2009-06-30, 11:00
Medlem
Ireqoms avatar
Jag spelade airsoft förr med ett gäng. Och då informerade vi polisen om att vi använde en speciell plats som spel ställe så att inte någon civil skulle gå förbi och bli rädd och ringa polisen så det blir några riktiga vapen på drag.

Så ett tips är ju att du kollar med polisen om det är OK om du använder den platsen nästa gång också och att du kommer göra det ibland när du vill puffra på lite.

du har inte gjort dig skyldig till något brott. Ett luftgevär går max i 199m/s och ligger under begränsningen för att du ska behöva licens för vapnet.
Och du har inte skjutit för att skadegöra eller skada människor. så det där är nog ingen fara.
Citera
2009-06-30, 14:53
Medlem
ksms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ireqom
Jag spelade airsoft förr med ett gäng. Och då informerade vi polisen om att vi använde en speciell plats som spel ställe så att inte någon civil skulle gå förbi och bli rädd och ringa polisen så det blir några riktiga vapen på drag.

Så ett tips är ju att du kollar med polisen om det är OK om du använder den platsen nästa gång också och att du kommer göra det ibland när du vill puffra på lite.

du har inte gjort dig skyldig till något brott. Ett luftgevär går max i 199m/s och ligger under begränsningen för att du ska behöva licens för vapnet.
Och du har inte skjutit för att skadegöra eller skada människor. så det där är nog ingen fara.

Utav ren nyfikenhet så undrar jag om du gick till lokala polisstationen med en karta eller om du ringde till någon speciell linje?

har själv lite små funderingar på att skaffa ett luftvapen och då kan det ju komma bra till hands.
Citera
2009-06-30, 17:37
Medlem
Himmelstrutzs avatar
Tog faktiskt saken till polisen idag.

Ringde och förklarade situationen för en vapenhandläggare som lovade att kolla på det.
Hon återkom efter en timmes tid och förklarade att det var okej, utanför tätbebyggt område, utan att skada folk eller egendom. Bara att använda sitt sunda förnuft tydligen.
Citera
2009-06-30, 18:06
Medlem
ksms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelstrutz
Tog faktiskt saken till polisen idag.

Ringde och förklarade situationen för en vapenhandläggare som lovade att kolla på det.
Hon återkom efter en timmes tid och förklarade att det var okej, utanför tätbebyggt område, utan att skada folk eller egendom. Bara att använda sitt sunda förnuft tydligen.

ok, tack för infon!

själv hade jag fått för mig att det var strängt förbjudet så länge man inte var på egen mark
Citera
2009-07-06, 15:49
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelstrutz

Insåg hon verkligen att du menade på annans mark?

Det finns ingenting i allemansrätten som ger dig rätt att skjuta, inte ens med luftgevär.

Du behöver alltså inte polisens tillstånd, utan markägarens. Samma sak inom detaljplanerat område, skottlossningsförbud/tillstånd gäller endast krutvapen, ej licensfria luftvapen.

/capmac
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in