2011-07-19, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, det får man! Fast man måste skilja på ordet slaktare och styckare. Många förväxlar dessa.

~Paul~

jag är en av dem =) tänker nog på styckare.
Citera
2011-07-19, 11:48
Medlem
dePauls avatar
I mindre firmor, t ex ambulerande sådana sådana så har man oftast personal som ombesörjer båda dessa uppgifter. På större företag, som t ex Scan, så skiljer man noga på dessa två yrkeskategorier.

~Paul~
Citera
2011-07-19, 11:56
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag tycker att karré kan vara okej att grilla. Jag föredrar helt klart filé, men karrén funkar väl. Om vi snackar slaktavfall tänker jag omedelbart på flintasteken... Det är möjligt att dess dåliga rykte delvis beror på handhavandefel, men fan flintastek är inte gott. Jag förstår inte varför så många köper det.

Svenskar är ett SLAPPT folk. Allt ska vara färdigmarinerat och färdigskuret och utan ben. Det är bekvämt och det är billigt. Därför köper folk det. Jag själv skulle aldrig röra vid en Flintastek.

Karré är ett köttslag som är allra bäst att grilla pga dess rikliga fettinnehåll. En filé innehåller ju knappt något fett alls och blir således inte alls lika saftigt, men däremot mört.
Citera
2011-07-19, 12:03
Medlem
Schlags avatar
en liten regel man kan ha för att komma ihåg skillnaden, slaktare gör grovjobbet(dödar, delar, rensar) och styckare finliret(skär ut alla delar och delar upp).

För att återgå till karré. är det inte karre som har dessa sega bitar som man får tugga för kung och fosterland för att få ner? vilket brukar sluta med att man bara skär ut de fina köttbitarna efter grill och det ser ut som man har lämnat kvar halva biten.
Citera
2011-07-19, 12:25
Medlem
Dennos avatar
Fläskkarré är helt grymt underskattat snarare.
http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/07/20110702-073031.jpg
Köp den hel med benet kvar. Helgrilla den i timmar och njut av ett saftigt mört kött som bara faller isär under dina bara händer.

Varje köttbit där är på dryga 3kg.
Senast redigerad av Denno 2011-07-19 kl. 12:42.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in