2013-04-10, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Det kan också vara så att han verkligen inte ville strypa henne till döds.

Ja, vi kan tvista om detta och annat, men jag har min uppfattning klar. Ja, liksom du säkert har själv.
Citera
2013-04-10, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Ja, så är det. Bara att gilla läget.

Citera
2013-04-10, 15:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Utpekandet av Allgén var oseriöst, och parets skisser var felaktiga och inte alls överensstämmande, vilket minskar trovärdigheten enormt. Ingen av makarna mindes de underliga armarna (som kycklingvingar typ). Det fanns inte en korrekt detalj i makarnas beskrivning som inte kunde hämtats från nyhetsflödet. Att huvudet fattades, att benen tagits av osv, det visste hela Sverige när makarna hörde av sig. Maken nämnde ett ben som kapats "snyggt" vid höften, och inget kunde vara mer felaktigt, så försöken att brodera självmant föll också platt ...

Och åter: även om Allgén beviseligen lämnat in "blodiga" bilder så återstår hela jobbet med att bevisa 1) att det var CdC på bilderna 2) att ngn av läkarna fanns på bilderna 3) att bilderna inte kom från en film 4) att bilderna inte kom från en vanlig obduktion, en olycka osv. Bildernas existens betyder inte ett skvatt så länge man inte har de fysiska bilderna till hands. Makarnas vittnesmål är på tok för dåligt för att man ska kalla dom avgörande vittnen.

Ja, eftersom bilderna aldrig funnits kan du ju sluta undra.

En skev detalj är också makarnas underliga könsiakttagelse. De sa att de såg två kvinnoben Kvinnoben, hur ser de ut, och på ett styckat lik, utan en hel kropp som referens, hur fan ser kvinnoben ut ? Det kunde varit en smal man, en pojke, en tonåring, whatever ...

Utpekandet av Allgen var oseriöst ?
Hur kan ett utpekande vara oseriöst ?
Är inte det här ett simpelt sätt av dig att försöka misskreditera och bortförklara fotohandlarparets observation ?

Och hur vet du att bilderna aldrig har funnits ?
Da Costa blev otvivelaktigt styckad och sannolikheten för att det var hon som låg uppstyckad på fotorullen som Allgen lämnade in för framkallning är rätt så stor.
Det bevisas väl i högsta grad av att bilderna är spårlöst försvunna sen -84
Citera
2013-04-10, 15:18
Bannlyst
Citat:
Nämn ngn offentlig person, ett proffs, som aktivt pläderar för läkarnas skuld, nämn en blogg, en färsk artikel, vad som helst ...

För många är redan saken utagerad, även om läkarna friades från mordanklagelsen. Och det är väl ganska så naturligt att de som tror på läkarnas oskuld är de mer som hörs och syns. De försöker ju skaffa upprättelse åt läkarna, för fasiken!
Citera
2013-04-10, 15:21
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nämn ngn offentlig person, ett proffs, som aktivt pläderar för läkarnas skuld, nämn en blogg, en färsk artikel, vad som helst ...

Lugna ner dig nu, sansa dig.
De flesta personer bryr sig inte längre, läkarna har befunnits skyldiga till att ha styckat Da Costa av hela 3 domstolar, dom arbetar inte längre som läkare och dom fick aldrig resning och några extra fickpengar i skadestånd, vad mer finns att önska ?

Vi är nog rätt så många som är hyfsat nöjda trots allt
Citera
2013-04-10, 15:24
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
För många är redan saken utagerad, även om läkarna friades från mordanklagelsen. Och det är väl ganska så naturligt att de som tror på läkarnas oskuld är de mer som hörs och syns. De försöker ju skaffa upprättelse åt läkarna, för fasiken!

Precis, saken är väldigt utagerad för de flesta människor.
Dom friades från mordanklagelsen sorgligt nog men dom befanns skyldiga till att ha styckat Da Costa.
Citera
2013-04-10, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Utpekandet av Allgen var oseriöst ?
Hur kan ett utpekande vara oseriöst ?
Är inte det här ett simpelt sätt av dig att försöka misskreditera och bortförklara fotohandlarparets observation ?

Och hur vet du att bilderna aldrig har funnits ?
Da Costa blev otvivelaktigt styckad och sannolikheten för att det var hon som låg uppstyckad på fotorullen som Allgen lämnade in för framkallning är rätt så stor.
Det bevisas väl i högsta grad av att bilderna är spårlöst försvunna sen -84

Alltså, delar av en styckad kvinna påträffas i Solna, fotobutiken ligger i Solna, allt detta sker under en och samma sommar, året är 1984.

