2009-07-06, 09:59
Medlem
brolijas avatar
Jag har ingen större inblick i detta område, 20 år och har aldrig brytt mig om oviktiga saker. Jag har en stabil anställning och har tänkt att plugga om något år. Släkten ligger dock på och tjatar om den här Akassan..

Man betalar alltså 200 kr i 12 månader i 40 år till en "förening". Får jag sparken och är lat/idiot nog att inte fixa ett nytt jobb får jag alltså ok med pengar. Men om jag nu lyckas hålla mig på arbetsmarknaden tills jag blir gubbe och gungar gungstol, så kommer jag gunga där i min ensamhet och inse att fan.. dom där 96.000 kunde jag haft jävligt skoj med nu, eller?

Givetvis förstår jag att Akassan är en Svensson säkerhet, känns som att det är något man blir lärd till att "det är ett måste". Men i praktiken så sponsrar man bara de lata alternativt de som är för dumma för att få ett jobb, har jag rätt?

Om jag har rätt så är det väll 2-3 månaders uppsägningstid? Alternativt att man får lön i 2-3 månader efter man fått sparken? Då har man alltså 2-3 månader på sig att skaffa ett nytt jobb, låter som en omöjlighet att inte lyckas.

Jag har i och med denna post i princip intalat mig att jag aldrig kommer att bli så dum att jag går med i en Akassa, men jag vill höra åsikter från er andra, som troligtvis vem mer än mig.
2009-07-06, 10:03
Medlem
SweTechs avatar
https://www.flashback.org/sok/akassa?f=105

Det finns massvis av akassetrådar som faktiskt har ett diskussionsunderlag, läs dom.
Den här tråden låser vi.

//Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in