2009-07-03, 16:27
Medlem
lanzers avatar
Hejsan!

Jag har länge undrat varför i fotboll när Nederländerna och/eller Spanien spelar INTE har som förkortning NET eller SPA som ska vara den engelska förkortningen för Netherlands och Spain, som alla andra länder har sin förkortning på engelska (Sverige har SWE, Tyskland har GER osv). När de istället har NED och ESP.

Varför är det så?

Jag frågade 118 100 om detta för ett tag sedan, och fick som svar, att dom ingen riktigt vet varför utan att vissa länder helt enkelt har sin förkortning på franska istället. Men då undrar jag, för Nederländerna på franska blir Pays-Bas och vart kommer då "NED" med i bilden någonstans? Jag tyckte detta var väldigt intressant och har skrivit i en hel del forum och inte alls fått det bekräftat.

Så, jag vänder mig till er på FB! Någon som vet varför det är såhär? Väldigt tacksam för svar!
Senast redigerad av lanzer 2009-07-03 kl. 16:33.
Citera
2009-07-03, 16:37
Medlem
the head honchos avatar
Finns en del om det på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_IOC,_FIFA,_and_ISO_3166_country_code s

Som jag uppfattar det finns det ingen egentlig anledning bara att FIFA har bestämt sig för dessa förkortningar.
Citera
2009-07-03, 16:48
Medlem
lanzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the head honcho
Finns en del om det på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_IOC,_FIFA,_and_ISO_3166_country_code s

Som jag uppfattar det finns det ingen egentlig anledning bara att FIFA har bestämt sig för dessa förkortningar.

Jag tycker det är väldigt konstigt om Nederländerna och Spanien skulle ha förkortningen på sitt eget språk när alla andra länderna har förkortningen på engelska. Måste ju finnas en relevant förklaring till det, dock har jag inte funnit någon på Google. Jag har mejlat FIFA om detta och inväntar bara ett svar!
Citera
2009-07-06, 03:57
Medlem
lanzers avatar
Komigen nu förfan... Någon av Flashback's allvetande folk måste väl veta varför?
Citera
2009-07-06, 11:15
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lanzer
Komigen nu förfan... Någon av Flashback's allvetande folk måste väl veta varför?

Kanske om du som trådstartare skapar trådarna i rätt forum så blir svaren bättre?
Nu har jag vaknat på ett gott humör och därför hjälper jag dig med flytten.

Sport>>Fotboll

//Mod
Citera
2009-07-06, 11:31
Medlem
Nanings avatar
Citat:
Hejsan!

Men då undrar jag, för Nederländerna på franska blir Pays-Bas och vart kommer då "NED" med i bilden någonstans? Jag tyckte detta var väldigt intressant och har skrivit i en hel del forum och inte alls fått det bekräftat

Har för mig att det heter Nederland på holländska. Det borde väl rimligtvis vara därför?
Citera
2009-07-07, 01:35
Medlem
lanzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Kanske om du som trådstartare skapar trådarna i rätt forum så blir svaren bättre?
Nu har jag vaknat på ett gott humör och därför hjälper jag dig med flytten.

Sport>>Fotboll

//Mod

Ber om ursäkt, tack så mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av Naning
Har för mig att det heter Nederland på holländska. Det borde väl rimligtvis vara därför?

Ja, det heter det. Samma sak med Spanien, Espana på spanska. Men varför har dom inte den engelska förkortningen vilket blir NET för Netherlands och SPA för Spain. Alla andra länder har ju sin förkortning på engelska?!
Citera
2009-07-07, 13:37
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ber om ursäkt, tack så mycket!

Ja, det heter det. Samma sak med Spanien, Espana på spanska. Men varför har dom inte den engelska förkortningen vilket blir NET för Netherlands och SPA för Spain. Alla andra länder har ju sin förkortning på engelska?!

Har för mig att Kroatien har HRV och Bosnien BiH
Citera
2009-07-07, 20:00
Medlem
lanzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
Har för mig att Kroatien har HRV och Bosnien BiH

Mycket möjligt, dessa länder, kanske några fler(?) Men varför har just Nederländerna och Spanien förkortningarna på sitt språk, när NÄSTAN alla andra länder har förkortningen på engelska. Det måste ju vara på deras egna språk, Spanien [ESP=Espana] och Nederländerna [NED=Nederland].

Men som sagt, varför tror ni det är så? Vore ju GULD om någon visste varför!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in