Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Ska förtydliga. "Könskriget", alltså dokumentärer och intervjuer har här på forumet används som ett bevis på att kvinnor/feminister har tagit eller försöker ta över makten. Man tar upp andra enskilda aspekter också som framställs som bevis för att män har blivit överkörda av kvinnorna och jag ser inte bevisvärdet i det man lägger fram, det är till stor del enpartsinlagor och kommer man med en motsatt åsikt, eller tar upp något annat område där kvinnor är förfördelade så används detta som ett argument för att "Ja ha där ser man - ännu en feminist som försöker ljuga i oss något/alternativt är hjärntvättad". Och då tänker jag så här - om jag märker att jag blir associerad med feminister som vill bereda väg för muslimska män, som vill pplåga svenska män och ta ifrån dem precis allt...och jag vet (För det är ju faktiskt jag som vet bäst vem jag är, det hoppas jag att ni förstår) att det inte är så...då kan jag inte annat än att tänka att de män som hävdar detta hela tiden väljer ut sådant som passar in i deras tro, att jag inte kan ta något de säger på allvar. Därför vill jag ha fakta på att det pågår ett könskrig, riktiga fakta. Något jag pekat på är andelen kvinnor resp. män i ledande/styrande befattningar. Och svaret var att ok - det är mest män, men..det spelar ingen roll, man har inte fler eller mer rättigheter om man sitter i dessa positioner. För mig är det väldigt svårt att svälja. Om fler män sitter med i lagstiftande råd, har större möjligheter att motionera i riksdagen etc (P.g.a. att de är överrepresenterade), hur kan detta vara oviktigt för hur samhället ser ut och fungerar?
Problemet med feminism idag är att det har blivit synonymt med manshat.Och det är ju knappast förvånande efter dokumentären "Könskriget".Jag är för jämställdhet men skulle banne mig aldrig kalla mig för feminist.
Jag tror inte att feminister har "tagit över" makten.Däremot kan jag förstå om vissa män (och även kvinnor) är oroliga för att feminister försöker ta över makten.Om man utgår ifrån att feminist=manshatare så är det väl självklart att det är ett skräckscenario att feministerna "tar makten".
När det gäller jämställdheten i riksdag och regering så ligger mig veterligen Sverige väldigt bra till.
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Jag uppfattar hela diskussionen som förs som smått absurd. Vad jag tror det handlar om är INTE att män är rädda för att kvinnor ska ta över - de vill helt enkelt inte ha jämlikhet, de vill att kvinnor ska stå åtminstone något under mannen oavsett om hon är överlägsen honom på det individuella planet, mer begåvad kanske eller har någon annan kvalitet som gör henne bättre lämpad än männen i vissa avseenden.
Att påstå att kvinnor tagit över makten samtidigt som man erkänner att den representativa makten innehas av män - ja då innebär det ju också att de män som sitter vid makten prioriterar kvinnor, stiftar lagar som gynnar kvinnor etc.
Och borde det inte vara emot dem ni riktade er ilska då? Alltså männen i maktposition som värnar mer om kvinnorna än om männen?
Visst finns det män som vill att kvinnor ska vara/behandlas som underlägsna, men jag har svårt att tro att dom är så många.De flesta männen vill nog gärna att kvinnor och män skall var jämlika, men inte att kvinnor ska ha mer rättigheter än männen eller att de sker på männens bekostnad.Tex viss kvotering där kön går före kompetens.
Problemet är att skilja på feminism (som i Sverige mest representeras av "män är djur" extrem feminister) och personer som är för jämställdhet.
Personligen tycker jag det är helt förkastligt att personer som uttrycker ett generellt hat mot män ska representera både feminister och kvinnor.
Så det förvånar mig inte särskilt att en del män blir förbannade på feminister.