Citat:
Ursprungligen postat av L1l17h
Nej, ålänningar är inte svenskar utan ålänningar. Jat vet inte varför men vissa personer här tycks lida av någon form av fennofobi... Vore kanske bra att lära sig lite mer om grannlandet innan man börjar komma med befängda påståenden. Är själv finlandssvensk och känner mig definitivt inte som svensk. Har aldrig hört talas om finlandssvenskar som skulle identifiera sig med Sverige, varifrån kommer denna tanke? Överhuvudtaget spelar språktillhörighet inte så stor roll i Finland som i Sverige där en hel del människor fortfarande tycks odla 1800-tals teorier... Kanske dags att inse att vi lever på 2000-talet. I det avseendet, skulle jag vilja påstå, är finländare mer toleranta och moderna i vad gäller den allmänna människosynen.
Men den här tråden ska väl handla om rånförsöket på Åland, eller hur? Rånarna var svenskar, punkt och slut. Än sen då, det har väl ingen större betydelse varifrån rånarna kom. Idioter finns överallt. Mogna någon gång.
Ja det kom från rätt käft, Åland ville tillhöra Sverige efter inbördeskriget, Sverige ville ha Åland.
Bla. skickade vi en flottstryka till Åland, dock så kämpade bla. de svensktalande landskapen i Finland emot och stormakterna sa ifrån.
Ålänningarna pratar inte ens "Finlandssvenska" utan mer Uppländska och då menar jag inte 08 väsande.