Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-05, 01:17
Medlem
gnagetsthlms avatar
Börjar tröttna ur nu.

Varje gång jag slår av datorn så kommer ''windows rot system32 hal.dll''
Meddelandet upp, jag använder XP installations CD'n för att reparera, skriver in bootcfg /rebuild och så tills jag det funkar att få igång datorn. Men varje gång jag stänger av den så kommer problemet tillbaka vid omstart. När jag ska kolla min Boot fil är det tomt och det står ''C:\boot.ini kan inte öppnas'' blabla. Kan det inte bara fixa sig så jag slipper göra om reparations steget gång på gång.

Idéer?
Citera
2009-07-05, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnagetsthlm
Börjar tröttna ur nu.

Varje gång jag slår av datorn så kommer ''windows rot system32 hal.dll''
Meddelandet upp, jag använder XP installations CD'n för att reparera, skriver in bootcfg /rebuild och så tills jag det funkar att få igång datorn. Men varje gång jag stänger av den så kommer problemet tillbaka vid omstart. När jag ska kolla min Boot fil är det tomt och det står ''C:\boot.ini kan inte öppnas'' blabla. Kan det inte bara fixa sig så jag slipper göra om reparations steget gång på gång.

Idéer?

http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm
Citera
2009-07-05, 10:41
Medlem
gnagetsthlms avatar
Har varit inne på den sidan ett bra tag nu. Hur skriver jag i ''Attrib -H -R -S C:\Boot.ini'' delen exakt? så som han skriver ut ser knappast rätt ut. När jag försöker metod två med expanderingen så står det bara accsess denied.
Citera
2009-07-15, 03:13
Medlem
gnagetsthlms avatar
fortfarande fast utan att en käft har fått samma problem..
Citera
2009-07-15, 03:27
Medlem
Citat:
fortfarande fast utan att en käft har fått samma problem..
Om det är för avancerat för dig kanske det är enklare att installera om hela Windows. Hade gått betydligt mkt snabbare och du hade inte haft problemet längre

Ang. Attrib, de är ju bara skriva precis som det står.
Citera
2009-07-15, 23:33
Medlem
gnagetsthlms avatar
Då ska jag testa att skriva i allt som han beskriver exakt!
Senast redigerad av gnagetsthlm 2009-07-15 kl. 23:37.
Citera
2009-07-17, 13:14
Medlem
gnagetsthlms avatar
är rädd att det inte alls är exakt så man ska skriva, attrib kommandona ska man nog skriva var för sig eller något, när jag skriver in alla som han har gjort är står det bara fel ungefär.

Hur som helst så verkar ju inte hela den lösningen fungera och jag ska nog satsa på final solution, ingen som kan förklara lite enklare hur jag ska gå till väga efter att ha dragit ur min hårddisk? kan jag gå till en polare och sätta i den? måste han också ha XP home? behöver jag några tillbehör för operationen?
Citera
2009-07-17, 15:36
Medlem
SparTyres avatar
Citat:
är rädd att det inte alls är exakt så man ska skriva, attrib kommandona ska man nog skriva var för sig eller något, när jag skriver in alla som han har gjort är står det bara fel ungefär.

Hur som helst så verkar ju inte hela den lösningen fungera och jag ska nog satsa på final solution, ingen som kan förklara lite enklare hur jag ska gå till väga efter att ha dragit ur min hårddisk? kan jag gå till en polare och sätta i den? måste han också ha XP home? behöver jag några tillbehör för operationen?

Posta vilket felmeddelande du får. Vad attrib gör kan du läsa om här: http://www.computerhope.com/attribhl.htm.

Angående din "final solution" så är det bara att dra ut disken och koppla in den hos polaren, han måste inte ha WinXP home, men det hjälper oerhört om operativsystemet har stöd för ntfs(Det vill säga alla versioner av Windows NT).
Citera
2009-07-18, 03:05
Medlem
gnagetsthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparTyre
Posta vilket felmeddelande du får. Vad attrib gör kan du läsa om här: http://www.computerhope.com/attribhl.htm.

Angående din "final solution" så är det bara att dra ut disken och koppla in den hos polaren, han måste inte ha WinXP home, men det hjälper oerhört om operativsystemet har stöd för ntfs(Det vill säga alla versioner av Windows NT).

najs! ska testa attrib grejen tydligare. Funkar inte det blir det final solution. finns risk att du nu måste förklara ännu mer om vad jag gör när jag kopplat in disken osv min polare har professional fresten, tror jag satsar på den lösningen så det fixar sig en gång för alla. Skulle tacksam för en tydlig beskrivning steg för steg
Senast redigerad av gnagetsthlm 2009-07-18 kl. 03:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in