Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-09, 21:03
Medlem
KillLovelyPonys avatar
Hur infogar man en stillbild man gjort i t.ex. Photoshop?
Hur klipper isär de klipp man importerat? Jag har ett klipp på 10s, varpå jag vill att de sista 1.2 sekunderna ska gå långsammare än resten av filmen, jag vill skilja ur dessa 1.2 sekunder från resten av filmen utan att få ett klipp/hack i filmen utan det ska bara saktas ner lite, hur gör jag?

Funkar det inte i iMovie undrar jag om det finns något lite mer komplext videoredigeringsprogram till Mac?
Citera
2009-07-09, 22:21
Medlem
Vet inte hur man gör med imovie, men du frågade om det fanns något annat program. Det gör det! *prisa gud* nä, men final cut express skulle jag rekommendera istället för imovie där kan man iaf göra det du säger. finns ju en del tutorials på youtube som förklarar bra. men på engelska.. har inte sett något på svenska iaf?
Citera
2009-07-09, 22:24
Medlem
Noetlovskijs avatar
En bild är bara att dra från mappen/skrivbordet in på tidslinjen.

Det där med att klippa mitt i klipp undrar jag också över - aldrig vetat hur man gör (om det går).

Så jag har alltid tagit en jävla omväg.

Välj ditt klipp -> kopiera det -> klipp av klippet där *grejen* ska komma -> kopiera in klippet (som är helt, eftersom det är en kopia på det ursprungliga) -> klipp bort allt INNAN *grejen* -> gör det klippet t.ex. långsamt -> klistra in det fullständiga klippet och låt det som ska vara kvar av klippet vara kvar.

Nu har du tre delar av samma klipp.

Början på klippet -> mitten t.ex. långsamt -> avslutningen.

Det är ett jävla finlir för att få det att synka upp utan hack - det suger.
Citera
2009-07-09, 22:30
Medlem
KillLovelyPonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
En bild är bara att dra från mappen/skrivbordet in på tidslinjen.

Det där med att klippa mitt i klipp undrar jag också över - aldrig vetat hur man gör (om det går).

Så jag har alltid tagit en jävla omväg.

Välj ditt klipp -> kopiera det -> klipp av klippet där *grejen* ska komma -> kopiera in klippet (som är helt, eftersom det är en kopia på det ursprungliga) -> klipp bort allt INNAN *grejen* -> gör det klippet t.ex. långsamt -> klistra in det fullständiga klippet och låt det som ska vara kvar av klippet vara kvar.

Nu har du tre delar av samma klipp.

Början på klippet -> mitten t.ex. långsamt -> avslutningen.

Det är ett jävla finlir för att få det att synka upp utan hack - det suger.

Mm gjorde en liknande lösning men kan inte sitta och hålla på sådär vid varje klipp. Det blir att få tag i Final Cut för det här... Synd, för iMovie gillade jag.
Citera
2009-07-09, 22:31
Medlem
KillLovelyPonys avatar
Är det någon idé att skaffa FinalCut PRO istället för Express-varianten?
Citera
2009-07-09, 22:44
Medlem
Satyricons avatar
Det gamla iMovie HD tycker jag var mycket bättre än det nya iMovie, som verkar vara gjort för femåringar och gamla tanter. Inget ont i det, men det känns som en leksak. Den är oanvändbar för den som har minsta lilla ambition med sin video.

Att klippa i klipp, lägga in bilder och ny video till befintligt ljud osv är väldigt enkelt och effektivt i gamla iMovie HD. Försök få tag på den versionen; den är mer manuell, men betydligt bättre och man har kontroll över vad man gör.
Citera
2009-07-09, 23:11
Medlem
Noetlovskijs avatar
Jag har iMovie HD, dvs. slängde det nya och drog hem det gamla.

Men hur fanken lägger man till en effekt på bara en del av ett klipp? Eller delar ett klipp på mitten?
Citera
2009-07-10, 10:14
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Jag har iMovie HD, dvs. slängde det nya och drog hem det gamla.

Men hur fanken lägger man till en effekt på bara en del av ett klipp? Eller delar ett klipp på mitten?

Du måste nog dela det större klippet på två ställen så att det asvnitt du vill ha effekt på blir en ”fristående” del. Sen kan du applicera effekten på den biten.

Du drar tidsmarkören dit du vill dela klippet, sedan går du upp i redigera-menyn (tror jag) och väljer "dela klipp vid markören", eller vad det heter. Sen gör du likadant en gång till i bortre änden av utklippet.
Citera
2009-07-10, 14:18
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Du måste nog dela det större klippet på två ställen så att det asvnitt du vill ha effekt på blir en ”fristående” del. Sen kan du applicera effekten på den biten.

Du drar tidsmarkören dit du vill dela klippet, sedan går du upp i redigera-menyn (tror jag) och väljer "dela klipp vid markören", eller vad det heter. Sen gör du likadant en gång till i bortre änden av utklippet.

Fanimig! Att det var så enkelt! Hur har jag missat det?!
Citera
2009-08-14, 16:04
Medlem
AlabamaChromes avatar
Var får man tag på imovie hd? Jag har letat halva dan men hittar det inte (är iofs inte grym på att leta program).
Citera
2009-08-16, 20:09
Medlem
LeBrons avatar
Om man vill klippa så högerklickar man eller tvåfingersklickar och splitar klippet? Eller är jag ute och cyklar då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in