Fotohandlarparet ringde inte polisen eftersom bilderna tydligen var tagna i sjukhusmiljö och trodde väl då på fotoinlämnarens snack om hemligt projekt av polisiär karaktär och så, även om de tyckte denne betedde sig minst sagt udda (inte minst att han var ivrig att prata om bilderna och innehållet på dessa). Att denne också tog med sig de kasserade bilderna förstärker hemlighetsmakeriet. Och jag kan mycket väl tänka mig att det hela är ett slags (roll)spel för herrarna TH och TA, som om de verkligen är med i ett sådant och det blev ju så också, så det hette duga, i den stora sanna verkligheten!
Citera
2013-04-10, 15:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Du verkar ju lita på polisen och rättsapparaten, och Härms partners självmord utreddes 4 ggr, utan att man kom fram till mord, men det gör inget intryck på dig tydligen. Det fallet är helt dött. 4 ggr är mkt alltså ...

Det finns ingen huvudman i en enda konspiration. Det handlar om en rad grumliga intressen och nojor som samverkar. Ja, svärfadern ville nita Härm, men pressen ville ha sina scoop, allmänheten ville hjälpa till, Rajs med kollegor ville skydda sig själva, Allgéns fru ville nita Allgén (när inceststoryn började spricka hoppade hon på styckmördar-ritual-sagan istället), vulgofeministerna ville ha män att hänga, Marianne ville hjälpa en debattperson som agerade bakom kulisserna, och Olsson ville skriva en bok och göra karriär, skaffa en skalp eller två osv osv ... Ingen har påstått att alla som förstörde läkarnas liv samverkade personligen, men däremot korsades deras intressen och skapade en mytsoppa, ett lögnmonster som levde sitt eget liv.

Man frågade 200 kvinnor på MS-gatan utan att hitta en koppling mellan Härm och da Costa. Att Härm var torsk vet alla i denna tråd Du för fram påståendet som om det var en nyhet. Han köpte sex, han gillade S/M också, och samlade frimärken

Hanna Olsson var med i bilden mest hela tiden, med tät kontakt med polisen och Rajs, en demagog och charlatan i högform. Att Olsson uppvaktade viktiga personer och påverkade rättsprocessen är odiskutabelt. Hon kände också Marianne S, ingen slump.

Det finns som sagt inte en enhetlig konspiration, det finns nojor, agendor, ränker som samverkar. Ja, personalen slog larm, men barnet togs till ett flertal läkare utan att manipulering av könsdelarna fastställdes. Allgén fälldes inte heller för incest. Han ansågs inte heller ha utfört incest i ngt flummigt domskäl, så lite vett i rätten fanns det. Allgén är helt friad från incestanklagelser, så du kan lämna hela det temat.

Trevligt att du vågar erkänna att Härm faktiskt köpte sex och att han gillade "hårda tag" i sängen.
Problemet är bara att Härm initialt i Da Costa utredningen ljög om sina sexkontakter på Malmskillnadsgatan, han påstod att han köpt sex en enda gång och det 1981, han blev snabbt motbevisad och självklart ställde sig polisens utredare frågan om vad mer Härm ljög om.
Är han trovärdig överhuvutaget, skulle du själv lita på en lögnhals ?

Om en prostituerad kvinna mördas så söker ju polisen självklart efter hennes mördare bland hennes kunder och speciellt då hennes sista kund.

Om vi nu drar oss till minnes så hade ju faktiskt 2 kvinnliga poliser sett Härm tillsammans med Da Costa vid två helt skilda tillfällen.
Marie Råden hade träffat på Härm under sin polisutbildning och Da Costa genom sitt yrke som polis, det finns ju inget utrymme för att hon ska ha sett fel.
Där finns kopplingen mellan detta par.

Ann-Charlotte Lindberg är det andra polisvittnet, hon såg ett foto av mordoffret 1984 och drog sig då till minnes att hon sett Härm med Da Costa 1982 i Gamla stan.

Är du verkligen säker på att det inte var någon samverkande ondskefull konspiration med den fd svärfadern som drog i alla trådar
Citera
2013-04-10, 15:48
Medlem
Citat:
Men, ingen vet med säkerhet att TH och TA inte umgåtts mer än vad de talat om för polisen och i rättsalarna. Ni säger bara rätt upp och ner att de inte umgicks något, utöver några hemmiddagar som de haft tillsammans. Och ni säger på samma sätt att mycket är lögner, ja, som om ni hade 100% god insyn i allt dessa herrar företagit sig. Ni går liksom i god för dem. TH säger exempelvis att hans f.d. hustru var deprimerad innan det påstådda självmordet och det motsägs av hans föräldrar och minst ett syskon (var det en bror?) och ni väljer helt sonika att tro på TH. Om ni själva började fundera på om det inte ändå kan vara läkarna, så skulle det ju vara intressant att få veta vad ni kunde komma fram till. Som exempelvis den ekonomiska fördelen hennes död kunde innebära för TH.
Men vad är det du säger?? Skall människor idag bevisa sin egen oskuld?? Hur vet du att inte jag kände TH och umgicks med han, samt har gått till prostituerade??

