2009-07-14, 15:06
Medlem
Jag äger en bostadsrätt (en tvåa), en mäklare värderade den för ett tag sedan och han informerade sedan om att deras avgift var 6% vid en försäljning.

En bekant har nu sagt att han ville köpa den till det pris som mäklaren värderat för så jag tänker helt enkelt skita i att anlita en mäklare och sälja privat.

Är väl lite papper som måste skrivas på, nån som kan berätta om vad jag måste göra förutom att få pengarna överförda till mitt konto å lämna över lägenhetsnycklarna?
Citera
2009-07-14, 21:39
Medlem
bongiovis avatar
Ni kan skriva ett kontrakt, finns ett färdigt att köpa på bokhandeln.
Kan vara bra att ha ifall att...
Föreningen ska godkänna din "köpare" också, de kommer dom göra.
När jag sålde min lya privat som dig, så var jag var tvungen att ge ordförande lite papper också.
I skrivande stund kommer jag inte ihåg vad dom skulle ha, men jag ska försöka kolla upp det. Annars så frågar du ordförande vad dom behöver av dig. Enklast så.
Det som är bra för din del är att du känner köparen, då känns det tryggare. Det är ju inte varje dag man säljer en lägenhet.

Lycka till
Citera
2012-09-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongiovi
Ni kan skriva ett kontrakt, finns ett färdigt att köpa på bokhandeln.
Kan vara bra att ha ifall att...
Föreningen ska godkänna din "köpare" också, de kommer dom göra.
När jag sålde min lya privat som dig, så var jag var tvungen att ge ordförande lite papper också.
I skrivande stund kommer jag inte ihåg vad dom skulle ha, men jag ska försöka kolla upp det. Annars så frågar du ordförande vad dom behöver av dig. Enklast så.
Det som är bra för din del är att du känner köparen, då känns det tryggare. Det är ju inte varje dag man säljer en lägenhet.

Lycka till

Ok, så papper till föreningen och ordföranden.

Jag gissar att man bokar ett möte sedan på banken så att köparen
kan föra över pengar till banken, för att lösa lånen.

Inga andra tips? Handpenning?
Citera
2012-09-06, 12:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Tänk på att mäklare brukar värdera lägenheter mycket försiktigt (för att spela duktig), så var försiktig med att sälja till underpris.

6% arvode låter mycket saftigt, det borde gå att pruta på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in