2012-04-26, 21:19
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
alltså min taskbar fryser, kan inte trycka på några av knapparna där nere, start menu eller så.. är jag inne på en sida så kan jag inte tabba ner den eller så, enligt "Mina källor" så kan det vara just download managern som strular och de gavs förslag om att ta bort den helt enkelt.. men jag vet inte exakt vad det är eller vart jag kan hitta den?
När körde du senast en:
  • Diskrensning, inkl Avancerat>>Återställning och skuggkopior?
  • Ccleaner; Filrensning och Registret?
  • Diskkontroll/Chkdsk?
  • Diskdegragmentering?

Funkar inte Win + D heller för att visa Skrivbordet?
Citera
2012-04-26, 21:28
Medlem
Topppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
När körde du senast en:
  • Diskrensning, inkl Avancerat>>Återställning och skuggkopior?
  • Ccleaner; Filrensning och Registret?
  • Diskkontroll/Chkdsk?
  • Diskdegragmentering?

Funkar inte Win + D heller för att visa Skrivbordet?

känns helt klart som att du talar något annat språk för mig här, är absolut inte datorkunnig för 5 öre.. men kan väl bara påpeka att datorn är helt ny och haft dessa problem sen start iprincip.. men orkar verkligen inte lämna in den då det verkar vara något strul med windows som bör kunna fixas självt?

uppskattar iaf svaret! tack.. bara om du kunde utveckla det liiite mer

kan väl lägga till att det går att shifta mellan fönster med alt - tab knapparna.. då öppnas ett annat fönster som jag har uppe men går fortfarande inte å röra något dvs tabba ner eller stänga ner det lr så
Senast redigerad av Topppi 2012-04-26 kl. 21:31.
Citera
2012-04-26, 21:36
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
känns helt klart som att du talar något annat språk för mig här, är absolut inte datorkunnig för 5 öre.. men kan väl bara påpeka att datorn är helt ny och haft dessa problem sen start iprincip.. men orkar verkligen inte lämna in den då det verkar vara något strul med windows som bör kunna fixas självt?

uppskattar iaf svaret! tack.. bara om du kunde utveckla det liiite mer

Det som Skadat gods nämner här ligger inbyggt i Windows, åtminstone en del. Klicka in på Start -> Program -> Tillbehör -> Systemverktyg. Där kan man använda bitvis av dessa verktyg om man nu inte föredrar riktiga programverktyg. Men dessa är helt dugliga för användare som inte ha en bred erfarenhet så att säga.
Citera
2012-04-26, 21:46
Medlem
antagonistens avatar
Varför ändrar Windows storleken på videoklipp som spelas upp? Sen jag installerade Windows 7 har jag haft återkommande problem med filmer som spelas upp i VLC. Av någon anledning skalas bilden om lite då och då vilket ofta gör att texten hamnar utanför skärmen.

Det enda man behöver göra för att fixa det är att klicka sig ur helskärmsläget och sedan aktivera det igen men det är ändå skapligt irriterande. Det kan ju i och för sig kanske ha med senaste versionen av VLC att göra men jag kan inte minnas att samma sak hände i Windows XP...

Är det någon som har upplevt samma sak och kanske har en lösning på problemet?
Citera
2012-04-26, 21:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Varför ändrar Windows storleken på videoklipp som spelas upp? Sen jag installerade Windows 7 har jag haft återkommande problem med filmer som spelas upp i VLC. Av någon anledning skalas bilden om lite då och då vilket ofta gör att texten hamnar utanför skärmen.

Det enda man behöver göra för att fixa det är att klicka sig ur helskärmsläget och sedan aktivera det igen men det är ändå skapligt irriterande. Det kan ju i och för sig kanske ha med senaste versionen av VLC att göra men jag kan inte minnas att samma sak hände i Windows XP...

Är det någon som har upplevt samma sak och kanske har en lösning på problemet?

Har dock inte detta problem. Men det låter som VLC orsakar detta i ditt fall. Har du provat med en version bakåt?
Citera
2012-04-27, 01:34
Medlem
Ledighetsmaskinens avatar
Har en Windows 7 Professional-maskin som är en ensam dator utan domän.

Vill inaktivera den "nya" välkomstskärmen och få tillbaka inloggningsrutan från NT-tiden.

Har hittat lite artiklar Microsoft själva skrivit om hur det kan göras men det verkar vara nån policy som gäller över det jag ställer in så att inget händer, eller nåt annat jag missat.

Tips? Nån som lyckats?
Citera
2012-04-27, 08:41
Bannlyst
Windows 7 : Extremt seg boot

Tjenixen! Det här är min dator:

Dell GX620
Pentium D 2.8Ghz
250gb SATA II 5400rpm
4gb RAM
GT 430 LP 1Gb GFX
320W PSU

Datorn startar segt, men under tiden jag skrev det här så kom jag ihåg att jag hade lekt med RAM allokeringen
Jag ska starta i safemode och återställa och sedan ger jag resultat, var god kom med alternativa lösningar om det inte funkar
Citera
2012-04-27, 08:51
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerplockHolmes
Möjligt att jag befinner mig i fel tråd men finns det några risker/nackdelar med att fixa Windows 7 olagligt eller rekommenderas det att köpa det lagligt?

Ärligt talat: Ja!

Du vet inte vilka förändringar som gjorts i den iso-fil du laddar ner.
M.a.o. har du ingen aning om din nedtankade version innehåller rootkits, eller vidöppna bakdörrar!
Är Windows redan smittat så kan smittan "undanta" sig självt från ditt virusskydd, när du väl installerar ett!

Detsamma gäller alla dessa "fixar" du kan ladda ner för att slippa registrera din windows, Det är väldigt vanligt att dessa inehåller smittor! Smittor som DU glatt installerar, då du givetvis stängt av ditt virusskydd.

Så JA Det finns såväl risker som ovan, plus direkta nackdelar bl.a. i form av att du ofta inte installerar uppdateringar, då vissa av dessa kan "Avfixa" din fejkade registrering!

Summa sumarum (Med risk för att bli impopulär här):
Har du råd med en dator har du råd med Windows!
Citera
2012-04-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Sant ju.
Citera
2012-04-27, 16:00
Medlem
DerplockHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Ärligt talat: Ja!

Du vet inte vilka förändringar som gjorts i den iso-fil du laddar ner.
M.a.o. har du ingen aning om din nedtankade version innehåller rootkits, eller vidöppna bakdörrar!
Är Windows redan smittat så kan smittan "undanta" sig självt från ditt virusskydd, när du väl installerar ett!

Detsamma gäller alla dessa "fixar" du kan ladda ner för att slippa registrera din windows, Det är väldigt vanligt att dessa inehåller smittor! Smittor som DU glatt installerar, då du givetvis stängt av ditt virusskydd.

Så JA Det finns såväl risker som ovan, plus direkta nackdelar bl.a. i form av att du ofta inte installerar uppdateringar, då vissa av dessa kan "Avfixa" din fejkade registrering!

Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
Sant ju.

Ja okej. Befinner mig i en situation där tusenlappen faktiskt är avgörande. Men jag vill inte ha några som helst strul i början så ska väl ta mig ur snålheten och köpa ett OS som en laglig medborgare
Citera
2012-04-27, 16:09
Medlem
Sonkens avatar
Lite hjälp med att formatera

Bara få lite kött på benen
Har en vän som vill jag ska hjälpa han formatera om hans bärbara dator.
Räcker det med att bara ladda ner windows 7, bränna ner den på en skiva och mata in den i datorn och formatera om, eller behövs andra drivrutiner?
Citera
2012-04-27, 16:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Trådar sammanfogade

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem