2009-06-25, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Om nu ansiktet måste vara täckt så kanske de kan bära en sån här:

http://brassgoggles.co.uk/images/AmosphericDivingSuit.jpg

hah. = )

Citat:
Ursprungligen postat av Keruac
"Söderhamn inkl. "förorter" portar män från badhus".

Visst är det sjukt?
Sverige år 2009..

Hur var det nu med jämställdheten mellan könen? Denna heliga jämställdheten mellan könen som alla våra s.k politiker och våra s.k journalister alltid skriker sig hesa om?
Det är skrattretande i all sin dumhet..Med sådana fiender så behöver man inga vänner.

frågan är ju va som är dummare. svensk diskrimineringslagstiftning eller en liten mängd uppdelning där intresse finns, personligen lutar jag åt det tidigare. millimeterrättvisa, det är den sk feminismens idioti i ett nötskal.
Senast redigerad av RockInRhino 2009-06-25 kl. 21:49.
Citera
2009-06-25, 21:50
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
aldrig kallat dig islamofob, att jag kallar dig mr. halmdocka beror på att det mesta av det du skriver just utgörs av sådana (inget undantag denna gång heller). det har inget med dina åsikter att göra, utan sättet du behandlar mina på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Strawman

visst, vi kan byta ut skattebetalare mot kommuninvånare om det gör dig gladare.

först och främst tycker jag somsagt det är överdrivet att likställa en delvis uppdelad verksamhet med något slags könsapartheid som vissa vill ge sken av. Jag tycker det är bra med valmöjlighter och jag tycker såväl män som kvinnor förtjänar att slippa varandra ibland. att jag tycker man "ska ge vika" beror på att den principiella hållningen i min mening är värre. om vi hårddrar det står det inte mellan att dessa kvinnor kommer ut utan burka eller med burka, utan mellan att komma ut med burka eller sitta instängd med burka. jag tror helt enkelt bara att det denna väg, om än tillsynes både längre och helt klart bakvänd, kommer ge bättre resultat på sikt. Det har alltså inget med att jag skulle gilla burkan eller det patriarkala förtrycket att göra, tvärtom. Sen är det inte direkt männen jag tänker på heller, utan kvinnorna. Min förhoppning är att ju enklare det är för dem att komma ut i samhället desto större chans är det att de också kan frigöra sig från den patriarkala strukturen. Här är dock arbete långt viktigare än särskilda tider på badhuset, då arbete = inkomst = minskad beroendeställning + mer kulturellt utbyte = ökad sannolikhet för självständighet, ifrågasättande och frigörelse. Men det är en svår nöt att knäcka tyvärr.

Läs ovan. Visst kan man se det från synvinkeln där alltsom inte förändras, förstärks, men man kan också se det från ett sociokulturellt perspektiv och fundera över vad som krävs för att orsaka djupgående förändringar. Klart är att väldigt lite kommer hända om dessa kvinnor fastnar i hemmet. Jag har svårt att se hur det skulle få dem att kasta av sig burkan iaf, särskilt inte då de sitter fast i en beroendeställning utöver den patriarkala struktur de tar för given. Jag tror att mer utbyte de får med västerländsk kultur i kombination med ökad självständighet i form av försörjningsförmåga etc. kommer ge bättre resultat "av egen maskin" än att sätta ner den principiella foten. Men jag kan ju såklart ha fel. Men somsagt, vi vill nog samma sak i slutändan du och jag, vi är bara oense om vilket sätt som är bäst för att nå dit.

Du verkar vara en smart person som kan uttrycka dig. Därför blir ditt engagemang för könsapartheid och musse-fjäskandet som detta förslag sist och syvende innebär desto svårbegripligare. För detta är ännu ett exempel på total dumhet signerad Sverige. Inga fina ord kan rättfärdiga det.

Varför detta engagemang? Är du gråsosse, musse eller annat? Jag vill verkligen veta hur en fullt fungerande svensk kan ställa sig bakom detta förslaget. Förklara, så blir jag jättetacksam.
Citera
2009-06-25, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Du verkar vara en smart person som kan uttrycka dig. Därför blir ditt engagemang för könsapartheid och musse-fjäskandet som detta förslag sist och syvende innebär desto svårbegripligare. För detta är ännu ett exempel på total dumhet signerad Sverige. Inga fina ord kan rättfärdiga det.

