Citat:
Ursprungligen postat av
scrollock
Skulle säga att Steinman var för soft rocken vad sådana som Desmond Childs är för pudelrocken, eller Giorgio Moroder är för EDM och Eurodisco, eller Stock Aitken Waterman är för Eurobeat. Ja, det finns säkert fler namn inom musiken som är tongivande på liknande sätt, men inom sin egen stil så var nog Steinman ganska ohotad.
Inget snack om saken att Steinman var ohotad, och då inte bara inom sin egen stil! Grejen med Jim Steinman's musikstil är att det var äkta musik, blir liksom inte mer musik än så.
Apropå Desmond Child så var både Desmond och Diane Warren milt sagt Steinman-influerade under 80-talet. De bidrog nämligen båda till Robin Beck's fantastiska 80-tals album
Trouble or Nothin' (ett annat mästerverk från 1980-talet), och soundet på det albumet lät verkligen mer som Steinman än någonsin. Desmond samarbetade nämligen med Steinman på Bonnie Tyler's 1986 album Secret Dreams and Forbidden Fire, och Steinman lärde honom nog ett annat där.
Hur som helst så är det här mycket tunga nyheter och jag hade hoppats på att Steinman skulle klara sig några decennier till, men han såg som sagt risig ut de sista åren (inte direkt en träningsmänniska).
Phil Spector som var en stor musikalisk influens för Steinman, dog ju relativt nyligen han också, båda judiska musiker. Spector var en ganska tragisk figur som verkligen blev bränd i skallen de sista åren. Steinman menar jag är långt större än Spector (och han var även en bättre människa). Steinman tog Phil Spector's "Wall of Sound" musikstil till en helt ny nivå.
Med det sagt så ska jag försöka sova av mig den här tragiska nyheten nu. Jim Steinman är verkligen den bästa musikern, och när han dog så dog musiken också.