2009-07-12, 23:09
Medlem
ittebittes avatar
Jag skulle tro att svetsaren har LÅNAT pengarna.
Citera
2009-07-13, 10:35
Medlem
Vekrusets avatar
Frågan är vad man ska tycka om det. På sätt och vis är det smart av dem - om man inte har någon chans att ta sig över falukorvsstadiet av egen kraft så kan man ju lika gärna leva livet under några år, eftersom det premieras av samhället. Sämre än falukorvsstadiet får de det ju ändå inte, om det kraschar.

Fast jag är väldigt mycket emot att det beteendet premieras av samhället.
Citera
2009-07-13, 12:11
Medlem
JackBlacks avatar
De flesta lånar för konsumtion men sen finns det en hel del företagare som blir rika på bra idéer eller skattefusk.
Citera
2009-07-13, 18:45
Medlem
De flesta som inte har barn och ändå de flesta med det har råd att köpa dyra saker. Det är ju ganska enkel ekonomi. Jag äter gött och lägger ner 2500 kr mat och 3500 kr i hyra. Det blir 6000 k/månad för nödvändiga grejer och där bör man kunna kapa 2000 kr så 4000 kr/månad och resten är ju inte livsnödvändiga.

Så om man tjänar 12000 kr/månad och lägger ner säg 5000 kr/månad så har man alltså 7000 kr/månad. Det blir 84 000 kr extra per år.

Grejen är att folk lägger så otroligt mycket pengar på krogen, på ovanligt dyr köpmat (jag äter ute varje vecka men jag köper aldrig mat på café, statoil osv), taxi godis etc etc. Nu får man väl gärna lägga ner pengar på skit varje månad men personligen sparar jag hellre säg de 2000 krna varje månad o lägger på nåt som håller längre, typ en fet TV.
Citera
2009-07-13, 22:11
Medlem
straycats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosMotoooo
De flesta som inte har barn och ändå de flesta med det har råd att köpa dyra saker. Det är ju ganska enkel ekonomi. Jag äter gött och lägger ner 2500 kr mat och 3500 kr i hyra. Det blir 6000 k/månad för nödvändiga grejer och där bör man kunna kapa 2000 kr så 4000 kr/månad och resten är ju inte livsnödvändiga.

Så om man tjänar 12000 kr/månad och lägger ner säg 5000 kr/månad så har man alltså 7000 kr/månad. Det blir 84 000 kr extra per år.

Grejen är att folk lägger så otroligt mycket pengar på krogen, på ovanligt dyr köpmat (jag äter ute varje vecka men jag köper aldrig mat på café, statoil osv), taxi godis etc etc. Nu får man väl gärna lägga ner pengar på skit varje månad men personligen sparar jag hellre säg de 2000 krna varje månad o lägger på nåt som håller längre, typ en fet TV.

Nått som håller längre, Typ en fet tv.
Citera
2009-07-13, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LosMotoooo

Tror också det är på det där det brukar dra iväg för de flesta.
Julbord 500kr
Sitta och fika lite då och då, kaffe och bulle för 50kr, eller en varm korv med bröd på ett idrottsevenemang, 35kr.
Eller krogen bara 1 gång/veckan. Kan lätt dra iväg 2-3000spänn/mån bara där.
Onödigt dyra hobbies, typ gymkort för 500kr/mån
Kläder också stor post.
Någon veckotidning 60kr

Tror överhuvudtaget att folk köper otroligt mycket skit som man egentligen inte behöver ha.
Citera
2009-07-15, 01:49
Medlem
Det var väldans mycket "de flesta gör si och så" och "folk lånar och tar kredit" här må jag lova Jag har själv flertal nära som jobbat ihop till att betala helt nya bilar och lägenheter kontant. Då är dessa inga som suttit och slöat utan tagit de jobb och arbetspass som funnits för att slippa sitta med en massa lån i dagsläget. Man kan åstadkomma mycket med att vara fokuserad och disciplinerad. En kompis åt nästan uteslutet det jobbet erbjöd (jobbade med matvaror) samt snabbmakaroner.
Citera
2009-07-15, 01:52
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristiang
Det var väldans mycket "de flesta gör si och så" och "folk lånar och tar kredit" här må jag lova Jag har själv flertal nära som jobbat ihop till att betala helt nya bilar och lägenheter kontant. Då är dessa inga som suttit och slöat utan tagit de jobb och arbetspass som funnits för att slippa sitta med en massa lån i dagsläget. Man kan åstadkomma mycket med att vara fokuserad och disciplinerad. En kompis åt nästan uteslutet det jobbet erbjöd (jobbade med matvaror) samt snabbmakaroner.

lite tufft att snåla ihop till vad TS beskrev närmare 300 på mindre änn tre år.. njaa låter som lånefälla ...
Citera
2009-07-16, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
lite tufft att snåla ihop till vad TS beskrev närmare 300 på mindre änn tre år.. njaa låter som lånefälla ...

Nu såg jag inga siffor om 300.000:- på tre år direkt men att spara ~8300kr/mån i tre år är en omöjlighet menar du? Jag har fler kompisar som sparat såna summor på knegarjobb. Man väljer själv sina utgifter och hur mycket extra man vill lägga ner på att öka sina inkomster. Har man bra underlag på att svetsaren lånat så är det väl så men att anta att någon inte har råd på egen inkomst leder ju ingenstans. Då frågar man personen hur han har råd förstås!

Har själv sparat i snitt 5.000kr/mån i snart ett år utöver goda amorteringar och stora shopping-inslag utan att jag känner att jag snålar. Jag väljer nästan uteslutande alla mina inköp med god omsorg och det gör mycket för en hälsosam privatekonomi enligt mig Är man sugen på en ny bil och vill vänta två-tre år så har man inte bara karaktär man gör också livet lättare för sig i fall det kommer dippar i ekonomin.

Nu känner jag verkligen inte bara folk med karaktär om det verkar så. Många jag känner lever på brödsmulor varje månad, eller varierande nivå på skulder, och jag ser verkligen inget som tyder på att det klassiska leva-för-stunden är något som gjort dessa människor speciellt lyckliga. Men självklart gäller det inte alla. Vi har alla olika livsfilosofier och vi slipper jante i min umgängeskrets som tur är!

Jag hoppas trådskaparens far har arv eller något han betalat med och skäms över det eller något, istället för att ta alla dessa bilar och motorcyklar på kredit :/ Vore tråkigt annars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in