Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Jo, det står att det var pga. Parkinsonsrelaterad sjokdom som han dog. Men för er som är insatta, vad är just en sådan sjukdom? Jag trodde inte att Parkinsons i sig var en livshotande sjukdom? Om den trots allt är det, hur stor fara är det då för Michael J. Foxs liv?
Parkinson påverkar rätt mycket i kroppen och gör livet till ett rent helvete. Däremot är den inte direkt livshotande nej, men drar du på dig andra sjukdomar som ju hör åldern till (en av livets rejäla baksidor om du frågar mig) så är det lätt hänt att kroppen inte kan hantera det.
Jag tror inte att M.J Fox kommer leva ett speciellt långt liv då han fick sjukdomen i så tidig ålder, och parkinsonmedicinen inte fungerar i all evighet. Man bygger upp en sorts tolerans, och måste skifta sort, vilket det inte finns oändligt många av. Vissa har dessutom en del riktigt otrevliga bieffekter. En av dom är dom okontrollerade rörelserna, som dom flesta typer har. En del andra fuckar upp psyket och gör personen hyperaktiv och jobbig att vara omkring. Hallucinationer förekommer också med vissa typer vilket verkar vara väldigt jobbigt. Samtidigt är han ju "ung" och det finns ju en del lovande behandlingar och som brukligt så är det dom yngsta patienterna som får förtur. Men är man MJ Fox med alla pengar så som han jobbat för sjukdomen så spelar det nog ingen roll när det gäller ålder. Men så är det i fantastiska Sverige hursomhelst.