2009-07-04, 22:25
Medlem
Jag har på senare tid lagt märke till att folk inte lyckas få till detta uttryck och det kan var smått undehållande att se all varianter som folk skriver. Det är väl inte särskilt konstigt att dessa fel förekommer eftersom konjunktiv inte används i så stor utsträckning längre.

Här är några:

vette fan
vet det fan
vetu fan
vet i fan

och min personliga favorit:

vet du fan

Har ni några fler?
Senast redigerad av Batch 2009-07-04 kl. 22:33.
Citera
2009-07-04, 22:32
Medlem
T_Sands avatar
Det som jag kan störa mig på lite är särskrivningen på "skit": "skit bra, skit roligt, skit mycket".

Fast jag skriver en del fel själv så jag brukar inte klaga på sånt. (dock inga särskrivningar här inte)
Citera
2009-07-04, 22:33
Medlem
Finganforns avatar
Jag stör mig mer på när folk använder uttrycket på fel sätt, mycket vanligt med "jag vetefan"
Citera
2009-07-04, 22:48
Medlem
Smashiesmashs avatar
Brukar använda "vette fan" som ett uttryck för "har ingen aning". Är accepterat i mina sociala kretsar, var inte medveten att så många störde sig på det
Citera
2009-07-04, 22:53
Medlem
BrandonNovaks avatar
Vad jag tycker är ganska underligt är att det oftast inte är dom blåsta människorna som särskriver. Utan det är i många fall människor som jag gått med i skolan tillsamans med som haft väldigt bra betyg i alla ämnen, och även Svenska såklart. Långt mycket bättre än mina betyg då jag inte alls hade bra.

Men sen när man skriver med dom på t.ex MSN så ser man särskrivingar i var och varannan mening. Jag är ingen kung på att skriva heller, men just särskrivningar har jag bra koll på. Och tycker det är underligt hur utbildade smarta personer kan göra detta fel hela tiden? Är det nån form av dyslexi?
Citera
2009-07-04, 23:47
Medlem
ZloHs avatar
Mycket jag skriver uttrycket, tror faktiskt jag aldrig skrivit det. Jag skulle iaf skriva ihop alltihopa, dvs "vetefan".
Citera
2009-07-05, 11:20
Medlem
chiricos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smashiesmash
Brukar använda "vette fan" som ett uttryck för "har ingen aning". Är accepterat i mina sociala kretsar, var inte medveten att så många störde sig på det
Det är så man ska använda det förutom att det stavas med ett T.

Jag brukar i och för sig skriva det med två T ibland för att det ser roligare ut (det är ett uttryck jag ändå bara använder i ironiskt syfte).
Citera
2009-07-05, 12:08
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finganforn
Jag stör mig mer på när folk använder uttrycket på fel sätt, mycket vanligt med "jag vetefan"
På google är det väldigt tajt mellan "Det vete fan" och "Jag vete fan". 3 850 resp. 3 230 träffar.
Citera
2009-07-05, 15:45
Medlem
Stacheldrahts avatar
Å andra sidan är det kanske inte så konstigt att folk misstolkar ett gammalt stelnat uttryck, speciellt då vi inte använt oss speciellt flitigt av konjunktivformen det senaste halvseklet eller så... Det finns värre exempel på dåligt språkbruk, om man frågar mig
Citera
2009-07-05, 17:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
På google är det väldigt tajt mellan "Det vete fan" och "Jag vete fan". 3 850 resp. 3 230 träffar.
Man undrar hur de som skriver Jag vete fan egentligen tolkar uttrycket. Jag vet fan [inte alls], eller? Men folk kan missuppfatta stelnade uttryck på det mest märkliga sätt. Jag fick en gång ett protokoll i en studentförening skickat till mig med den ursäktande bilagda kommentaren Sent som cider kommer här protokollet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in