Har haft problem i många år, och nu kommit till slutsatsen att jag inte klarar av att ta itu med det här själv.
Meditation/mindfulness fungerar utmärkt på mig; genom att endast meditera 15-30 min kan jag bryta min kroniska/episodiska spänningshuvudvärk som mina mentala problem leder till. I allmänhet så leder till också till att jag mår bättre från andra perspektiv.
Nu till saken: jag vill alltså kombinera mindfulness med terapi, då det är meningslöst att bara behandla symtpomen och inte orsaken. Är denna behandling tillgänglig inom den offentliga vården? Jag är inne hos landstinget sedan tidigare och kan nog därför komma in ganska så snabbt.
Om det finns någon med erfarenhet/kunskaper om detta så vore jag tacksam för svar, annars kan jag ju alltid ringa till landstinget på måndag.
*EDIT*
Lider troligtvis av OCD och måttlig depression.
Senast redigerad av HoldenCaufield 2009-07-17 kl. 17:20.
Mitt råd är att försöka få tag på en kvalificerad KBT-terapeut, en riktig inte en som läst en veckosluts kurs.
KBT är i min erfarenhet mycket kompatibelt med Mindfulness.
Åtminstone i storstäderna är det mycket populärt att kombinera KT/KBT med mindfullness och det bör inte vara svårt att få tag i en terapeut med denna kompetens.
Bor du på en mindre ort så kan det vara mer besvärligt men inte omöjligt. Finns inte kompetensen inom landstinget så är det så att landstinget upphandlar psykoterapi med externa psykoterapeuter.
Om ingen av dem har kompetensen så KAN (inte speciellt vanligt) du få den ändå om du kan få ihop en ordentlig motivering och ansökan (av din psykiater) om varför du behöver just denna typ av terapi. (Landstingsbidrag till extern psykoterapi, det är din hemsektor som ansvarar för betalningen)