Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
Den här uppgiften känner jag inte igen. Finns den i några förhör eller annat offentligt material?
I övrigt håller jag med om att den samlade bilder ger att CdC agerade oförsiktigt och riskerade att utsättas för något på grund av sina skulder. Detta var uppenbarligen något hon själv insåg eftersom de enda hon, mig veterligen, uttryckte stark rädsla för var just narkotikalangare.
Med risk för övertolkning skulle den blonda, långa mannen som väntade på CdC i Hotell Gustav Vasas reception kunna vara en indikation på att folk "höll koll" på henne eller visade att hon visste var de bodde.
I det här sammanhanget är också Hvilan intressant. Vad jag förstår var detta ett skyddat boende för kvinnor. För att få en plats där borde man rimligen behöva visa upp en specifik hotbild, inte enbart att man, som CdC, var allmänt utsatt i och med sin prostitution. Men vem skulle det vara som i början av 1984 utgjorde ett sådant hot? Vid denna tidpunkt befann sig hennes man i Portugal och CdC kände inte Åberg än.
Eva Gustavsson (prost) förhördes i mitten av 80-talet, ett par år efter BO:s död.
EG satt då på Östfora och kom spontant in på da Costa-fallet, som jag fattar det.
EG lärde känna BO i mitten av 70-talet, då båda kvinnorna gick på gatan.
EG uppgav att hon och da Costa träffades i Högalidsparken i juni 1984. Ur polisens spaningsuppslag:
Da Costa hade berättat att hon tidigare på dagen ringt [...] och krävt pengar av honom. Hon lovade som vid tidigare tillfällen att träffa honom vid ett senare tillfälle. Da Costa hade vid de flesta tillfällena blåst [...] på återbetalningen. Da Costa hade berättat att han hade blivit förbannad pga alla gånger som hon blåst honom. Av den anledningen var hon tvungen att träffa honom denna kväll.
Här snackar vi problem. Hade den här mannen vålskapital, lyste han som en julgran i utredningen.
Lägg också till följande märkliga detalj: när förhöret hålls, skriver polisen såhär:
Vid 2130-tiden kom heroinförsäljaren ( 11-12 juni) till Högalidsparken.
Ett par år efter da Costas död, har polisen alltså glömt när mötet i parken skedde. Man har slutat hålla ihop tidslinjen. Otroligt.
I spaningsuppslaget från 1984 står det 8/6, inte 11-12/6.
När polisen skriver 11-12 juni menas såklart att händelsen utspelades i skarven mellan två dygn.
11-12/6 är måndagen och tisdagen efter pingst och stämmer denna tidsuppgift, är man tvungen att möblera om en massa vittnesmål och göra nya bedömingar. Men sådana petitesser sket väl polisen i, 2-3 år efter da Costas död.
Eller tänk om händelsen utspelades på kvällen den 11/6 ...