Är det på den nivån det ligger? Att han skulle minsann ha kunnat ljuga om hur han kände karln?? Fan Allgén satt ju som en fågelholk när polisen släpade in Härm. Härm trodde det var Allgén som gjort det, och Allgén trodde det var Härm som gjort det. Båda satt ju som fågelholkar och undrade varför de ens satt hos polisen. Det var ju fullkomligt klart att de inte kände varandra närmare.

Jag vill inte sänka mig ner till den sandlådenivån att vi ska sitta och bevisa att de är oskyldiga, även om åklagaren hade den synen. Vad har du för bevis för att de kände varandra väl och umgicks?? Vad gjorde DU den pingsthelgen, säker på att det inte var du?? Bevisa det...
Citera
2013-04-10, 15:53
Bannlyst
Citat:
Jag känner rättsproceduren väl, det var många turer, och läkarna fälldes slutligen inte, varken för mord, styckning eller incest (Allgén). Synd som sagt var, för då hade de kunnat överklaga och vinna.

Men, nu är det som det är.

Jo, om de hade haft möjlighet att överklaga och möjligen blivit helt fullt ut frikända, som ni säger...ja, skulle de då ha varit mindre skyldiga? Och jag menar inte i juridisk mening.

Jag är ingen jurist och tänker inte i juridiska termer. Jag tror inte heller att läkarna kan ha hunnit göra så mycket, som Helin la upp, under några få timmar på annandag pingst 1984, ja, om de inte varit ovanligt driftiga och energiska. Helt omöjligt är det dock inte, särskilt inte om det är noga planerat. Det behöver heller inte ha ägt rum på THs arbetsplats. Det kan däremot ha delvis ägt rum där och delvis någon annanstans.

De styckar kroppen, fotograferar hela proceduren, låter sedan kroppsdelarna vara undanstoppade någonstans (i en kyl). Sedan lämnas fotorullen/rullarna in för framkallning i butiken i Solna och därefter placeras säckar med vissa likdelar där dessa sedan hittas.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-04-10 kl. 15:57.
Citera
2013-04-10, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Trevligt att du vågar erkänna att Härm faktiskt köpte sex och att han gillade "hårda tag" i sängen.
Problemet är bara att Härm initialt i Da Costa utredningen ljög om sina sexkontakter på Malmskillnadsgatan, han påstod att han köpt sex en enda gång och det 1981, han blev snabbt motbevisad och självklart ställde sig polisens utredare frågan om vad mer Härm ljög om.
Är han trovärdig överhuvutaget, skulle du själv lita på en lögnhals ?

Om en prostituerad kvinna mördas så söker ju polisen självklart efter hennes mördare bland hennes kunder och speciellt då hennes sista kund.

Om vi nu drar oss till minnes så hade ju faktiskt 2 kvinnliga poliser sett Härm tillsammans med Da Costa vid två helt skilda tillfällen.
Marie Råden hade träffat på Härm under sin polisutbildning och Da Costa genom sitt yrke som polis, det finns ju inget utrymme för att hon ska ha sett fel.
Där finns kopplingen mellan detta par.

Ann-Charlotte Lindberg är det andra polisvittnet, hon såg ett foto av mordoffret 1984 och drog sig då till minnes att hon sett Härm med Da Costa 1982 i Gamla stan.

Är du verkligen säker på att det inte var någon samverkande ondskefull konspiration med den fd svärfadern som drog i alla trådar

Du vet ju att du ljuger om detta, vi har ju påpekat detta så många gånger i tråden, det var EN polis. Den andra polisen som satt bredvid henne visste ju inte ens vad som hennes kollega pratar om, trots att de båda var på "sedligheten", och rimligtvis även hon borde ha sett nåt. Hela historien är märklig, allt annat än trovärdig.
Citera
2013-04-10, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Men vad är det du säger?? Skall människor idag bevisa sin egen oskuld?? Hur vet du att inte jag kände TH och umgicks med han, samt har gått till prostituerade??

Är det på den nivån det ligger? Att han skulle minsann ha kunnat ljuga om hur han kände karln?? Fan Allgén satt ju som en fågelholk när polisen släpade in Härm. Härm trodde det var Allgén som gjort det, och Allgén trodde det var Härm som gjort det. Båda satt ju som fågelholkar och undrade varför de ens satt hos polisen. Det var ju fullkomligt klart att de inte kände varandra närmare.

Jag vill inte sänka mig ner till den sandlådenivån att vi ska sitta och bevisa att de är oskyldiga, även om åklagaren hade den synen. Vad har du för bevis för att de kände varandra väl och umgicks?? Vad gjorde DU den pingsthelgen, säker på att det inte var du?? Bevisa det...

Det är ingen som ska bevisa sin oskuld. Det är inte det jag säger. Och TH och TA kan ju var för sig och tillsammans spela ett spel, eller hur? Och eftersom jag tror på deras skuld, så tror jag följdaktligen att de bara bluffat inför polis och rättvisan. Svårare än så är det inte.

Det är inte jag som varit misstänkt och åtalad för detta brott, så jag behöver inte bevisa något.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-04-10 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in