2009-08-26, 20:25
Medlem
miklons avatar
Gud, enligt kristendomen i alla fall, skickar ingen till helvetet, men det är bara de som bekänner sig till honom som kan bli upptagna i himmelriket och leva vidare för evigt där. Om jag inte är helt ute och cyklar så ska väl de som inte blir upptagna i himmelriket bara fortsätta vara döda, sen har det väl tillkommit senare att djävulen skulle komma att lägga beslag på de själarna.
Citera
2009-08-27, 13:14
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Gud, enligt kristendomen i alla fall, skickar ingen till helvetet, men det är bara de som bekänner sig till honom som kan bli upptagna i himmelriket och leva vidare för evigt där. Om jag inte är helt ute och cyklar så ska väl de som inte blir upptagna i himmelriket bara fortsätta vara döda, sen har det väl tillkommit senare att djävulen skulle komma att lägga beslag på de själarna.

Mja, Jesus skall återvända på samma sätt han begav sig hem, genom ett stort ljus/sken. Han skall inte komma som en tjuv om natten, alla skall alltså märka av när han återkommer.

Och när han återkommer skall Judarna omvända sig och se honom som sin messias de fortfarande väntar på. Sedan uppstår tusenårsriket - då Jesus styr världen i tusen år. Efter det faller domarna - och jag föreslår att du läser Uppenbarelseboken för att få mera förståelse i det här.
Jag vet att Du inte är troende, men vill du debattera kring det är det också bra om Du känner till hur det står till.

Uppenbarelseboken är nog för Dig som en lång LSD-tripp skriven i text.
Men det bjuder vi på
Citera
2009-08-27, 13:18
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbieBottom
Ursäkta om detta finns i någon tråd redan, men det var lite svårt att söka just efter.

Jag fick en liten fundering nu när jag satt och kollade i denna forumdel.
De som är religiösa menar att "gud" är god. Att så länge man gör som "gud" vill så klarar man sig, man kommer till himmelen etc etc.
Men kan man inte då likna "gud" med vilken diktator som helst?
Vi låtsas att "gud" skulle varit en person i himmelen; han vill att alla ska tillbe honom, alla ska följa hans vilja och leva efter de sätt som han tycker är rätt. Gör man inte de så hamnar i i helvetet, man får ett dåligt liv eller dylikt. Alltså måste man lyda honom för att det inte skall gå, ja, åt helvete helt enkelt.
Är inte denna "gud" väldigt egoistisk och självcentrerad då?

Svårt att förklara så det inte låter fel, men hoppas ni förstår min tanke.

Jag förstår Din tanke fullt ut, det är inte så ovanligt med sådana frågeställningar från folk som inte läst Bibeln eller är troende.

Gud är inte god, inte bara god, Gud är även dömande, förlåtande, vredesfull m.m.

Och han vill att vi skall följa hans vilja, men det är inte för hans eget behag, utan för vårt eget. Att vi skall finna frid medans vi är på jorden, och i efterlivet. På samma sett en förälder vill att sina barn skall må bra vill även Gud det. Och tanken inom kristenheten är att vi skall vårda vår själ så den helige Ande får rum i vår kropp och kan hjälpa oss med att leda oss rätt.

Vi kommer aldrig kunna följa Guds vilja helt och fullt, men att försöka är en god bit på vägen. Jesus dog för våra synders skull och vi kan därmed be om våra synders förlåtelse samt också be om styrka att klara att stå emot frestelser eller att vara mera lydig.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in