2013-03-08, 00:37
Medlem
Mycket intressanta inlägg och hedervärda insatser av bla Eremona och Echoesofglory. Framkommer det något mer intressant om "incestanmälan" mot Allgén?
Citera
2013-03-08, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Mycket intressanta inlägg och hedervärda insatser av bla Eremona och Echoesofglory. Framkommer det något mer intressant om "incestanmälan" mot Allgén?

Tack *bockar* Jag känner att incesthistorien är mkt svår att ta tag i, men jag har tänkt titta på Christinas förhör så småningom. Dels är historien helt uppenbart fabricerad (barnet undersöktes av läkare 4 ggr om jag minns rätt, utan positiva resultat, och när Christina inte fick som hon ville vävde hon raskt ihop barnet med Tom och Tomteboken och huvudgrillar-kvinnoslaktar-sekten istället), dels är det sjukt mkt material (läs trams) att gå igenom. En gång ringer Christina tex polisen när hon är på örat, vilket kanske borde få åtminstone en förhörsledare att dra öronen åt sig. Dessutom gillade hon inte TA för fem öre, och till slut så förlorade han kontakten med sitt barn, och Christina gick sas segrande ur striden, men TA fälldes ju inte för incest. Nåväl, jag ska ta tag i den där FUP-luntan nån dag (180 A4!). Grejen är ju också att incesthistorien är ett påhäng, en blindtarm.

Det finns massor av grejer runt da Costa som ännu är lärorika, man kan förkovra sig personligen, förstå utredningen lite bättre och komma lite, lite närmare en brottsteori som man känner sig bekväm med (förhören med centrala personer, kartorna och de medicinska avsnitten är fascinerande, och så får man ngn sorts tidsbild som är intressant) ngt rimligt scenario, men incesthistorien alltså, den är svårhanterlig.

En av de mer spännande grejerna med FUP:en är NK:s långa redogörelse, där man både får och tidsmarkörer och en inblick i CdC:s dagliga liv, en rörig sommarvecka. NK ska tex gå och kolla på Per Cussion, Sveriges första renodlade rappare, och CdC släpar på en bergsprängare, en typisk åttiotalsgrej. Drogerna flödar fritt, pundare möts i portuppgångar, knarkandet verkar ske lite halvöppet så där, och prostitutionen var laglig ...
Citera
2013-03-08, 17:10
Medlem
Jag har nyligen blivit erbjuden pengar för FUP-material, och jag tackade direkt nej, lika bra att skriva det här i tråden, utifall jag skulle få fler förslag. Att sälja FUP-material är olagligt,och även om det var lagligt skulle det kännas helt fel, som att profitera på andras lidande, och jag tänker också att priset på FUP:en är ngn sorts garanti för att läsaren/brukaren är seriös. Är man verkligen intresserad av detta fall kan man också betala 2200 kr anser jag. Och så finns det en hake till. Jag har iofs svårt att tro att jag skulle ha irriterat ngn riktigt knäpp och fientlig person därute, men detta är trots allt internet, helt oöverskådligt, och jag kan inte utesluta att ngn vill lura mig, att ngn idiot slänger ut ett bete bara för att sänka mig. Om jag vore dum och integritetslös skulle jag nappa, och ngn kunde direkt maila polisen och tipsa, och så skulle min lilla hopskrapade cred vara förintad. Jag är bara en glad amatör, en liten myra, och skulle inte sälja ut mig och FUP-papper, även om det var fullt lagligt. Klart slut. Så nu vet ni det. Här säljs inte PDF-filer och förhör Jag har inte beställt FUP:en för att tjäna pengar, utan för att förkovra mig och dela med mig - gratis.
Citera
2013-03-08, 18:30
Medlem
Expressen 23/2, 1999 Per Olov Enquist: Läkaren som demon sid. 1
Läkaren som demon sid. 2
Senast redigerad av echoesofglory 2013-03-08 kl. 18:33.
Citera
2013-03-08, 19:21
Medlem
Jag håller på och pular med INSARK (mönstringsuppgifter). Grunddata verkar vara offentliga och finns på nätet. Tar en j-a tid att ladda ner dock
Citera
2013-03-08, 19:42
Medlem
Expressen 1/6 1988:"Filmerna som ska avslöja obducenten" Moralpanik?
Citera
2013-03-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Jag håller på och pular med INSARK (mönstringsuppgifter). Grunddata verkar vara offentliga och finns på nätet. Tar en j-a tid att ladda ner dock

Mönstringen borde ägt rum i S-vallstrakten kring 68-69.
Senast redigerad av echoesofglory 2013-03-08 kl. 20:10.
Citera
2013-03-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory

Mönstringen borde ägt rum i S-vallstrakten kring 67-68.