Varför detta engagemang? Är du gråsosse, musse eller annat? Jag vill verkligen veta hur en fullt fungerande svensk kan ställa sig bakom detta förslaget. Förklara, så blir jag jättetacksam.

Jag tar den korta versionen, då tråden spårat som det är.
1) jag tycker inte det är en så stor grej.
2) jag tror att det är något som på sikt är bättre i fråga om dessa kvinnors frigörelse.
3) varken gråsosse eller musse.

ang. könsapartheid så är detta en realitet för dessa kvinnor, och jag tror inte att vi kan förbjuda bort den strukturen, tvärtom tror jag det får önskad effekt (vilket antytts i 2). Klart nog? Sen vet jag inte varför det är musse-fjäskande att lyssna på alla sina medborgare. om problemet är att svenskars intressen inte tas på lika stort allvr, så är det ju det som är det huvudsakliga problemet. personligen tycker jag alla förtjänar att höras.
Citera
2009-06-25, 22:19
Medlem
237s avatar
Citat:
Jag tar den korta versionen, då tråden spårat som det är.
1) jag tycker inte det är en så stor grej.
2) jag tror att det är något som på sikt är bättre i fråga om dessa kvinnors frigörelse.
3) varken gråsosse eller musse.

ang. könsapartheid så är detta en realitet för dessa kvinnor, och jag tror inte att vi kan förbjuda bort den strukturen, tvärtom tror jag det får önskad effekt (vilket antytts i 2). Klart nog? Sen vet jag inte varför det är musse-fjäskande att lyssna på alla sina medborgare. om problemet är att svenskars intressen inte tas på lika stort allvr, så är det ju det som är det huvudsakliga problemet. personligen tycker jag alla förtjänar att höras.

Ja, könsapartheid är en realitet för dessa kvinnor, men genom att vi upprätthåller den så hjälper vi ju knappast deras frigörelse.

Dessutom tillkommer en rad skadliga faktorer som statligt sanktionerad könsdiskriminerad, ökad mansfientlighet, ökad förakt för muslimer, ökad svenskfientlighet, ökade kostnader.

Jag anser det inte ens vara bra för de slöjbeklädda musse-kvinnorna. För deras skull och vår så måste vi sätta ner foten.
Citera
2009-06-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Ja, könsapartheid är en realitet för dessa kvinnor, men genom att vi upprätthåller den så hjälper vi ju knappast deras frigörelse.

Dessutom tillkommer en rad skadliga faktorer som statligt sanktionerad könsdiskriminerad, ökad mansfientlighet, ökad förakt för muslimer, ökad svenskfientlighet, ökade kostnader.

Jag anser det inte ens vara bra för de slöjbeklädda musse-kvinnorna. För deras skull och vår så måste vi sätta ner foten.

Det är där vi inte är överens. jag tror att vi, hur bakvänt det än må verka, just gör det. Sätter vi ner foten kommer det bara sluta med än värre förtryck av dessa kvinnor, är jag rädd. På något sätt måste vi öppna deras ögon, och jag tror inte vi kommer göra det genom att tvinga av dem slöjn/burkan/whatever.
Citera
2009-06-25, 22:55
Medlem
Citat:
Vad menar du nu, ett kommunalt badhus bekostas ju oavsett av skattebetalarna. Varför skulle kostnaden öka för att man samlade ett gäng kvinnor som vill bada själva torsdagar mellan 18 och 20. Förstår inte riktigt. Sen kn man diskuter huruvida de betalar skatt eller inte, men ska vi ha offentliga verksamheter (som därigenom per definition ska vara tillgängliga för alla, oavsett hur mkt skatt man betalar) så blir et ju så hur man än vrider och vänder på saken. Vill inte tillräckligt många bada denna tid för att det ska vara motiverat, ja då får man öppna upp för alla igen.

Att bada utan män är väl förövrigt just för att slippa plumsa runt i burka? =) Sen kan man väl bygga privata badhus, men nu är det ju offentlig verksamhet vi talar om. Det blir alltid en jävla massa man får betala för när det rör offentlig verksamhet som man inte är intresserad av, oavsett om det är ishallar, fotbollsplaner, stall eller varför inte försvaret.

