2012-06-22, 19:44
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Hans Villius

tråkigt att han har gått bort
Mycket synd. Var nog en klok man, men tyvärr så ska vi alla den vägen vandra.
Citera
2012-06-22, 19:58
Bannlyst
RIP Hans Villius, mannen som skulle kunna berätta en historia om målarfärg som torkar och ändå fånga varenda kottes intresse. En legend!
Citera
2012-06-22, 20:07
Medlem
pengabrorsans avatar
RIP Hans! väldigt tråkigt, en riktig legend inom historiska dokumentärer.
Citera
2012-06-22, 20:19
Medlem
Efter Vilius har inte Sverige fått fram någon fängslande speakerröst för historiska program. Undrar hur många 60- och 70-talister som blev historiskt intresserade pga just HV
Citera
2012-06-22, 20:20
Medlem
argtants avatar
En TV-legendar är borta, Hans Villius blev 88 år. Förutom TV-personlighet var han även filosofie doktor och docent i historia vid Lunds universitet. Han har också skrivit många böcker, bl. a om Raoul Wallenberg. Vi kommer att sakna hans lugna, trygga stämma i rutan. En röst som man lyssnade till med en unik berättartalang som kunde levandegöra historien som ingen annan.
Senast redigerad av argtant 2012-06-22 kl. 20:23.
Citera
2012-06-22, 22:50
Medlem
Jag hade tänkt låta bli Flashback denna dag, men Hans Villius berättargärning förtjänar naturligtvis allt beröm och mer därtill. Som ingen annan kunde han kommentera andra världskrigets fasor och umbäranden, jag minns särskilt Fronten i Öster (amerikansk serie med Hans Villius som svensk berättare), som gick på SVT 1980.

http://smdb.kb.se/catalog/id/001690369

Nu är det 30+ år sedan den sändes, men jag vill minnas att musiken till denna dokumentärserie delvis var hämtad från Pink Floyds album Wish You Were Here. Hoppas att SVT sänder denna serie och andra av hans dokumentärer i repris till hans ära.
Citera
2012-06-22, 23:25
Medlem
Kethowes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argtant
En TV-legendar är borta, Hans Villius blev 88 år. Förutom TV-personlighet var han även filosofie doktor och docent i historia vid Lunds universitet. Han har också skrivit många böcker, bl. a om Raoul Wallenberg. Vi kommer att sakna hans lugna, trygga stämma i rutan. En röst som man lyssnade till med en unik berättartalang som kunde levandegöra historien som ingen annan.
Requiescat in pace, Hans! Maken till dramatisk och välartikulerad röst lär man väl inte få uppleva igen, dessutom med pondus och gedigen kunskap!

/KethOwe
Citera
2012-06-23, 02:32
Medlem
Jag tycker det mesta på SVT är skräp så jag har inte tittat på det en enda gång på 7 år, men ett av mina absoluta svenska favoritprogram genom tiderna var Svart på vitt med Villnius.
Citera
2012-06-23, 03:19
Medlem
Mycket trist! Villius höll sig aktiv upp till nyligen. Han gjorde berättarjobb även av det lite mer udda slaget, som i den här trailerns för "Gears of War".

http://www.youtube.com/watch?v=7iL7VRSImYA

Själv har jag starkare minnen av honom som berättarrösten i "Svenska kungar och drottningar" för säkert mer än 15 år sedan.
Citera
2012-06-23, 07:27
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Mycket trist! Villius höll sig aktiv upp till nyligen. Han gjorde berättarjobb även av det lite mer udda slaget, som i den här trailerns för "Gears of War".

http://www.youtube.com/watch?v=7iL7VRSImYA

Själv har jag starkare minnen av honom som berättarrösten i "Svenska kungar och drottningar" för säkert mer än 15 år sedan.
Han uppnådde ändå en ansenlig ålder.
Självklart har många minnen av denne man och hans säregna berättarröst och sätt att prata.
Trist men inte oväntat.
Citera
2012-06-23, 10:30
Medlem
apanola IIs avatar
trist och sorgligt att Han Villius gått ur tiden, men 88 är en ansenlig ålder (dessutom sammanfaller åldern med kalibern på den berömda Tyska 88mm kanonen). Men glädje kan jag minnas hans mycket speciella och lättigenkännliga röst, finns där tillsammans med Anders Gernands.

Vila i frid HV
Citera
2012-06-23, 15:27
Medlem
LastCaresss avatar
En titan har lämnat oss. Mitt bästa minne av Hans Villius, förutom "100 år i Sverige" är hans insats i Caesar III-introt:

http://www.youtube.com/watch?v=n4A5rBlPLng

"Mellersta Italien. 750 år före kristi födelse. Dom påbörjade något, som skulle föra dom längre än vad dom någonsin hade trott. Dom bönder, som slog sig ner vid floden Tibern..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in