Nja, gick åt h-e, antagligen på grund av att min dator inte pallar infomängden, men gör ett försök du vetja, gå in på: http://öppnadata.se/node/57. Du ser själv hur du ska göra, smart som du ju är. Bara att ladda ner eländet. Jag har mapparna på skrivbordet, jag har extraherat, men jag kan ta mig f-n inte öppna dom
Citera
2013-03-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Nja, gick åt h-e, antagligen på grund av att min dator inte pallar infomängden, men gör ett försök du vetja, gå in på: http://öppnadata.se/node/57. Du ser själv hur du ska göra, smart som du ju är. Bara att ladda ner eländet. Jag har mapparna på skrivbordet, jag har extraherat, men jag kan ta mig f-n inte öppna dom

har du testat öppna dom i Excel?
Citera
2013-03-08, 20:35
Medlem
jag har kollat lite nu men inte hittat rätt, men så fick jag ett meddelande om att "alla filer inte laddats" när Insark laddades, det ska ju vara 2 miljoner poster men ser bara några tusen.. Delar av födelsedatumen och sista sifforna är strukna. Arkivet gäller från 1969, kanske mönstrade Vincent 1968..
Senast redigerad av echoesofglory 2013-03-08 kl. 20:40.
Citera
2013-03-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
jag har kollat lite nu men inte hittat rätt, men så fick jag ett meddelande om att "alla filer inte laddats" när Insark laddades, det ska ju vara 2 miljoner poster men ser bara några tusen.. Delar av födelsedatumen och sista sifforna är strukna. Arkivet gäller från 1969, kanske mönstrade Vincent 1968..
Eremona skriver 130208 att Vincent föddes 1940. Kan det verkligen stämma att han mönstrade så sent som i slutet av 60-talet?

Så länge värnplikten fanns mönstrade i stort sett alla män i Sverige, inte många undantogs från själva mönstringen. Hur det blev mot slutet av epoken värnplikten - och, dare I say, slutet av epoken försvarsmakten - törs jag inte säga, men det överlappar ändå inte på långt när den tid som Vincent kan ha tänkts mönstra. I undantagsfall kan faktiskt en och samma person mönstra mer än en gång, så det är inte uteslutet att INSARK innehåller persondata för en och samma person i flera poster, flera mönstringstillfällen; förmodligen är det den enda räddningen, om Vincent kan antas vara upptagen i mönstringsdata från 60-talet. Men han borde, om födelseåret verkligen är 1940, han mönstrat redan på 50-talet.

Är Vincent det riktiga namnet, födelsenamnet? Vad hette/heter han mer? Finns det FUP från travhästdränkningen som Eremona skriver om? Andra FUP:ar? Varför är hans längd intressant? Passarkivets sekretess skärptes omkring 2005, annars kunde det möjligen ha varit en väg till variabeln kroppslängd.

Filformatet csv:
http://www.computerhope.com/issues/ch001357.htm
Senast redigerad av Kinuski 2013-03-08 kl. 22:30.
Citera
2013-03-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Eremona skriver 130208 att Vincent föddes 1940. Kan det verkligen stämma att han mönstrade så sent som i slutet av 60-talet?

Så länge värnplikten fanns mönstrade i stort sett alla män i Sverige, inte många undantogs från själva mönstringen. Hur det blev mot slutet av epoken värnplikten - och, dare I say, slutet av epoken försvarsmakten - törs jag inte säga, men det överlappar ändå inte på långt när den tid som Vincent kan ha tänkts mönstra. I undantagsfall kan faktiskt en och samma person mönstra mer än en gång, så det är inte uteslutet att INSARK innehåller persondata för en och samma person i flera poster, flera mönstringstillfällen; förmodligen är det den enda räddningen, om Vincent kan antas vara upptagen i mönstringsdata från 60-talet. Men han borde, om födelseåret verkligen är 1940, han mönstrat redan på 50-talet.

Är Vincent det riktiga namnet, födelsenamnet? Vad hette/heter han mer? Finns det FUP:ar från travhästdränkningen som Eremona skriver om? Andra FUP:ar? Varför är hans längd intressant? Passarkivets sekretess skärptes omkring 2005, annars kunde det möjligen ha varit en väg till variabeln kroppslängd.

Ja du har rätt, Vincent måste ha mönstrat 1958 eller däromkring....Jag jobbar på FUP:en från travhästdränkningen, tar ett tag att få fram. Han heter inte Vincent, det är fingerat. Längden är intressant därför att Catrine ses med en man på Gamla Brogatan den 15:e juni 1984, vittnet mätte ju inte direkt mannen, utan sa i förhör att mannen var ett huvud längre än han själv, vittnet som hette Jan är ca 170 cm. Mannen som sågs med Catrine kan möjligen vara Vincent, eller den man som Catrine sågs med den 8:e juni i Kungsträdgården. Enligt Olle Torge träffar Catrine den man som hon sågs med den 8:e även den 15:e och är alltså samma person. Men vi vet inte exakt längd på någon av dem, mannen den 8:e var lång, runt 2 m. Ska väl gå att ringa passenheten på 114 14, uppgifterna är ju offentliga, men Vincent är ju död, men finns väl kanske kvar i registret?
Senast redigerad av echoesofglory 2013-03-08 kl. 23:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in