I ett kommunalt badhus måste det finnas badvakter, eller hur ?

Om det nu bara råkar jobba manliga badvakter på badhuset (vet inte om det är just så i det här fallet) men i alla fall så måste man anställa kvinnliga badvakter just för den tiden då dessa kvinnor skall bada = extra kostnad för kommunen, eller hur?

Hur skall detta finansieras måntro?

Det finns 2 snabba sätt
1. Öka skatten
2. Minska utgifterna någon annanstans i kommunen som tex skola eller omsorg.

Det medför alltid en ökad kostnad om man skall anpassa sig efter specialintressen, så är det.
Hur du än vrider och vänder på det så har en kommun oftast en begränsad budget, och när skola, vård och omsorg inte fungerar så är det där kommunerna skall lägga krutet.

Du säger att det kommunala badhusen skall vara tillgänglig för samtliga medborgare, men det gäller tydligen inte på kostnadsidan.

Citerar första budordet i vänsterbibeln

"Solidaritet är bra så länge någon annan betalar"

Jag är principiellt emot att vissa grupper skall ha rätten att kosta mer än andra fast det inte behövs.. Vi pratar inte i det här fallet om handikappade människor som kan behöva specialutrustning för att bada.
Senast redigerad av colibri 2009-06-25 kl. 23:02.
Citera
2009-06-25, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colibri
I ett kommunalt badhus måste det finnas badvakter, eller hur ?

Om det nu bara råkar jobba manliga badvakter på badhuset (vet inte om det är just så i det här fallet) men i alla fall så måste man anställa kvinnliga badvakter just för den tiden då dessa kvinnor skall bada = extra kostnad för kommunen, eller hur?

Hur skall detta finansieras måntro?

Det finns 2 snabba sätt
1. Öka skatten
2. Minska utgifterna någon annanstans i kommunen som tex skola eller omsorg.

Det medför alltid en ökad kostnad om man skall anpassa sig efter specialintressen, så är det.
Hur du än vrider och vänder på det så har en kommun oftast en begränsad budget, och när skola, vård och omsorg inte fungerar så är det där kommunerna skall lägga krutet.

Du säger att det kommunala badhusen skall vara tillgänglig för samtliga medborgare, men det gäller tydligen inte på kostnadsidan?

Jag är principiellt emot att vissa grupper skall också ha rätten att kosta mer än andra fast det inte behövs.. Vi pratar inte i det här fallet om handikappade människor som kan behöva specialutrustning för att bada.
Sen har vi i Sverige under 1900-talet haft en kvinnlig frigörelse som få länder i världen kan matcha. Att då förstöra allt med att smyganpassa oss efter en kvinnoförtryckande kultur (muslimska kultur) Känns spontant helt galet!

råkar det bara finnas män, ja då får dom klara sig med manlig personal. det är inte svårare än så. har aldrig påstått något annat. sen medför det inte en extra kostnad att anpassa sig efterintressen om antalet anställda är konstant. Blir inte så mkt dyrare med ett ökatantal heller förvisso, men tillkommer ju adm. kostnader. men men. Sen kostar detinte mer att anställa kvinnor än män, och de flesta badhus jag varit på har haft fler kvinnliga anställda än då. sen kommer vissa grupper alltid kosta mer pengar än andra. de som badar i badhuset kostar ju mer än de som inte gör det t ex. så det resonemanget är lite bristfälligt.

ang. din solidaritetskommentr. Jag är man. jag är höginkomsttagare. Jag får inte bada med damerna.
Senast redigerad av RockInRhino 2009-06-25 kl. 23:04.
Citera
2009-06-25, 23:11
Medlem
Citat:
råkar det bara finnas män, ja då får dom klara sig med manlig personal. det är inte svårare än så. har aldrig påstått något annat. sen medför det inte en extra kostnad att anpassa sig efterintressen om antalet anställda är konstant. Blir inte så mkt dyrare med ett ökatantal heller förvisso, men tillkommer ju adm. kostnader. men men. Sen kostar detinte mer att anställa kvinnor än män, och de flesta badhus jag varit på har haft fler kvinnliga anställda än då. sen kommer vissa grupper alltid kosta mer pengar än andra. de som badar i badhuset kostar ju mer än de som inte gör det t ex. så det resonemanget är lite bristfälligt.

