Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-16, 00:37
Medlem
Snälla, kan någon hjälpa mig.

Min Mac PowerBook G4 startar inte längre. Jag kollade på en dvd en kväll och då jag inte orkade se klart stoppade jag filmen och satte datorn i Sleep-läge.

Nästa dag när jag startade datorn kom jag till en vit sida med den grå apple logon samtidigt som jag hörde det där Mac-ljudet. Men sen kommer jag inte vidare. Har försökt allt möjligt med samma resultat.

Tyvärr sitter dvd´n kvar i datorn så jag kan ju inte sätta in någon annan hjälp CDrom.

Någon som har några ideer? Har ej råd att betala för en dyr reparation.

Min Mac terminologi kanske inte är den bästa men jag har precis fått den på lån (begagnad).

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Citera
2009-07-16, 00:43
Medlem
systems avatar
Starta om datorn (av-/påknapp uppe till höger).
Håller nere musknapp (eller ja.. den enda klicktangenten på Powerbook borde nog funka i ditt fall) under uppstarten. Då ska skivan matas ut.

Till nästa gång: stoppa filmen som vanligt och mata ut skivan. Dvd-spelaren kommer då du matar in skivan igen att föreslå att du fortsätter filmen där du slutade.
Citera
2009-07-16, 01:13
Medlem
Tack! Jag fick faktiskt ut skivan för någon minut sedan genom att hålla inne vad jag tyckte såg ut som en eject-knapp uppe till höger under uppstarten.

Tyvärr vill datorn fortfarande inte starta dock. Kommer bara till den grå apple loggan, aldrig vidare till login-sidan.

Någon som vet hur man kommer vidare till login när datorn har hängt sig??
Eller måste jag formatera?
¨
Tack för hjälpen.
Citera
2009-07-16, 01:30
Medlem
soers avatar
Testa säker start. Håll ner shift när du startar datorn.
Citera
2009-07-16, 09:06
Medlem
smurfehs avatar
http://support.apple.com/kb/TS1417 , annars är det nog A&I som är nästa steg I guess.

http://support.apple.com/kb/HT1710 A&I
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in