2009-06-29, 01:44
Citat:
Om man kan bli lyckligare, så är man inte lycklig. Ville man ha ett barn, så var man inte nöjd med situationen som den var när man inte hade ett barn. Om man var lycklig utan barn, och man är lycklig med barn, så var/är man lycklig men man blev inte lyckligare. Lyckligare kan man bara bli om man blir lycklig efter att inte ha varit lycklig.
Ursprungligen postat av Derangement
Hmm, jag håller inte med. Man kan alltid bli lyckligare, oavsett hur lycklig man är! Låtsas att du har ett perfekt liv, med en fru som du älskar. Du har tillräckligt med pengar för att inte behöva oroa dig och ett jobb som du verkligen trivs med. Kort och gott, du är lycklig i din situation. Skulle din fru och du nu få ett barn, skulle inte detta medföra att paret skulle bli ännu lyckligare?
Som tårtan utan kiwi. Om man först längtar efter kiwi på tårtan, smakar lite på tårtan utan kiwi, och sen bestämmer sig för att tårtan var god ändå, så blev man lyckligare. Inte att det inte spelar någon roll huruvida det är en kiwitårta eller inte, utan snarare det att en tårta kan bara vara en tårta, det behöver inte vara en tårta-utan-kiwi bara för att det är en tårta utan kiwi. Haha, oj, det lät konstigt, men jag tror du förstår vad jag menar.

Citat:
Mjo, jag skulle också säga att kärlek är mer eller djupare än passion. Passion är inget man kan lita på eller bygga en relation på, även om många verkar försöka. Men kärlek är väl inte egoistiskt? Alltså, på det sättet som du beskrev egoism i första inlägget.
Ursprungligen postat av Derangement
Passion är verkligen inte lycka. Det är trevligt, utan tvekan, men inte lycka. Då skulle jag nästan säga att droger ger mer lycka (om vi nu går efter min teori, där lycka faktiskt är kvantitativt), då passion alltid är villkorligt. Drogerna vet du i alla fall vart du har, i alla situationer. Missförstå mig inte nu dock! Jag skulle aldrig välja drogerna före min flickvän, som jag älskar. Det är mer än bara simpel passion. Går allt det jag skriver ihop?