2012-12-23, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
är den köpt med förinstallerat w7 så finns där troligen en recovery partion på hårddisken så du kan återställa den till fabriksläge.(kolla i manualen)

nyckel borde finnas på utsidan av datorn på en liten klisterlapp (behövs inte om man använder recovery)

mvh
t

Okej, jag har ingen manual kvar sen är jag rätt säker på att den var fabrikatsinstallerad windows 7. men dendär recovery partion, tömmer man inte bara hårddisken då, inte alla program och allting? jag vill altså tömma hela hårddisken på allt utom OS, och ja drivrutnerna(om det går)..
Citera
2012-12-23, 15:48
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ett gäng trådar sammanfogade

//Mod
Citera
2012-12-23, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomkruksvaktaren
Det är min laptop som har op systemet förinstallerat, men när jag köpte den fick jag office paketet i 60 dagar eller dylikt men sen så installerade jag ett nytt office paket till den.

använder du recovery delen så blir datorn som när du köpte den

men har du licensnycklarna kvar så är det väl bara att installera om office paketet

mvh
t
Citera
2012-12-25, 08:47
Medlem
Hej. Använde en dator från brorsan med massa saker på. Han formaterade om datorn och använde den sedan i ett dygn ungefär. Jag har gjort en data revovery nu och hittade 48 000 filer. När man går igenom dessa så är det massa bildfiler och rar-filer som är skärp. Men det konstiga är att alla mina musikfiler har kommit tillbaka. Men jag har inte hittat något annat av värde jag vill ha. Ska man göra något speciellt med dessa rar-filer eller något? Skulle jag till exempel vara ute efter favoriter-länkar som låg på datorn, word-dokument eller annat, skulle de då synas som ett worddokement till exempel med sitt ursprungliga namn? Tycker det är konstigt att alla musikfiler finns kvar, men inget annat.

Tacksam för snabbt svar

Edit: Hittade nu massa filmer som bara bestod av siffror. Så antar att det mesta filerna heter siffror bara. Hur hittar man enklast då sina viktiga filer?
Senast redigerad av 400Ben 2012-12-25 kl. 08:58.
Citera
2012-12-25, 15:08
Medlem
Gtars avatar
Akut Hjälp Med Windows

Hej jag köpte en aptus dator för ca 4 månader sedan.
Måste nu formatera om (fråga inte varförrr)
men jag har inte cd skivor. Det finns en återställningsmeny på datorn men den formaterar inte utan bara för datorn till en annan tidpunkt. Jag vill inte hela "reparera" den. Jag vill FORMATERA.
Jag har orginal windows 7 (fick d med datorn men inga cd skivor)
Det går ju att ladda ner 7'an men efter ett tag så vill microsoft att man aktiverar de.. åååh orkar inte.

min fråga är: hur kan jag använda windows 7 - den originella-som finns i datorn? kan man bränna ner den.. går det? hur gör man? TACKSAM FÖR SVAR
Citera
2012-12-25, 15:10
Medlem
Gtars avatar
..KANSKE VAR OTYDLIG...
när jag köpte datorn så var den klar.. allting var installerat.. (windows 7) i datorn...orginal..
jag undrar om man kan bränna ner den på cd och formatera med den? hur`gör man
Citera
2012-12-25, 15:15
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gtar
men jag har inte cd skivor. Det finns en återställningsmeny på datorn men den formaterar inte utan bara för datorn till en annan tidpunkt. Jag vill inte hela "reparera" den. Jag vill FORMATERA.
Det går ju att ladda ner 7'an men efter ett tag så vill microsoft att man aktiverar de.. åååh orkar inte.

min fråga är: hur kan jag använda windows 7 - den originella-som finns i datorn? kan man bränna ner den.. går det? hur gör man? TACKSAM FÖR SVAR
Titta i Start-menyn, du bör ha en post där det står "Skapa återställningsskivor" eller liknande.
Citera
2012-12-25, 15:16
Medlem
Sverige2025s avatar
Förstår inte riktigt vad du menar i inlägget. Men du har en Win 7 licens som pappers lapp på datorn?

Det finns 2 vägar att gå

1) Du har återställnings partition på din dator och då trycker du Alt+F10 vid start eller du boota upp en live cd sätter på aktive flagga på en den partitionen som är rencover

2) Du tankar hem Windows 7 ISO från Microsoft hemsida och installera . Dock kommer du får jaga drivrutiner till datorn, om du väljer det här alternativet. Som tur nog är SIS och Via chipset nästa utrotade från jordens yta ,därav är lite humanare på win 7 än på Xp.

Att microsoft efter ca 30 dagar vill att du aktivera din Windows är ganska självklart, därav är det viktigt att du har den här licenslappen på datorn, för där står vilken licens som din dator "äger"

Citat:

Citera
2012-12-25, 15:18
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
..KANSKE VAR OTYDLIG...
när jag köpte datorn så var den klar.. allting var installerat.. (windows 7) i datorn...orginal..
jag undrar om man kan bränna ner den på cd och formatera med den? hur`gör man
I din dators manual står det hur du gör en fabriksåterställning/recovery.
Citera
2012-12-25, 15:19
Medlem
Sverige2025s avatar
RTFM fungera nog dåligt på den här målgruppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Citera
2012-12-25, 15:23
Medlem
Gtars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Förstår inte riktigt vad du menar i inlägget. Men du har en Win 7 licens som pappers lapp på datorn?

Det finns 2 vägar att gå

1) Du har återställnings partition på din dator och då trycker du Alt+F10 vid start eller du boota upp en live cd sätter på aktive flagga på en den partitionen som är rencover

2) Du tankar hem Windows 7 ISO från Microsoft hemsida och installera . Dock kommer du får jaga drivrutiner till datorn, om du väljer det här alternativet. Som tur nog är SIS och Via chipset nästa utrotade från jordens yta ,därav är lite humanare på win 7 än på Xp.

Att microsoft efter ca 30 dagar vill att du aktivera din Windows är ganska självklart, därav är det viktigt att du har den här licenslappen på datorn, för där står vilken licens som din dator "äger"

TUSEN TUSEN TUSEN TACK !!!
HUR TAR MAN REDA PÅ VILKEN LICENS MIN DATOR ÄGER GENOM ATT ANVÄNDA PRODUCT ID PÅ DATORN??? JAG HAR FÖRSÖKT GÅ IN PÅ MICROSOFTS HEMSIDA - MEN UTAN RESULTAT
JAG HAR JU INTE WINDOWS 7 SKIVA - MEN WINDOWS 7 PRODUCT ID PÅ MIN DATOR HAR JAG- RÄCKER DET FÖR ATT KUNNA LADDA NER WINDOWS 7 FR HEMSIDAN OCH INSTALLERA?
TACKSAM FÖR HJÄLP
Citera
2012-12-25, 15:24
Medlem
Gtars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
JAG HAR INTE MANUALEN - HITTAR INTE DEN MEN SVERIGE2025 FÖRSÖKER ATT HJÄLPA MIG..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in