Det är det där "men men" som i slutändan leder till skenande kostnader.

Sen förstår du tydligen inte vad jag menade.
I mitt resonemang så var man tvungen att anställa mer personal än nödvändigt för att vissa vill ha det på ett visst sätt när dom badar. Vilket leder till ökande kostnader, kanske inte så mycket i just det här speciella fallet men när anpassningar börjar göras lite här och där så börjar den totala kostnadsökningen att bli betydande. Vilket händer idag.

Man ser även samma fenomen i företag i en högkonjuktur som drar på sig en massa onödiga kostnader.
Volvo Lastvagnar är ett lysande exempel
Volva är nu tvungen att sparka 1000-tals människor.
Scania som har haft ett en mycket bättre kontroll över sina kostnader har inte varslat en enda fast anställd under samma period.

För det är det allt handlar om "onödiga kostnader"

Citat:
ang. din solidaritetskommentr. Jag är man. jag är höginkomsttagare. Jag får inte bada med damerna.

Luktar Universitetsanställd över dig, har jag fel måntro
Citera
2009-06-25, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colibri
Det är det där "men men" som i slutändan leder till skenande kostnader.

Sen förstår du tydligen inte vad jag menade.
I mitt resonemang så var man tvungen att anställa mer personal än nödvändigt för att vissa vill ha det på ett visst sätt när dom badar. Vilket leder till ökande kostnader, kanske inte så mycket i just det här speciella fallet men när anpassningar börjar göras lite här och där så börjar den totala kostnadsökningen att bli betydande. Vilket händer idag.

Man ser även samma fenomen i företag i en högkonjuktur som drar på sig en massa onödiga kostnader.
Volvo Lastvagnar är ett lysande exempel
Volva är nu tvungen att sparka 1000-tals människor.
Scania som har haft ett en mycket bättre kontroll över sina kostnader har inte varslat en enda fast anställd under samma period.

och jaa, jag jobbar för närvarande på UMU, men blir inte långvarigt.
För det är det allt handlar om "onödiga kostnader"

Luktar Universitetsanställd över dig, har jag fel måntro

därför måste saker ske "inom rimligagränser"vilket jag varit tydlig med. man kan inte serva allas behov i detalj, men går det så går det. sen har volvo lv inte dragit på sig massa onödiga kostnader, däremot har de plundrat företagetpåvinst i uppgång och passar på att sparka dyra svenskar i nedgång. men detären annan tråd. återigen har jag somsagt aldrig sagt att man ska anställakvinnor ellersparka män på badhusen för att klargöra det. man får helt enkelt se vad man kan göra med den personal man har. går detinte sågårdetinte.

jo, som ja nämnt i nån tråd jobbar jag tillfälligt på UMU
Senast redigerad av RockInRhino 2009-06-25 kl. 23:32.
Citera
2009-06-26, 09:23
Medlem
Tjabba,

här kommer lite uppföljning.

http://helahalsingland.se/soderhamn/1.1150232
Citera
2009-06-26, 11:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Litet...

Citat:
Ursprungligen postat av wario
Tjabba,

här kommer lite uppföljning.

http://helahalsingland.se/soderhamn/1.1150232

...längre ner står följande att läsa i samma tidining: http://helahalsingland.se/soderhamn/1.1150933

Verkligen rätt prioriterat att satsa på mångkultur när resten av kommunalsektorn måste spara.
Citera
2009-06-26, 13:04
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...längre ner står följande att läsa i samma tidining: http://helahalsingland.se/soderhamn/1.1150933

Verkligen rätt prioriterat att satsa på mångkultur när resten av kommunalsektorn måste spara.

Kan det här vara orsaken till Söderhamns dåliga ekonomi?

Observera att Söderhamn är etta om man räknar städer.
http://frianyheter.wordpress.com/2009/01/06/invandring-till-norrland-2007/

http://www.moderat.se/web/Politiker_radda_for_migrationsfragor_1.aspx?UsePri ntableVersion=true
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in