2009-07-08, 16:38
Medlem
Hej!

Hur citerar men egentligen ett redan citerat citat i en bok?

Mvh Sarah
Citera
2009-07-08, 16:55
Medlem
Koktiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranft
Hej!

Hur citerar men egentligen ett redan citerat citat i en bok?

Mvh Sarah
Är det citerade citatet I boken eller ska du citera det I en bok?
Citera
2009-07-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koktis
Är det citerade citatet I boken eller ska du citera det I en bok?

Citatet är I boken, alltså t.ex. McGhee påstår att blablabla, men det är författaren Kotthoff som skriver om det. Det jag inte vet är hur jag ska referera till det, ska jag endast skriva författarens namn, årtal och sidhänvisning, eller måste jag även få in McGhee på något sätt?
Citera
2009-07-08, 17:19
Bannlyst
Har den där boken relevans, annars kan du ju bara låtsas som du läste den i den första boken.

Som Nisse skrev i sin bok "gurkor i skärgården" - "sjögurkor är ingenting emot sjökor" Pelle...

näe, det lät jobbigt.

Säg bara att Pelle har sagt att sjögurkor... etc.

/gäddan - inte alls besvärlig
Citera
2009-07-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gäddan
Har den där boken relevans, annars kan du ju bara låtsas som du läste den i den första boken.

Som Nisse skrev i sin bok "gurkor i skärgården" - "sjögurkor är ingenting emot sjökor" Pelle...

näe, det lät jobbigt.

Säg bara att Pelle har sagt att sjögurkor... etc.

/gäddan - inte alls besvärlig

Haha, tack för tipset gäddan, men jag tror att det har en betydelse att göra det på rätt sätt, då arbetet är för en högre universitetsnivå och dem är rätt stränga här och jag har ingen lust att kugga, bara för att jag var lat =p
Citera
2009-07-08, 18:27
Medlem
Egon3s avatar
Det är först på tredje våningen det blir riktigt besvärligt, eller missförstår jag frågan?

Metoden brukar vara att ha enkelcitat inom dubbelcitat. Här är ett exempel ur den högre skolan (Svenska skrivregler, 2000 §27):
”Vad menas egentligen med uttrycket ’det svenska språkets renhet, styrka och höghet’?” frågade den unge mannen.
Eller, med ett enklare exempel: X skriver på sin blogg att ”Ministern uttrycker sig luddigt med uttrycket ’Det ligger i sakens natur’ — den frasen håller inte som bevis för någonting”.

Alternativet är att utnyttja inskjutning. X skriver på sin blogg att (citat)
Ministern uttrycker sig luddigt med uttrycket ”Det ligger i sakens natur” — den frasen håller inte som bevis för någonting.
Citera
2009-07-08, 18:32
Medlem
BigFatCones avatar
Du kan ju skriva nånting i stil med "Enligt MccShav så [insert citat]" och sen i fotnoten skriver du att det är från Kortoff du har tagit just det där.. Eller så börjar du med citatet och sen skriver du nåt i stil med "Enligt Kortoff så.." och hänvisar till nämnda bok av kortoff..
Citera
2009-07-08, 18:36
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Jag uppfattade frågan som att TS vill ha hjälp med att källhänvisa. Har man tid och möjlighet att leta upp primärkällan och citera därifrån är det naturligtvis den smidigaste (och bästa) metoden. Annars har jag sett fotnoter av typen "Hansson 1743, citerad i Buske, 2001". Har emellertid inte tillgång till Svenska skrivregler; det står säkerligen något om det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in