade dom och dom krympte nästan ingenting, använde lite till och dom töjde sig och är helt klart lite större än vad jag vill ha, tror ni jag kan tvätta dom 60-70 grader så dom krymper utan att dom tar för mycket stryk?

om det är raw-denim och 100% bomull ska det gå, förutsatt att du inte tvättat de förut, men det verkar du redan ha gjort. det finns vissa kvalitéer som fortsätter krympa efter första tvätten med.
jag hade ett par jeans som blev lite för töjda och stora, så jag slängde in de på 90grader i tvättmaskinen (kort program) utan tvätt- och sköljmedel. jeansen tog inte så mycket skada då det var ett kort program och de krympte ytterliggare.
du kan med prova att tvätta de i 90grader, om du vågar det.
Citera
2011-01-19, 22:04
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samsungmobile
om det är raw-denim och 100% bomull ska det gå, förutsatt att du inte tvättat de förut, men det verkar du redan ha gjort. det finns vissa kvalitéer som fortsätter krympa efter första tvätten med.
jag hade ett par jeans som blev lite för töjda och stora, så jag slängde in de på 90grader i tvättmaskinen (kort program) utan tvätt- och sköljmedel. jeansen tog inte så mycket skada då det var ett kort program och de krympte ytterliggare.
du kan med prova att tvätta de i 90grader, om du vågar det.
Ja, jag får väl testa nått sånt, går det åt helvete så får jag väl färga om dom.
Citera
2011-01-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ja, jag får väl testa nått sånt, går det åt helvete så får jag väl färga om dom.

är det selvedge jeans? det är troligare att de kommer krympa än jeans utan stadkant, eftersom jeans med stadkant brukar ha bättre kvalitéer på 13oz och uppåt.

färga om dom vet jag inte om du kommer kunna att göra, kommer nog inte bli så bra då. finns mycket rea på vissa (bra) (jeans)sidor nu om du vill skaffa dig ett nytt par. finns t.ex. levi's vintage collection på caliroots.com och sivletto.com. folk brukar känna sig "tryggast" med levi's.
Citera
2011-01-19, 22:25
Medlem
Tvättade nyligen ett par raw denim som jag haft i ung. 4-5månader. Har stoppat in de i frysten ett tiotal gånger och vädrat utomhus ungefär lika många men nu kändes det som om det var dags. Den schyssta "glansen" som var innan försvann så de är matta och sen tappade de såklart lite färg men är ändå nöjd med hur det blev.

Körde 30 grader och minimalt lite tvättmedel och tog ur på en gång och drog lite i sömmarna för att minsta krympningen.
Senast redigerad av Kirenstilen 2011-01-19 kl. 22:32.
Citera
2011-01-19, 22:29
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Tvättade nyligen ett par raw denim som jag haft i ung. 4-5månader. Har stoppat in de i frysten ett tiotal gånger och vädrat utomhus ungefär lika många men nu kändes det som om det var dags. Den schyssta "glansen" som var innan försvann så de är matta och sen tappade de såklart lite färg men är ändå nöjd med hur det blev.

Körde 30 grader och minimalt lite tvättmedel och tog ur på en gång och drog lite i sömmarna för att minsta krympningen.
Varfor stoppar du in byxorna i frysen?
Citera
2011-01-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Varfor stoppar du in byxorna i frysen?

Läste någonstans att de luktar mindre då, tyckte dock det var mer effektivt att vädra de utomhus under hösten och vintern. Brukar aldrig få svett lukt men röklukt efter krogen kan vara lite jobbig.
Citera
2011-01-19, 22:41
Medlem
Citat:

Kör på bara. Jeans töjs alltid vid användning ock krymper igen vid tvätt. Eftersom de redan är förkrympta så kommer de inte bli för små iaf.
Citera
2011-01-19, 22:43
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Läste någonstans att de luktar mindre då, tyckte dock det var mer effektivt att vädra de utomhus under hösten och vintern. Brukar aldrig få svett lukt men röklukt efter krogen kan vara lite jobbig.
Jag vet vad du menar med rokdoften... Jag brukar hanga upp byxorna i hallen nar jag varit ute for att slippa fa in doften i sovrummet. Dessutom far man roka inne pa krogen har, sa det blir ratt mycket

Men om du vadrar dem utomhus maste du vara forsiktig med solen, jag fick en troja helt forstord som jag glomde ute bara en enda dag...
Citera
2011-01-19, 22:50
Medlem
Perriss avatar
Hade mina senaste blåskinn i ungefär 1,5 år innan jag nu nyss gjorde slag i saken och slängde in dom i tygrengöraren, och mamma Mia sicken baddarns tjusig slitning det bidde av kalaset! Det är nog det längsta jag väntat någon gång, och de hängde konstant på vädring när jag icke hade dom pårullade på skacklarna. Det kliade rejält i tvagarfingrarna på slutet men jag gav mig fan på att hålla ut bara lite längre hela tiden. Nu har jag köpt ett par till likadana. Ekorrhjul.

/perris
Citera
2011-01-19, 22:53
Medlem
ShogunAssasins avatar
95 grader i 15 minuter, håll tummarna nu!
Citera
2011-01-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Hade mina senaste blåskinn i ungefär 1,5 år innan jag nu nyss gjorde slag i saken och slängde in dom i tygrengöraren, och mamma Mia sicken baddarns tjusig slitning det bidde av kalaset! Det är nog det längsta jag väntat någon gång, och de hängde konstant på vädring när jag icke hade dom pårullade på skacklarna. Det kliade rejält i tvagarfingrarna på slutet men jag gav mig fan på att hålla ut bara lite längre hela tiden. Nu har jag köpt ett par till likadana. Ekorrhjul.

/perris

vill du visa bilder på jeansen? 1,5 år inte många som klarar av utan att tvätta de. vore riktigt kul att se hur resultatet blev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in