2009-07-26, 01:47
Medlem
Klot-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Ja, jag har själv haft cancer, och visst fan blir livet inte riktigt detsamma efteråt. Men att "hjärnan skulle förändras" är bullshit, man kan bli deppad, få dödsångest och liknande, men jag skulle inte uttrycka det som den kvinnan gjorde.
Nåja, nu skrev TS att pappan blev förändrad efter sin sjukdom, inte specifikt att det var hjärnan som förändrades.
Sen är det så här att depressioner kan ge förändringar i hjärnan, även permantenta sådana.
Att man förändras som människa vid allvarlig sjukdom eller andra kriser är inget konstigt. Det vore konstigare om man inte förändrades.
Det är vanligt att man gör det, förändras, dessutom är det väldokumenterat.
Citera
2009-07-26, 02:37
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klot-Johan
Nåja, nu skrev TS att pappan blev förändrad efter sin sjukdom, inte specifikt att det var hjärnan som förändrades.
Sen är det så här att depressioner kan ge förändringar i hjärnan, även permantenta sådana.
Att man förändras som människa vid allvarlig sjukdom eller andra kriser är inget konstigt. Det vore konstigare om man inte förändrades.
Det är vanligt att man gör det, förändras, dessutom är det väldokumenterat.
Jo, men jag håller fortfarande en slant på min teori: ts och kanske andra släktingar var för dåligt stöd under pappans livskris. Efter en sån sak rensar man ut de människorna ur sitt liv, man har lärt sig vilka som går att lita på och vilka man inte behöver ödsla energi på. Man har ju fått ett extra liv till skänks och vill ägna det åt folk man gillar och som är värda ens vänskap.
Citera
2009-08-01, 04:42
Bannlyst
I mitt fall blev jag kontaktad av 2 poliser då jag var äldst av hans 2 barn. han var inte gift så jag antar att det gjorde mej till närmast anhörig.

Sedan kommer ett utdrag från skatteverket om släktrelationer tidigare äktenskap osv.

Den som är äldst av barnen vet ej hur det blir om han är gift men med all säkerhet om han är ogift så kommer den personen stå som förmyndare av dödsboet ,då får du en slags fullmakt att gå in på bankkonton allt annat i hans namn.

Skulderna avskrivs om han har sådana. Dock fortsätter kravbrev att komma i posten och du får själv ta kontakt med fodringsägarna för att meddela att han är avliden.

Det bästa rådet är att hur jobbigt det än är när han är vid liv. ställ alla frågor du har ,ta diskutioner ös på bara..
för efter några år skulle du ge allt för att få en pratstund med honom oavsett vilken skit han varit.
Lycka till.
Citera
2009-08-01, 10:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyl
I mitt fall blev jag kontaktad av 2 poliser då jag var äldst av hans 2 barn. han var inte gift så jag antar att det gjorde mej till närmast anhörig.

Sedan kommer ett utdrag från skatteverket om släktrelationer tidigare äktenskap osv.

Den som är äldst av barnen vet ej hur det blir om han är gift men med all säkerhet om han är ogift så kommer den personen stå som förmyndare av dödsboet ,då får du en slags fullmakt att gå in på bankkonton allt annat i hans namn.

Skulderna avskrivs om han har sådana. Dock fortsätter kravbrev att komma i posten och du får själv ta kontakt med fodringsägarna för att meddela att han är avliden.

Det bästa rådet är att hur jobbigt det än är när han är vid liv. ställ alla frågor du har ,ta diskutioner ös på bara..
för efter några år skulle du ge allt för att få en pratstund med honom oavsett vilken skit han varit.
Lycka till.

Alla dödsbodeltagare har denna fullmakt då det är dödsboet som har kontona.

Skulderna avskrivs inte med automatik, bara om skulderna överskrider tillgångarna. Skatteskulder, låneskulder etc skall alltid regleras enligt en viss prioritet. Dock är det viktigt att underrätta fodringsägare som t.ex. Radiotjänst då de debiterar fram till uppsägning, oavsett när någon dött... (som om döda ser på tv..)
Citera
2009-08-01, 10:50
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Men det gäller väl först efter bouppteckning? Min far dog tidigare i år, och han och morsan hade ett gemensamt konto, sen hade han ett huskonto också, och hon hade ett separat lönekonto, men det gemensamma kunde hon inte komma åt innan bouppteckningen var avklarad, det frystes.

Däremot dras begravningskostnader direkt från dödsboet även innan bouppteckning.
Citera
2009-08-02, 03:49
Medlem
ett inte helt ovanligt fenomen när någon varit inställd på att dö. det är tråkigt att höra hur läget ligger till och jag beklagar. din far i sin tur kanske inte på egen hand kan finna livsglädje igen. fortsätt söka, kanske på en adress?

en fråga: var det länge sedan?
Citera
2009-08-02, 13:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Men det gäller väl först efter bouppteckning? Min far dog tidigare i år, och han och morsan hade ett gemensamt konto, sen hade han ett huskonto också, och hon hade ett separat lönekonto, men det gemensamma kunde hon inte komma åt innan bouppteckningen var avklarad, det frystes.

Däremot dras begravningskostnader direkt från dödsboet även innan bouppteckning.

Ja, innan bouppteckningen så finns det inga fastställda dödsbodelägare. Bouppteckningsmannen kan dock ordna med löpande räkningar etc.
Citera
2009-08-06, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Skulderna avskrivs inte med automatik, bara om skulderna överskrider tillgångarna. Skatteskulder, låneskulder etc skall alltid regleras enligt en viss prioritet. Dock är det viktigt att underrätta fodringsägare som t.ex. Radiotjänst då de debiterar fram till uppsägning, oavsett när någon dött... (som om döda ser på tv..)
var lite snabb att skriva ner min story och förfarande ,du har rätt i det med skulderna jag var aningen otydlig där..
att sedan alla dödsbodeltagare hade samma tillgång till fullmakt var något nytt för mej
ett stort lyckatill åt ts iaf
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in