Citat:
Ursprungligen postat av JanSlemming
Detta var nog det klokaste jag läst från dig hittills. Men du glömmer en rätt väsentlig detalj. Jag vet inte om du har egna barn, men om man nu antar det så antar jag att du känt den enorma längtan och saknad man känner efter att man varit skild från dom en vecka, eller tom bara några dagar. Hur tror du då det känns att nekas all form av kontakt i nästan ett år? Samtidigt som man behandlas som en brottsling för att man försöker hjälpa sitt barn i en svår situation.
Har du någonsin erfarit diskriminering? För dom flesta är det bara ett ord. För oss som drabbats genom att nekas rätten att finnas där för våra barn är det inte bara ett ord. för oss är det ett trauma som förändrar våra liv för alltid.
många här tycks våra av åsikten att pappor som drabbas av detta skall söka hjälp och stöd, dock inte hos D-S. men tala då om för oss var det stödet finns? för jag kan ärligt talat inte komma på en enda myndighet eller organisation som en pappa i vår sits kan vända sig för stöd och hjälp.
och vår snäll och forolampa inte min intelligens genom att föreslå kriscemtrum för män. dom här precis samma agenda som alla motsvarigheter för kvinnor. män som slår skall få hjälp.
kanske en dag det kommer att gå upp för vårt folk att den absoluta majoriteten av svenska män aldrig skulle komma på tanken att slå varken kvinnor eller barn. det kanske tom kan tränga in nån dag att även kvinnor kan vara både våldsamma och jävligt manipulerande?
men dit är det fortfarande långt.
Nej, tyvärr har jag inga barn. Exakt samma slags smärta och saknad du beskriver har jag därför inte upplevt, men jag har varit med om andra avsked och gjort andra förluster och jag är en empatiker vilket gör att jag kan ta in och känna andras smärta. Det här gör att jag kan ställa mig bredvid båda, eller alla, parter i en konflikt och se det som pågår från olika håll. Jag kan verkligen se att det måste vara vedervärdigt för Daddy att inte ha kunnat ha ett fungerande umgänge med sin dotter. Och jag tror inte nån här, även bland de som kallas för Daddyhatarna och där jag vet att jag inräknas, betvivlar djupet i hans kärlek till sina båda barn.
Men går jag ett steg bort ifrån denna specifika vårdnadstvist och talar generellt så måste jag upprepa vad jag skrev när jag just hade kommit in i denna tråd. Det finns inga vinnare i ett krig. Vårdnadstvister är egentligen en anomali. Att tvista om barn är för mig onaturligt, det kan man göra om egendom och territorier men inte om levande, omyndiga och skyddslösa varelser. Och ändå går det inte alltid att undvika. Men man får inte glömma att de allra flesta separationer där barn är med i bilden kan genomföras utan att det behöver gå till tvist.
Jag är så naiv att jag tror på ett rättssamhälle, och vi lever i ett sånt även om det självklart aldrig kan vara totalt perfekt och oklanderligt skött. Här kommer jag till varför jag oroas av en
clandestine organisation som Daddys-Sverige. Att man bildar en sån i frustration över vad man säkert med viss fog kan kalla för rättsosäkerhet i vårdnadstvister är begripligt men jag tror inte det kan leda till något positivt, tvärtom. Då ska människor i svåra separationer oroa sig inte bara för det omedelbara nuet utan även för att bli hemligen kartlagda. Jag upplever detta som ett hot både mot rättssäkerheten och mot den personliga integriteten. I ett mardrömsscenario ser jag människor som hellre stannar i dåliga relationer än att riskera bli föremål för personundersökning av osynliga, namnlösa människor.
Återigen, jag hyllar den relativa frihet vi lever i i Sverige. Vi har rätt att få samhällets stöd och hjälp när vi behöver det. Och när skyddsnätet har hål kan vi påpeka detta och söka få ändringar till stånd för att öka människors trygghet. Men jag hyllar också parlamentariska metoder och lobbyarbete. Tyvärr har papparättsrörelserna och enskilda företrädare i Sverige ofta haft en konfrontatorisk attityd. Alltså, ursäkta, men denna tråds rubrik är ett stridsrop, det främjar inte dialog och vilja att lyssna till den ena eller andra partens synpunkter!
Och nej, jag rekommenderar inte kriscentra för män i såna här fall, de är till för andra saker som jag ser det. Och de är sannerligen inte bara till för män som misshandlar utan precis lika mycket för män som blir misshandlade eller hotade. Lobbyarbete och kontakter med politiker och beslutsfattare på ganska hög nivå är däremot metoder som jag vet fungerar efter alla mina år i queerrörelsen. Jag kan också tycka att nåt slags sanningskommissioner borde finnas, bestående av experter inom juridik, psykologi etc, och helt neutrala, alltså inte anlitade av den ena eller andra parten. Visst finns det mycket att göra, bara man kan lämna skyttegravarna.

Vänliga hälsningar, Berengar.