Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Jo jag kan mycket väl vara för medborgarlön och samtidigt ha de här tankarna - det handlar om olika samhällssystem och nu talade vi om skolsystemet i vårt nuvarande samhällssystem. Man kan mycket väl ha ett system med medborgarlön där utbildning betraktas som något man själv måste arbeta för, för att ge sina barn, mer av samhällstjänst el. liknande. Då kan man göra det under de år barnen går i skolan för att finasiera denna lyx och sedan återgå till ett latare liv igen - nemas problemas!
Dessutom. utan både skolplikt och löneslaveri så öppnar sig en rad möjligheter. Jag får tid att undervisa mina egna barn, jag får själv tid att bilda mig, gratis om biblioteken finns kvar, mot ett visst arbete/utökad samhällstjänst om de inte gör det o.s.v.
Fördelen med en medborgarlön är ju just denna - jag har möjlighet att välja vad jag vill lägga ner jobb på och för mig är kunskap viktigt, alltså skulle det vara ett värde att anstränga sig för.
Idag har vi en mängd människor som inte arbetar och som man "skapar sysselsättning" för. Dessa försörjs genom en mängd transfereringssystem som folk är anställda för att administrera. "Sysselsättningen" består ofta i helt meningslösa kurser. Samtidigt råder det brist på människor i t.ex. vården, det behövs allt färre människor inom industrin p.g.a. teknikens utveckling o.s.v.
Man kan alltså säga att vi redan har en form av medborgarlön men...den bygger inte på någon form av frihet för dem som lever på den, den är inte till nytta för samhället utan genererar bara fler administratörer och det är inte fler administratörer som behövs utan människor som kan läsa tidningen på hemmet för gamla Brita, gå till lekplatsen med lilla Lisa, hjälpa den hårt arbetande grannen att klippa gräsmattan (Mot en god middag på hans altan).
Människor kommer inte att sluta arbeta för att man inför medborgarlön, de kommer bara att göra andra saker än idag och på ett annat sätt! Genom att laga sin egen mat, genom t.ex. långkok så kan man minska utgifterna, genom att sänka medelstandarden och storleken på bostäder och göra det fritt för de tillval man vill ha så kan man sänka hyrorna etc.
Med medborgarlön kan man leva mer flexibelt under sin livstid, jobba mer vissa perioder, inte alls vissa, kanske jobba häcken av sig under en begränsad tid därför att man vill ha något speciellt. Sätt dig gärna in i de många olika tankar som funnits angående medborgarlön så kan vi kanske ha en diskussion om det sedan! För mig är det i alla fall ett alternativt system som bättre skulle ta hänsyn både till biologiska skillnader mellan män och kvinnor och andra mer individuella skillnader.