Citat:
Ursprungligen postat av
Ganonito
https://www.boktugg.se/2022/08/16/forfattaren-hans-peterson-ar-dod/
Förvisso, men han hade ju lika gärna kunnat dö av naturliga orsaker när som helst ändå.
Plus, varför hade han ett mostånd mot att bli 100 år? Det är ju ytterst få förunnat och många menar att när man fyller 100 så har man på sätt och vis "besegrat livet".
Hur begick han självmordet? Känns inte som om en skröplig 99-åring skulle rigga upp en hängsnara i hemmet precis.
Mer allmänt belyser detta en viktig aspekt som medierna tråkigt nog missar att uppmärksamma, nämligen den psykiska ohälsan och självmordstankarna bland de extremt gamla. Hittills får debatten bara handla om unga (framför allt influencers) och hur dj-vla "dååååligt" de mår pga. att de inte fick si och så många likes på ett specifikt inlägg etc. Personligen misstänker jag att just diagnosen "psykisk ohälsa" missbrukas av många unga slöfockar för at de hittat ett sätt att få långa semestrar (känner till ett flertal fall personligen där yngre fått till sig en sådan sjukskrivning för att sedan kalasa på långa utlandsresor och jag undrar hur "dåligt" man egentligen mår då). Men detta ligger lite utanför min poäng, som jag vill koppla till Petersons död, och det är att dessa personer verkligen mår ytterst dåligt och de får inte den hjälp de behöver just för att samhället kanske inte tycker det är "lönt" att hjälpa dem, och det är tragiskt för då kanske Peterson hade fått uppleva sin 100-års dag. Hursomhelst, hoppas han finner den frid han eftersökte i nästa liv.